F fribygg skrev:
Elda mer och hårdare! Har du inte tillräckligt bra och torr ved kan du testa om bricketteldning en vecka kan höja temperaturen mer i tanken, det lär inte kosta mer än nån tusenlapp extra att prova,fodrar ingen rörkrökare och är måttligt slösaktigt jämfört med att byta ut acktanken.

Jag tror att ditt hus fodrar mer energi än vad din vedeldning i kaminen nu ger, byta eldstad till en med högre effekt eller komplettera med en luft/luft värmepump skulle jag göra innan jag funderade på acktanken.
Om den där vattenmantlade kaminen är listad till 7kw, så ger den säkert 2-3 till rummet och 3-4 till vattnet, så det är inte mkt som hamnar i tanken. Det är helt enkelt en för klen kamin för det huset.
 
  • Gilla
Andreas på berget och 1 till
  • Laddar…
Håller med. En större kamin är en bättre investering än att riva ut en 500L tank. Tank ska man behålla.
 
  • Gilla
Andreas på berget
  • Laddar…
Man vinner inget på att byta till en mindre tank.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Om den där vattenmantlade kaminen är listad till 7kw, så ger den säkert 2-3 till rummet och 3-4 till vattnet, så det är inte mkt som hamnar i tanken. Det är helt enkelt en för klen kamin för det huset.
Nej den är listad till 10.5kw 7till vatten och 3.5 till rummet.
 
D Daniel 109 skrev:
Man vinner inget på att byta till en mindre tank.
Tänker på gamla kökspannor dom gick ju rakt till radiatorerna utan tank. Målet är att pumpen ska hålla en grund temp sen när jag är hemma så eldar jag up till den temp jag vill ha på ett snabbt sätt
 
J jonaserik skrev:
Då är nästa fråga, vad för maxtemp kan VP ge utan elpatronen, innan den stannar.
Har ingen el patron i VP men en i tanken som jag inte har igång. VP kan ge 60.C
 
B BSOD skrev:
Får du ut 70 till tanken o har 60 i retur in till pannan så funkar din laddomat som den ska.

Om tanken ger 55c ut till radiatorkretsen (med fullt öppen shunt, antar jag) så beror det på att flödet till radiatorkretsen är högre än flödet mellan kaminen och tanken. Återigen, inget fel, men det blir så om man försöker ta ut mer effekt ur tanken än vad som tillförs tanken. Dvs det är rejält kallt, och din kamin räcker inte riktigt till effektmässigt i förhållande till husets värmebehov.
Stängde jag av CP ut ut tanken så stiger tanken relativt fort (55-67 på 10min)men sjunker ännu fortare när jag starta CP (67-49på 5min) så du har rätt.
Utan att byta kamin nu i vintern vad rekommenderas ?
Någonstans läcker värmen bort rejält. !
Övervåningen och golv är kallast så förmodligen kyls rören som går under huset och sen försvinner värmen som finns ut genom vinden
 
Andreas på berget Andreas på berget skrev:
VP orkar men för att hålla 50gradet så drar den 115kwh/dygn ca 20kg vet så håller jag 50grader i 8h och VP behöver inte gå.
Kaminen orkar inte höja mer acktanken till mer än 55 när jag eldar där av idén om mindre varmare tank att jobba emot. Huset vill ha 50grader för att vara behagligt
Fattar jag dej rätt eldar du 20kg ved per dag och det räcker inte för att höja tempen över 55°? Då bör du väl prova att elda 30kg istället,det borde ge dej ca 30kWh extra.
 
