Hej,

Vi håller på att renovera hela huset för är från 1969. Det finns eternit frånluftsrör i huset so går från vinden till huvudentrén och sedan till källaren. Kan man byta ut dem utan att såga i dem?

Tacksam för hjälp
 
Ja.
 
useless useless skrev:
Ja.
Tack för snabb svar. Så de brukar inte vara jutet i betongen? Det är bara ta bort dem och byta mot nya rör?
 
Vilken betong? Allt beror på hur det ser ut på platsen, men oftast brukar det inte vara några problem att plocka ut rören hela eller i större bitar.
 
S Sastromberg skrev:
Tack för snabb svar. Så de brukar inte vara jutet i betongen? Det är bara ta bort dem och byta mot nya rör?
Det kan du nog svara bäst på själv. Ibland är de ingjutna, ibland inte.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det kan du nog svara bäst på själv. Ibland är de ingjutna, ibland inte.
om den är ingjutet måste saneringsfirman bli inkopplat? eller finns det enklare sätt?
 
Det kanske går att dra nya rör inuti de delar som är ingjutna? Annars kan man ju sanera själv utan att betala någon firma...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kanske går att dra nya rör inuti de delar som är ingjutna? Annars kan man ju sanera själv utan att betala någon firma...
Det var mycket bra förslag för dem ingjutna delar. Men det med sanering. Jag har sett filmer hur dem gör. Det ser ut som rena sifi filmer. Med dräkter och masker och mm. Hur kan man göra själv menar du?
 
Det behövs inga rymddräkter om man inte slipar ner rören till fint damm.
 
  • Gilla
Maxizor och 1 till
  • Laddar…
De är i regel ihopskarvade och går att lyfta isär. Någon liten del kanske knäcks av, men risken för kontamination minimeras med en sprayflaska med vatten och kanske våta trasor runt om.

Första gången jag skulle ha ut ett eternitrör ringde jag en firma. Men snubben som kom och gjorde jobbet tyckte själv att jag hade kunnat göra det på egen hand. Så länge man inte står och kör sågar och borrar i rören så är det inte någon större fara.
 
  • Gilla
Sastromberg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det behövs inga rymddräkter om man inte slipar ner rören till fint damm.
Aha. nej vi ska inte slipa något. Kanske man kan bila bor en del av betongen också så att man gjuter runt om nya rören senare istället att ger sig på ete
tensiden tensiden skrev:
De är i regel ihopskarvade och går att lyfta isär. Någon liten del kanske knäcks av, men risken för kontamination minimeras med en sprayflaska med vatten och kanske våta trasor runt om.

Första gången jag skulle ha ut ett eternitrör ringde jag en firma. Men snubben som kom och gjorde jobbet tyckte själv att jag hade kunnat göra det på egen hand. Så länge man inte står och kör sågar och borrar i rören så är det inte någon större fara.
Tack för bra information att veta. Då tror jag att vi kan lösa det. Var orolig för rören som är i källaren då är det betongplatta. Kanske man kan bila bort en del av betongen och gjuter på nytt runt om nya rören istället för att såga något eternit.
 
Tror risken är lite överdriven. Eternit är endast farligt i små partiklar. Så på med mask och undvik att smula, samt även vattna lite på ytan så ska det gå utmärkt!
 
  • Gilla
Sastromberg
  • Laddar…
Maxizor Maxizor skrev:
Tror risken är lite överdriven. Eternit är endast farligt i små partiklar. Så på med mask och undvik att smula, samt även vattna lite på ytan så ska det gå utmärkt!
Tack för svaret. Det verka att ni experter är ense om att det kan nog gå bra :) Tack för alla tips
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Man behöver inte vara orolig för en enstaka exponering. Men det är ju bra om man tar bort själv att man gör rimliga åtgärder för att minska dammspridning. Om du måste göra åverkan på eternit, så försök kapsla in, blöt med vatten osv. Framförallt använd skyddsmask (det bör man göra även om du river i andra material, byggdamm är inte bra att andas in oavsett om det är asbest).

Men OM det råkar komma ut lite damm, så är det inget problem för oss amatörer. Det är en annan femma om man arbetar med asbestsanering och skulle få andas in asbest 8h om dagen om man inte skyddar sig.

Utan vidta rimliga enkla åtgärder för att minska exponeringen.
 
  • Gilla
Sastromberg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man behöver inte vara orolig för en enstaka exponering. Men det är ju bra om man tar bort själv att man gör rimliga åtgärder för att minska dammspridning. Om du måste göra åverkan på eternit, så försök kapsla in, blöt med vatten osv. Framförallt använd skyddsmask (det bör man göra även om du river i andra material, byggdamm är inte bra att andas in oavsett om det är asbest).

Men OM det råkar komma ut lite damm, så är det inget problem för oss amatörer. Det är en annan femma om man arbetar med asbestsanering och skulle få andas in asbest 8h om dagen om man inte skyddar sig.

Utan vidta rimliga enkla åtgärder för att minska exponeringen.
Fint. Tack för svaret. Jag ska prata med byggkillarna so gör allt annat i huset. Här sitter en dam utan kunskaper om hur man bygger kan bara göra byggnadskalkyler och rita hus på datorn :)
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.