Bor i ett hus med en äldre FTX installation och en del väggar har troligtvis tagits ner sedan installationen. Har just nu stammarna som går vidare till nedre plan framme och funderar på om det är värt att peta in ytterligare en tillufts ventil i den stora ytan som utgör kök och matplats, eller är det bara onödigt.. Vet att man vanligtvis inte har tilluft i kök men det är ju inte regelrätt kök iom öppen planlösning tänker jag.

Tänker att jag passar på att konsultera expertisen när jag har rören gager, de ska så småningom byggas för, men just nu är det lätt att grena av med ytterligare en ventil.

Se bild för bättre förklaring, rött är frånluft och blått är tilluft. Gul är fläktkåpa som har egen kanal i murstocken, dvs ej kopplad på FTX.
Den gröna pricken utgör möjlig placering för ny ventil.
 
  • Arkitektonisk ritning av en planlösning med färgade markeringar; möbleringsförslag eller renoveringsplan antyds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vårt tidigare BR radhus byttes FTX aggregatet
Men de fick inte till balansen i systemet och monterade en extra tilluft i köket, långt från frånluften som i ditt förslag.
Så det borde funka.
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Vi har en frånluft nära spisen och tilluft vid matplats lite längre bort, funkar bra.
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
BirgitS
Uppfylls kravet på 4 l/s och person för sovrummen om det blir ytterligare en tilluft?
Eller har du tänkt att öka på mängden frånluft eller är det svårt att hålla 10 l/s i köket och 15 l/s i badrummet utan att det blir för mycket tilluft i sovrummen?

Frånluften i trappan: Ventilerar den detta våningsplan eller ett annat våningsplan?
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Uppfylls kravet på 4 l/s och person för sovrummen om det blir ytterligare en tilluft?
Eller har du tänkt att öka på mängden frånluft eller är det svårt att hålla 10 l/s i köket och 15 l/s i badrummet utan att det blir för mycket tilluft i sovrummen?

Frånluften i trappan: Ventilerar den detta våningsplan eller ett annat våningsplan?
Gällande flödena har jag inte räknat på dessa. Det är ju ett så gammalt system och jag har bara ett spjäll på tilluften vad jag kan se, men som du säger så kan det vara smart att fundera på det innan man gör nåt mer. Frågan var mer ställd utifrån om dragningen såg knasig ut utifrån planlösningen. Agget kommer ju sannolikt att behöva bytas så småningom och då kan ju det va gött att slippa dra om/nya rör

Frånluften i trappan betjänar sannolikt bara plan 2 tänker jag. Finns frånluft i tvättstugan och i badrummet nere och tilluft i v-rummet
 
BirgitS
Förutom de minst 4 l/s och person så är normen också minst 0,35 l/s och kvm.

Om du inte kan reglera tilluften så bra kanske det är risk för att en tilluft i köket innebär att frånluften i kök och bad i huvudsak kommer från den nya eftersom den är närmare än sovrummens tilluft.

Man bör ventilera per våningsplan.
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.