Har lite problem med att min luft vatten värmepump inte riktigt kommer upp i temperatur på framledningstempen som den brukade , har några funderingar kring detta……

Kan ett dåligt expansions kärl ( med dåligt tryck) göra så att man får sämre värme?

Kan ett droppläckage på en ventil göra så man får sämre värme?
 
För kallt ute i förhållande till effekten?
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Nja jag tror inte det är problemet , det har fungerat kanon innan….
 
Om du lämnar lite mer info. om din anläggning/inställningar så får du säker många och bra tips.
 
Frågorna är de två uppspaltade , men visst det är en luft vatten Ivt som jag upplever plötsligt fungerar sämre.
Golvvärme på ovanplan med egen shunt , radiatorer i källaren !
De kurvor och inställningar jag har som sagt fungerat Bra innan så där tror jag inte bekymret ligger
Den levererar inte när det kryper ner mot 10 minus vilket den har gjort felfritt fram till för nån vecka sen, inga larm , rengjort filter , luftat så det kan uteslutas !

Kan ett dåligt fyllt expansionskärl orsaka sämre värme ?

Jag ser att där är ett droppläckage från en ventil , vilket gör att jag får fylla på med jämna mellanrum!

Tekniker är på gång för att laga läckan , men jag undrar om det kan vara orsaken misstänker som sagt att det är något annateller
 
Får man luftfickor i värmesystemet kan cirkulationen försämras eller upphöra helt. Då blir det dåligt med värme.
 
Har du slangar mellan VP och inne, så passa på att prata med hen om igensatta slangar. Inget ovanligt på IVT-VP av lite äldre modell
Har du ett tryck på 1 bar så räcker det, exspansionskärlet har inte med värmen att göra mer än att hålla övertrycket på plats. Lite droppläckage, måste läcka rätt bra då, om du måste fylla på ofta. Trycket kan gå ner till 0,5 bar och det fungerar. Hur mycket sjunker trycket på ett dygn/vecka. det är inte bra att bra fylla på för ofta, det blir syresatt vatten då och det avger syre/luft som stannar i delar av värmesystemet. Allt av järn/stål börjar rosta. Så undvik att fylla på, en skvätt om ett par hekto ( 0,1 år ett hekto ) om det går under 0,5
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Får man luftfickor i värmesystemet kan cirkulationen försämras eller upphöra helt. Då blir det dåligt med värme.
Och dessa luftfickor då kommer av att jag fyller på ofta menar du eller kan expansionskärlet orsaka de ?
 
J jonaserik skrev:
Har du slangar mellan VP och inne, så passa på att prata med hen om igensatta slangar. Inget ovanligt på IVT-VP av lite äldre modell
Har du ett tryck på 1 bar så räcker det, exspansionskärlet har inte med värmen att göra mer än att hålla övertrycket på plats. Lite droppläckage, måste läcka rätt bra då, om du måste fylla på ofta. Trycket kan gå ner till 0,5 bar och det fungerar. Hur mycket sjunker trycket på ett dygn/vecka. det är inte bra att bra fylla på för ofta, det blir syresatt vatten då och det avger syre/luft som stannar i delar av värmesystemet. Allt av järn/stål börjar rosta. Så undvik att fylla på, en skvätt om ett par hekto ( 0,1 år ett hekto ) om det går under 0,5
Slangarna är bytta förra året , jag fyller på en skvätt varannan dag fram till reparatören kommer , men jag tänkte att så länge där är tryck så fungerar den som vanligt men det är helt fel tänkt kanske
 
En skvätt varannan dag, då läcker det mycket, vad läcker, en koppling eller. vad är trycket när du fyller.
 
Luftfickor och dålig cirkulation leder inte till låg framledningstemperatur. Snarare tvärtom.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En skvätt varannan dag, då läcker det mycket, vad läcker, en koppling eller. vad är trycket när du fyller.
Ja det är ventilen precis innan cirkulationspumpen , en sån där med en skruv som man vrider på , jag fyller på för att inte tappa värmen helt!
Från 0,6 till 1,0 fyller jag på kanske
 
useless useless skrev:
Luftfickor och dålig cirkulation leder inte till låg framledningstemperatur. Snarare tvärtom.
Ja jag kanske inte har helt koll på begreppen , framledningen enligt displayen är nog ok men tempmätaren som går till golvvärmen är typ 7 grader mindre än vad displayen visar
 
E egge80 skrev:
Ja det är ventilen precis innan cirkulationspumpen , en sån där med en skruv som man vrider på , jag fyller på för att inte tappa värmen helt!
Från 0,6 till 1,0 fyller jag på kanske
Ganska blött på golvet då, ett foto på vilken ventil det är.
 
J jonaserik skrev:
Ganska blött på golvet då, ett foto på vilken ventil det är.
 
  • Industriell maskindel, ventilmekanism, kopparfärgade rörkopplingar, bultar, teknisk utrustning, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.