Hej. Mitt larm av äldre modell är från början byggt för anslutning via fast telefoni. Larmet kan alltså ringa upp via telefonlinan vid larm men man styr även larmet genom att ringa till det. Jag har inte kvar någon fast lina så jag har sen länge en trådlös anslutning via en så kallad Fixed Cellular enhet, som är ansluten till larmet istället. Detta är i praktiken en plastlåda med en GSM telefon inuti men som är försedd med anpassning till en telefon för fast telefoni. Den ersätter alltså fullt ut den fasta linan. Detta har fungerat utmärkt.
Men nu kommer operatörerna stänga av GSM efterhand och min "trådlösa fasta" anslutning kommer sluta fungera. Jag vill inte riva hela min larmanläggning utan undrar nu vilka möjligheter det finns att anpassa sig med hjälp av någon box som interface.
Finns det någon form av "telefon till trådlöst" men med 4G/5G teknik inuti? (i praktiken samma lösning som idag men moderniserad, vilket borde vara enklast)
Eller finns nån sorts interface som kan omvandla påringningen och DTMF signaleringen till något man kunde koppla in sig på via Wifi? (någon sorts IP baserad låda som kan fejka telefoninterfacet åt båda håll)
 
C
Det finns generiska larmsändare som simulerar en analog telefonlinje och konverterar signaleringen (förutsatt att den följer någon standard).
T.ex.: https://www.teletec.se/inbrottslarm/larmsandare/communicator-iris-4-440

Alternativt fundera på om det är dags att uppdatera centralenhet och manöverpaneler till något modernare men behålla befintliga larmdetektorer och sirener.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.