S Snickerisnack skrev:
Vad är det värsta som kan hända om jag via dimmern kopplar ihop fel kablar?
Att lampan inte lyser.

Men oavsett vilka risker som finns så tycker jag man ska hålla sig till grundprincipen att ta reda på vad respektive kabel har för funktion innan man börjar koppla på måfå för att se vad som händer.
 
useless useless skrev:
Att lampan inte lyser.

Men oavsett vilka risker som finns så tycker jag man ska hålla sig till grundprincipen att ta reda på vad respektive kabel har för funktion innan man börjar koppla på måfå för att se vad som händer.
Du har så klart rätt! Men tack för det svar jag egentligen ville ha! 😅
 
Sista frågan i ämnet:
Om dimmern har de här inkopplingsmöjligheterna, vart ska då respektive kabel anslutas?
 
  • Elektronisk komponent, ELKO dimmermodul, gjord i Estland, med justeringsratt, anslutningsterminaler och installationsöppningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast fas på L och den av tändtrådarna som används på pil ut.
 
useless useless skrev:
Fast fas på L och den av tändtrådarna som används på pil ut.
Tack för enkelt och tydligt svar! 👍
 
Fast den där dimmern har även N, vilket du inte har vid din brytare. Välj en dimmer som inte behöver neutral.
 
H hempularen skrev:
Fast den där dimmern har även N, vilket du inte har vid din brytare. Välj en dimmer som inte behöver neutral.
Från produktbeskrivningen:
"Ingen nolla krävs (2 ledarsystem), man kan ansluta nolla för att få en stabilare dimmring och lägre lägsta nivå."
 
Jag köpte och installerade en dimmer igår. Det blev en variant som jag visade bild på förut där jag kopplade in svart (fas) på L och vit (tändtråd) till pilen och det funkar iallafall. Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.