Hög tid att totalrenovera köket och inför det samlar jag lite tips och idéer.

Vi har idag elradiatorer som används mycket sparsamt, de står på låg värme när det är minusgrader, huvudvärmekällan är luftvärmepump. Huset är betongplatta, eventuellt något sparsamt isolerat (grannarna har lite olika åsikter om det).

Det finns ingen möjlighet att installera fjärrvärme, och vi har ingen riktig tvättstuga, pannrum eller liknande, så det enda vi har i den vägen är varmvattenberedaren som står på vad som tidigare var gäst-WC.

Med dagens elpriser känns det ju mindre genomtänkt att lägga elektrisk golvvärme, som vi har i badrummet. Är det vettigast att fortsätta med elradiatorerna eller finns det något rimligt sätt att påbörja en vattenburen golvvärmeanläggning som på sikt kan byggas ut i resten av huset? Det skulle isåfall få bli en LVVP tänker jag.

Ventilation kan ju delvis hänga ihop med värme. Vi har idag en helt vanlig fläkt över spisen, fläktkanal upp och ut på taket, ingen värmeåtervinning av något slag. Är det något man bör ha? Hur stor plats tar det?
 
En luftluftvärmepump är alltid bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem som t.ex. kan vara el-radiatorer. Golvvärme bör ha minst 25 cm isolering under (idag 30 cm). I så fall bör ni konvertera till vattenburna radiatorer och LVVP tycker jag.

När det gäller ventilationen kan ni ju bygga ett FTX-system i huset men det kostar en rejäl slant. En spisfläkt behövs alltid som tidigare så den kanalen ska ni behålla till en ny köksfläkt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Börja med att titta på en luft/luft , numera jobbar dom ner till minus 25 , det var visserligen rätt kallt nu på din breddgrad och vid temperaturerna så stannar nog en sådan VP och ni får stötta med elementen. Ni kan ha två stycken för 1/4 del av priset för bergvärme + att dra om rör till vattenburet. Så fundera lite vad saker och ting kostar. Ni klara er gott med den vent ni har nu och att då börja med något som FTX eller VVB-värmepump är inte lönsamt. Kostar skjortan även att konvertera på vent-sidan
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ventilation kan ju delvis hänga ihop med värme. Vi har idag en helt vanlig fläkt över spisen, fläktkanal upp och ut på taket, ingen värmeåtervinning av något slag. Är det något man bör ha? Hur stor plats tar det?
Från när är huset?
Är det tilläggsisolerat?
Hur känns inomhusklimatet?
Finns det några spaltventiler i fönstren?
Finns det några andra tilluftsventiler?
Hur är det med frånluft från badrummet?
Hur vädrar ni, öppnar ni tvädrag?



Efter att vi hade varit iväg en vecka under sportlovet, å kom hem å kännde hur instängt det var så bestämde vi oss att byta ut (det obefintliga) självdragsventilationen till FTX-system.
Det är nu 14 år sedan, det är inget vi ångrar att vi har gjort.
Det som grämer mig är att vi valde ett sämre aggregat, hade inte de kunskaperna då.
 
Som jag skrev i TS så har vi redan idag en luftluftvärmepump, som kompletteras med elradiatorer vid behov. Luftvärmepumpen är ganska ny och väl utvald och värmer därmed alldeles utmärkt även ner till minus 20.

Hur mycket isolering det är i plattan vet jag tyvärr inte, någon säker "tillräckligt" någon säger "för lite", men några mått har jag inte.

Huset är byggt 1971. Det är "självdrag", numera har vi PAX-fläktar i badrummen, och vi kommer att sätta in ventiler i sovrummen så att det går att stänga dörren till dem utan att de får fuktskador och radonproblem. 1971 räknade man tydligen med att fönstren var såpass dragiga i sig att inga ventiler behövdes, så det blev lite för tätt i sovrummen när vi bytte fönster. Men det har ju inget med köket att göra. Har inga problem med att det känns instängt.
 
Är det byggt -71, då är det typ ingen isolering i bottenplattan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det byggt -71, då är det typ ingen isolering i bottenplattan.
Nä, så brukar det ju vara. Men en granne vars morfar var med och byggde, och som själv installerat golvvärme med klinker i köket säger att det är "okej". Dock sades detta innan elpriserna gick upp. Har tyvärr inte lyckats få fram några siffror, allt som finns att få tag på i ritningsväg är tydligen planlösningen:

Arkitektritningar av hus planlösa och sektioner öppnar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det fungerar "okay" att ha golvvärme i oisolerad platta, det är bara det att den mesta av energin går ner i marken, men golvet blir "varmt".
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det fungerar "okay" att ha golvvärme i oisolerad platta, det är bara det att den mesta av energin går ner i marken, men golvet blir "varmt".
Ja, precis. Och att bila upp hela golvet för att få i lite isolering känns dyrt. I badrummet skulle det ändå bilas upp för ändrade avlopp och sådant, men det behövs ju inte i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.