Klurar på en sak och undrar om det finns andra som gjort något liknande eller det är bara en snilleblixt på onödiga grejer?

Har ett pannrum där det eldas med ved i källarplan. Varje gång det ska eldas sliter vi ut en handduk som hindrar kylan för att ta sig in. Men då det ska eldas så måste det in syre. Problemet är egentligen att då man slänger in sista lasset ved i pannan på kvällen så är det inte färdigtbrunnet tills man går och lägger sig. Det innebär att när pannan är färdigbrunnen så stannar även fläkten. Men ventilationshålet är fortfarande öppet så det strömmar likväl in kalluft. Och så fort man vaknar på morgonen springer man ner och trycker tillbaks handduken.

Min fundering en lösning på detta. Kanske helt onödig grej samt kostsam.
Men på något vis skulle man hitta någon mekanisk ventil som kan öppnas och stängas av puls. Samt pålitlig att då den är stängd att den isolerar ute kylan. Aktivera denna med en enkel relästyrning som hämtar aktivering ifrån pannans interna fläkt.

Så då pannan brunnit färdigt, slutar fläkten och sluter ventilen.

Någon som har något liknande påhitt?
 
Finns ju motordrivna spjäll till ventilationssystem.
 
Detta har jag sett på mässor för 20 år sedan. Inte en aning om tillverkare eller försäljare.

Protte
 
Vet inte om du får kallt i pannan eller något rör när den brunnit ut, i så fall skulle man kanske kunna använda sig av en dragregulator t.ex. Best.nr 2975 från Rinkabyrör. Dessa är normal till för att stänga spjälet till pannan när panntemperaturen stiger. Kan kanske användas tvärt om på något finurligt sätt.
 
Om du är ute efter en spjällmotor finns sådana på t.ex www.regin.se
 
Motorspjäll ifrån Lindab ser ut att vara något åt det hållet jag söker.
Känns lite klumpigt med en spjällmotor enligt Regin.se princip. Den ska ju även kompletteras upp med ett spjäll.

Det blir kallt i hela pannrummet då det brunnit ut. Där står acc-tankar som är isolerade och inbyggda.
Ska väl på något viss kunna bevara ytterligare värme i tankarna om det kan förbli varmt i själva pannrum.
Därav sökandet av någon anordning som kan stänga igen friskluftsflödet då det ej brinner i pannan.

Jag kollar nog lite hos Lindab.
Tackar för svaren!
 
Det går inte med såna där öppnare man har på växthus när det blir för varmt? De stänger ju vid kyla.
 
Under förutsättning att du har någon slags signal eller någonting (termostat etc) som känner när pannan inte brinner längre så kan du göra en riktigt billig lösning:

Sätt en bit lagom tung plåt med gångjärn i ovankanten framför kalluftsinloppet. Sätt en med en elektromagnet ovanför som tar emot plåten när den är 90 grader utsvängd. Se till att elektromagneten alltid har spänning. När du ska elda svänger du bara upp plåten så att den går emot elektromagneten och stannar där. När sedan din brasa är slut, ser du bara till att strömmen till magneten försvinner en sekund eller två. Plåten släpper då och svänger ner framför kalluftsinloppet.
 
Varför sätter du inte dit ett kallrasskydd för ventilationsrör. Fast du sätter det på insidan.
Så när du eldar i pannan blir det undertryck i rummet och kallraskyddet öppnar.
Kostar 49:- på Clas Ohlson (art: 32-5311).
 
Det är förbjudet att stänga luftintaget till ett pannrum. Åtminstonde om man frågar sotarn.
 
jag har ett fabrikstillverkat kallrasskydd till spirorör, tror det var 200mm diameter, ett spjäll med flera flärpar, något lutande så att tyngdkraften gör att dom faller igen, men när det blir drag så öppnar dom, borde väl funka. jag har inte monterat dit det ännu utan kör med fönstret på glänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.