Någon som vet hur man byter denna termostat? Droppar vatten så fort jag lossar den.
 
  • Termostat som läcker vatten vid radiator, delvis lossad, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Har du en ny ?? Är det i källare eller
Du får släppa på trycket i radiatorkretsen , manometern ner till noll + lite till , då kan man byta den utan att tömma allt vatten , ett par skurtrasor under är inte fel
 
L Liteavvarje skrev:
Har du en ny ?? Är det i källare eller
Du får släppa på trycket i radiatorkretsen , manometern ner till noll + lite till , då kan man byta den utan att tömma allt vatten , ett par skurtrasor under är inte fel
Har en ny enl. bild. Elementet sitter i badrum på markplan. Anade att jag skulle bli tvungen att dränera för att kunna byta...
 
  • Hand håller ett termostatventil till ett värmeelement mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt ska det inte läcka vatten ur ventilen, det verkar som om packboxen läcker.
 
Går det att byta packboxen utan större problem? Läste en gammal tråd från 2012 där en snubbe hade en exakt likadan termostat med samma problem. Dock fick inte han några svar på sitt inlägg
 
L
Normalt så går det att byta termoventiler utan att tömma , dom sitter utanför vatten
men eftersom det kommer vatten där så läcker det nog som Demmpa säger innanför i en packbox , om du provar att skruva lite på ett annat element , så märker du hur det ser ut .
Gör det först , då har du 100% på vad som händer
 
Håll i den vänstra ”muttern” och vrid den högra muttern moturs, för att lossa gamla termostaten.
Två markerade muttrar på en röranslutning, instruktion för att lossa en termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut innanför
Närbild på en hand som håller i en guldig termostatventil mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klockrent! Tusen tack för svar :) Går det att byta packboxen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det går att byta packboxen, finns olika modeller
[länk]
Som den amatör jag är inom vvs, vilken packbox ska jag ha?
 
Hej,

Jag verkar ha ett liknande problem och vill gärna veta om ni har någon värdefull information för mig. Jag har en radiator som läcker. Det läcker från pil nr 2. Vad kan jag göra för att lösa problemet? Jag har försökt köpa nya termostater men har inte hittat någon som säljer de gamla varianterna som framgår på bilden.
 
  • Radiatorkoppling med väggtegel, märkts med siffrorna 1 och 2, möjlig läckage eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatventil på en radiator, troligen för värmejustering, monterad på kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en AGA/TP termostatventil.
Sida 13 & 23 i rotboken
Adapter, M20×1, RSK 480 52 82
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Hej
Om det läcker hjälper det inte att byta termostat.
Byt insatsen till MMA typ NIA eller RNT och så köper du en MMA termostat så blir det bra.

Edit MMA heter Purmo numera.
/ Björkskär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.