Hej,
Har en gammal On/Off bergvärmepump Nibe Fighter 1110 som jag kör på fast kondensering mot acktank. Eldar även med ved i kökspanna. Shuntar ut från acktanken med en ESBE med trådlös innegivare, funkar kanon, håller perfekt inomhustemp och allt sköter sig själv. Nu till min fråga :
Hur kan jag koppla denna pumpen att gå som mest och ladda tanken när det är dom billigaste elpriserna, då jag har timavtal. Ngenic termostaten tror jag inte fungerar med acktank?
Nån som har fått till något liknande?
 
Det här skulle jag också vila finna en lösning på, att kunna styra värmepump samt elpatronen i min acctank mot timpris skulle nog kunna spara en hel del i förbukning.

Gärna tillsamman tibber då de har algoritmer för detta.

Och även tillsammans med telldus, nexa eller z-wave som jag redan har i huset.
 
Detta skulle jag oxå vilja få en lösning på. Trött på att springa ner o upp i källaren för att slå på o av elpatronerna.
Tips på forum där vi kan få hjälp?
 
En lösning kan vara att styra ett motstånd med tex z-wave över tempensorn i acktacken som vp läser av. Man kan då lura vp att tro det är högre temp i acktank än det är så den inte laddar när det är högt elpris. Sedna behöver man knacka ihop en algoritm för när motståndet ska aktiveras.
 
Bergvärmem1 fas eller 3 fas. det går att få till externt stopp/start
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.