Hej, jag har ett gammalt ventex 300 Ftx- aggregat och märkte nyligen att det låter eller skorrar från själva El delen på aggregatet alltså där aggregatet är anslutet mot inkommande el från säkerhetsbrytaren.
Bifogar en film med det ljudet.

Någon som kan säga vad det är och vad det beror på?
 
Kan väl tillägga att det var vid uppstart efter att den varit avstängd nån timme, en kvart senare lät det mer i sjok och nu är det i princip tyst. Fortfarande nyfiken på vad det är som lät dock, kan det vara termostaten eller avfrostaren möjligtvis?
 
Det ser ut som en Fläktfabriken FTX men borta i deras sortiment sen många år, kanske mer än 20. har en lika på vinden. Kan vara en av fläktarna som låter, är kullager som går att byta själv. Lyft på locket vid start och lyssna. En sak med dessa är att det sitter ett värmeelement i dom som är på 1800 W och startas av en termostat som mäter inkommande lufttemp. Är det lite minus ute kan elementet start och med otur så kopplas det ur förän till våren. Många kW blir det. Fick själv hicka när elmätaren började snurra närmare 5000 kW extra i månaden, kopplade bort elementet och en fläkt, så nu drar det bara ut med styrning på lite lågvarv från en vanlig motordimmer. Är det inkommande utekuft och inget element så blir klaris i växlaren och den syns nästan inte, Samma sort som flygplanen får på vingarna. Precis som att se genom en fönsterruta.
 
J jonaserik skrev:
Det ser ut som en Fläktfabriken FTX men borta i deras sortiment sen många år, kanske mer än 20. har en lika på vinden. Kan vara en av fläktarna som låter, är kullager som går att byta själv. Lyft på locket vid start och lyssna. En sak med dessa är att det sitter ett värmeelement i dom som är på 1800 W och startas av en termostat som mäter inkommande lufttemp. Är det lite minus ute kan elementet start och med otur så kopplas det ur förän till våren. Många kW blir det. Fick själv hicka när elmätaren började snurra närmare 5000 kW extra i månaden, kopplade bort elementet och en fläkt, så nu drar det bara ut med styrning på lite lågvarv från en vanlig motordimmer. Är det inkommande utekuft och inget element så blir klaris i växlaren och den syns nästan inte, Samma sort som flygplanen får på vingarna. Precis som att se genom en fönsterruta.
Det är en ventex 300, men de är säkert snarlika. Anyhow ljudet kommer från själva kretskortet eller vad man ska kalla det. Däremot verkar det sitta nån termostat där, ser iaf ut så när man kollar elschemat. Tror inte att elementet spökar, har ett vred och har fimpat all förvärmning, men håller lite koll iaf
 
J JAJansson skrev:
Bilen har begränsningar på hur mycket batteriet kan användas till annat.
Biltillverkaren lämnar garanti på bilbatteriet för "normal" användning.
Läs på om hur LITE ström du kan använda från din bil så blir du besviken.

Har haft samma tanke.
Är rätt säker på att du svarar i fel tråd..
 
  • Gilla
JAJansson och 1 till
  • Laddar…
S Snabelhund skrev:
Det är en ventex 300, men de är säkert snarlika. Anyhow ljudet kommer från själva kretskortet eller vad man ska kalla det. Däremot verkar det sitta nån termostat där, ser iaf ut så när man kollar elschemat. Tror inte att elementet spökar, har ett vred och har fimpat all förvärmning, men håller lite koll iaf
Finns det något relä där, så kan det surra och sluta efter ett tag, om du trycker lite på kortet med en pinne, händer då något. Annars blir det att lyfta ur kortet och se om något går varmt eller sitter löst. Vid uppstart av en fläkt kan det i vissa fall vara en obalans eller vibbration. Är i princip omöjligt att säga något om vad det kan vara, utan att var på plats.
 
Sorry begreppsförvirring! inte kretskort. Men panelen där inkommande el är inkopplad det var troligtvis nån av de grejerna röda ringen som skorrade och mest troligt den runda prylen nere till vänster.. Elcentral med rörigt kabeldragning och etikett som säger "Varning! Bryt strömmen innan..."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vet inte om det hjälper men här är elschemat
Svensk manual, elinstallationsschema, tekniska specifikationer, komponentbilder, webbsidelayout med mobil signalstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att se hur den är. Kan vara en transformator för att koppla om farten på fläktarna, finns med på kopplingsschemat med olika volttal på svansarna uppåt, är då fasta varvtal för varje spänning. Om du inte har en låda på en vägg med 1 till 5 och ändra där. Kicka till den, kan ha satt sig och är lite lös.
 
J jonaserik skrev:
Lite svårt att se hur den är. Kan vara en transformator för att koppla om farten på fläktarna, finns med på kopplingsschemat med olika volttal på svansarna uppåt, är då fasta varvtal för varje spänning. Om du inte har en låda på en vägg med 1 till 5 och ändra där. Kicka till den, kan ha satt sig och är lite lös.
Jag hajar, först av allt tack!
Hittade faktiskt en lite bättre bild (skamlöst lånad), men du kanske lättare kan se vad det är
Elektrisk kopplingslåda med kablar, dosa, anslutningsterminal och röd markering runt kabelgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska väl också säga att det har skramlade och hade sig en 20 minuter eller nåt, sen har det vart tyst. Det sitter väl också nån timer för avfrostning undrar om det kan vara den jag tittar på på bilderna?
 
Ser mera ut som en liten elmotor. på schemat är den lite upp till höger som en rund symbol och ska stänga av troligtvis fläkten för uteluft, så den kan frosta av med den varma luften inefrån. Kan vara att den är som på CTC - VP bara snurrar runt och i ett visst läge så stoppar den ena fläkten. En streckad markering visar att den påverkar en kontakt.
 
Hmm, lite snokande ger att det är denna: Elektrisk avfrostningstimer, metall och plast, CE-märkt, produktinformation, webbshopgränssnitt, "Slut i lager".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det låter som den dödar båda fläktarna när den frostar av. Exakt hur det funkar vågar jag inte svara på. Men oavsett är det den som genererade allt ljud
 
Det är enmotor som kanske får en signal från en termostat som kan sitta i korsväxlaren. men tror det utan kan sitta efter den. När den får signal eller om den går 24/7 så vid ett visst läge så stänger den bara fläkten för uteluften och inneluften tinnar upp växlaren. Den tror jag inte du kan få tag i en sådan längre. Det blir att knåpa ihop något själv och det går med lite köpegrejer och inte alltför dyrt
Fungerar avfrostningen nu.
 
Såg nu att det är ganska enkel stryrning. Ingen månresa precis
 
Hej
Det ar ett tidur, som stanger av till luft flakt, for avfrostning.

Om man oppnar den ( timern) och flyttar over lite av kullager fettet, so blir den tyst.
( Allt enliget Johansson, Fd Ventex .

Sorry, inga A, A or O , pa mitt tangentbord.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.