useless useless skrev:
Jag tror inte det är någon större risk för kondens. Energiöverföringen mellan två parallella rör en meter är försumbar i sammanhanget.
Jag tror att det hade varit problem även om man inte hade gjort en ”bundle insulation”. Tilluften är ren uteluft. Går dessa rör inomhus så är det ganska stor risk för kondens.

Är rören dragna utomhus så är det ingen större fara, men det känns inte som att så är fallet.
 
A Antemoo skrev:
Tilluften är ren uteluft. Går dessa rör inomhus så är det ganska stor risk för kondens.
Tilluften är väl i princip alltid kallare än inomhus? Kall luft som värms blir det ingen kondens av.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Jag tror att det hade varit problem även om man inte hade gjort en ”bundle insulation”. Tilluften är ren uteluft. Går dessa rör inomhus så är det ganska stor risk för kondens.

Är rören dragna utomhus så är det ingen större fara, men det känns inte som att så är fallet.
Glömde skriva. Allting dras på en kallvind.
 
useless useless skrev:
Tilluften är väl i princip alltid kallare än inomhus? Kall luft som värms blir det ingen kondens av.
Inte i röret, men däremot på röret.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Det finns en annan lösning som också kan ge bra resultat på många sätt om du har krypgrund. Då kan du dra ner all frånluft förutom från köksfläkten. Där tas den emot av en avfuktare som sedan skickar den vidare ut i krypgrunden. I andra ändan av krypgrunden sätter du en fläkt som drar ut luften så att det blir bra flöde. Krypgrunden behöver tätas och alla ventiler täppas för.
Med detta så får du varmare golv på nedervåningen och en varm och torr krypgrund. Om du dessutom lägger plast på marken och cellplast på den så får du ännu bättre effekt. Då är det däremot viktigt att plasten tejpas ihop och tejpas tätt mot väggarna så att man inte får tillväxt under den.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Det finns en annan lösning som också kan ge bra resultat på många sätt om du har krypgrund. Då kan du dra ner all frånluft förutom från köksfläkten. Där tas den emot av en avfuktare som sedan skickar den vidare ut i krypgrunden. I andra ändan av krypgrunden sätter du en fläkt som drar ut luften så att det blir bra flöde. Krypgrunden behöver tätas och alla ventiler täppas för.
Med detta så får du varmare golv på nedervåningen och en varm och torr krypgrund. Om du dessutom lägger plast på marken och cellplast på den så får du ännu bättre effekt. Då är det däremot viktigt att plasten tejpas ihop och tejpas tätt mot väggarna så att man inte får tillväxt under den.
Jag förstår tanken. Men det låter lite som att elda för kråkorna. Har just nu ca 11,5 i grunden och 58% fuktighet. Golven är svala men inte kalla. Har lite smådrag att täta som nog kan hjälpa lite.

Däremot känns det väl avancerat och riskfyllt att skjuta till fukt i grunden.

Dessutom som var detta tanken att på ett enkelt sätt kunna återvinna några grader tills vi kan montera en ftx.
 
Attitudeswe
Köp en beg på blocket. Jag sålde min 30år gammla fullt fungerande för 500kr när vi bytte till en effektivare för 25000kr.

På vilken sida har du fundering på att isolera ihop rören? Där dom är varma, men går genom ett kallt utrymme?
 
Hej, intressant tema.

Jag tittade nyligen på lite olika småaggregat, blanda annat det som nämndes i tråden. Det som jag tycker är lite dåligt, är informationen på dessa mindre FTX är av vilken sort de är.

Jag läste mig till att finns två sorter värmeväxlare, en som bara överför värme, HRV och en som även överför fukt, ERV.

HRV slängs fukten ut eller omvandlas till vatten som behöver rinna av.

I den andra varianten ERV, så överförs inte bara värmen, utan även del av fukten. Så torr utomhusluft värms upp och återfuktas med badrummets värme och fuktighet.

Man får passa sig för heminstallation av något litet utan att noggrant kontrollerat vilken sort man köper, det framgår inte allt för tydligt på de mindre aggregaten. 5000 kr maskinen Mitsubishis Lossnay VL 100 är en ERV, lyckades jag lista ut. Det är ett bra aggregat, men inte för badrum. Lösningen är annars bra, då man slipper många av de kondensproblem som flitigt diskuteras i tråden. Rören installeras i vinkel, lutandes utåt, eventuell kondens rinner ut.

Saknar riktig expertis inom området, detta är en åsikt, baserad på en installation, inget annat.
 
D Dr Benz skrev:
Jag förstår tanken. Men det låter lite som att elda för kråkorna. Har just nu ca 11,5 i grunden och 58% fuktighet. Golven är svala men inte kalla. Har lite smådrag att täta som nog kan hjälpa lite.

Däremot känns det väl avancerat och riskfyllt att skjuta till fukt i grunden.

Dessutom som var detta tanken att på ett enkelt sätt kunna återvinna några grader tills vi kan montera en ftx.
Det ger mer än man kan tro. Det tas värme från inneluftenför att värma golven och det är mycket av den förlusten som man slipper. Men det är mer än lösning om det är problematiskt att få till ftx än en tillfällig lösning. Avfuktare tar hand om fukten och den ökade värmen förhindrar att fukt fälls ut. Jag har en granne som har den lösningen och det har fungerat oerhört bra.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tilluften är väl i princip alltid kallare än inomhus? Kall luft som värms blir det ingen kondens av.
Invändigt i röret blir det ingen kondens, så där är vi helt eniga. Däremot så är det stor möjlighet att du får kondens på den andra sidan av röret.
Är det riktigt kallt så slipper du även då kondens, men får däremot frostbildning på utsidan av röret.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Glömde skriva. Allting dras på en kallvind.
Då är det ingen större fara med just den punkten.
Men den kalla uteluften som du drar in kommer fort att skapa problem om du har tänkt dra kalla rör inomhus.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.