Klart tempen sjunker rätt snabbt, är då tankens botten sval så kommer det att bli turbulens i den och blanda om bra, Kanske sätta ner pumpens fart lite för att få en mer skiktning i den. Sen med dom temperatúrer ute nu så förbrukas det värme och tanken botten får svalt vatten, som även det snurrar runt och blandar om. För att få upp tempen så måste det nog eldas rätt bra och länge och beror på vad hur mycket som förbrukas i huset,
 
  • Gilla
Andreas på berget
  • Laddar…
Det hela är nog en tankevurpa från start...........med en sån kamin så blir den för svag helt enkelt. Det blir som att elda äldre hus med en liten kökspanna typ, dv ett heltidsjobb om det ska vara varmt. Det fungerade förr när det fanns folk som eldade och det ansågs som normalt.
Idag lever vi inte så längre.......Den enda skillnaden på tankvolym blir att du snabbare kommer upp i temp men för att bibehålla den så får du elda konstant. Oavsett om du har 100liter eller 500liter vatten.
 
  • Gilla
Andreas på berget
  • Laddar…
Andreas på berget Andreas på berget skrev:
Tänker på gamla kökspannor dom gick ju rakt till radiatorerna utan tank. Målet är att pumpen ska hålla en grund temp sen när jag är hemma så eldar jag up till den temp jag vill ha på ett snabbt sätt
Frågan är lite hur din kamin är kopplad. Har du någon laddomat. Eller är det dessutom felkopplat, så att tanken värms innan det går ut på elementen. Du borde ha någon form av shunt, så du eldade direkt mot elementen. När det sedan blev varmt, så shuntade du om delar av flödet till tanken.
 
  • Gilla
Andreas på berget
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det hela är nog en tankevurpa från start...........med en sån kamin så blir den för svag helt enkelt. Det blir som att elda äldre hus med en liten kökspanna typ, dv ett heltidsjobb om det ska vara varmt. Det fungerade förr när det fanns folk som eldade och det ansågs som normalt.
Idag lever vi inte så längre.......Den enda skillnaden på tankvolym blir att du snabbare kommer upp i temp men för att bibehålla den så får du elda konstant. Oavsett om du har 100liter eller 500liter vatten.
Nyss köpt huset och innan bodde en pensionär här som satte in kaminen. Hon eldade hela dagarna endast. Jag köpte pumpen och montera den men den drar mycket ström så vill ha en grund värme när jag kommer hem sen elda och spara pengar, inte tänkt att lagra värmen utan bara spara el. Tänker jag snett?
 
J jonaserik skrev:
Klart tempen sjunker rätt snabbt, är då tankens botten sval så kommer det att bli turbulens i den och blanda om bra, Kanske sätta ner pumpens fart lite för att få en mer skiktning i den. Sen med dom temperatúrer ute nu så förbrukas det värme och tanken botten får svalt vatten, som även det snurrar runt och blandar om. För att få upp tempen så måste det nog eldas rätt bra och länge och beror på vad hur mycket som förbrukas i huset,
Huset slukar mycket värme, men har CP på lägsta. Eldar konstant när jag är hemma
 
Pumpen kan inte dra så mycket, så det märks. Slukar mycket värme. kaminen är för liten i kW sett och orkar inte lyfta tempen till en tank, kan gå att få till det lite. Troligtvis så går både VP och kamin direkt till tanken. Sen tas det ut från den med en shunt, som sig bör, om det ska fungera med värmen ut till huset. Blir lite fel i flödet och svalt vatten i tanken med nuvarande koppling. Kamin och VP ska kopplas in på den heta sidan om shunten, då kommer VP;s temp som den gör att gå direkt till shunten och det som inte behövs går i tanken, lika med kaminen.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Andreas på berget Andreas på berget skrev:
Nyss köpt huset och innan bodde en pensionär här som satte in kaminen. Hon eldade hela dagarna endast. Jag köpte pumpen och montera den men den drar mycket ström så vill ha en grund värme när jag kommer hem sen elda och spara pengar, inte tänkt att lagra värmen utan bara spara el. Tänker jag snett?
nej tänker du på det viset så blir nog vinsten störst att inte ha nån tank alls. Vill man inte plocka bort det du har så blir ju fördelen att värmen ligger kvar lite längre på natten när du slutar elda och då fördröjer starten av VP. Men om elen är billigare på natten än dagen så blir det ju nästan att du skulle tjäna på att inte ha nån tank alls och snabbt få ut värme på radiatorerna som du var inne på från start.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.