Jag bor under en granne som stör väldigt mycket Den går med högklackade skor, släpper ner tunga saker osv.. Jag vill börja med att ljudisolera taket till mitt sovrum. Jag undrar vilken är det bästa material i det här fallet. Var kan jag köpa det? Hur tjock isolering ska vara? Jag bor i Stockholm. Tacksam för svaren.
 
Du skall använda dig av ett gips undertak. Konstruktion av hattprofiler 2 lager gips och 30 mm isolering som resonans dämpare. hjälper en aning...Men stegljud är ingen lätt pilsner att lösa... Vad är det för bjälklag idag? Trä, lättbetong eller betong? När är det byggt? Har grannen renoverat sin lgh? Vad är det för golv i grannsn lägenhet? inte helt oviktiga punkter att ha svar på
 
Byggnaden är från början av 70 talet. Den är mycket lyhörd. Taket är av betong. Jag tror att grannen har laminatgolv. Jag ingen expert men jag ska få lite hjälp. Var i så fall går det att köpa gips, isolering material? Har provat t ex på k- Rauta och dem sålde ingen ljudisolering. Jag vill ljudisolera så mycket det går.
 
tror inte det finns "ljudisolering" utan det är vanligt isolering som dämpar ljudet.. Så vanlig hedlig miniralull duger nog..
 
Beijer, AKB Bauhaus Byggmax har hattprofiler även kallat sekundärprofil. Kolla in danogips eller gyprocs hemsidor för montage anvisningar. Orkar inte köra det utlägget här och nu.

Betong är en BRA ljudisolering då det är tungt. Laminatgolv kan ställa till med stegljudsproblem om de är feldimensionerade. Vilket inte många kanske tänker på. Detta är iofs inget vanligt problem men det kan uppstå. Hör du bara steg? Hör du även tal?
Hör du även tal bra så är det fenomenet "över hörning" via ventilation och/eller rör. Inte helt ovanligt. Då har man lite pickel framför sig. Är det stegljud så är det inte helelr helt tok enkelt men man kommer undan med 2 gips och hattprofiler ett par hålband och ett antal plugg. Kostar runt 2-300 spänn kvadraten ungefär för materialet. Det viktiga är att du under unga omständigheter får fästa bärverket "dikt" gamla betongen. Utan måste hänga ned ett nytt tak ca 10 cm från det gamla. Då mäter jag underkant-underkant. Det går med mindre men är lite slöseri med stålar vill jag påstå.

Och som sagt material köper du på ett byggvaruhus typ dem jag nämnde.
 
Tack MR Z.

Om det finns någon som tittar på den här tråden och har lyckats isolerat sitt tak.
Det vore snällt om ni kunde dela om era kunskaper och beskriva om hur ni gjorde.
 
bara gjort det åt andra hållet, för att isolera så ljud inte går uppåt

gips
gips
luft /reglar
nålfiltsmatta

dämpar ljudet nåt ohyggligt bra uppåt (går numera att sova fastän jag kollar på en film)

inte tänkt på hur det är åt andra hållet, får be sambon hoppa imorrn ;D
 
Det är 2 olika ljudfenomen luftburet och stomljud. Det går liksom inte att jämföra. Och det är ALLTID bättre att ljudisolera vid källan än tvärtom.
 
Hej Tigree

Hur stor är ditt tak? Vad kostade materialet? Var köpte du det? Kan du hjälpa mig med en test? Be den som bor ovanför dig att göra lite oväsen. T.ex. att hoppa ,hamra dra stolar osv. Berätta sen hur det gick. Många frågor va det.
Tacksam för hjälpen
Mvh
Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.