Hej,

Har köpt ett verktyg för att byta inre styrled, detta verktyg har en inre diameter som är 1-1.5mm för litet.

Vad kan det kosta att gå till ett företag och få diametern förstorad? Finns det något sådant företag i malmö området?

Något tips på hur man själv kan göra det? Just nu är det drygt 45.5mm och jag vill förstora det till 47mm
 
  • En person som håller en blå termoskopp mellan sina ben klädda i jeans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast hur ser verktyget ut och vad är det för bil? Jag har bytt en herrans massa inre leder men aldrig sett det där verktyget. Ser mer ut som det bara passar en speciell led.
 
Men hur stor är ytterdiametern på röret? Finns ju en viss risk att den där "hylsan" lossnar om man tar upp hålet... I alla fall lär den ju bli kraftigt försvagad....

Vad är det för bil du ska byta på? Jag har också bytt en del inre styrleder och inte känt nåt behov av ett specialverktyg... 🤔
 
aha,,,,men den klarar ju bara upp till 42mm fattning? Vad är det för bil? En del har ganska grova inre leder och många ggr helt utan verktygsfattning så verktyget måste vara sån där steglös sak som greppar runt periferin. Med tanke på dimensionerna så passar nog den där satsen mest på ganska små bilar.
 
Det är ett inre styrled på en v70.

Blå behållare med grått metalllock och sexkantig bult, otydlig bakgrund, möjligtvis inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att leden ej går tillräckligt djupt.

Känns som att det blev helt fel fokus här…
 
  • Gilla
magnusjonasson
  • Laddar…
Ta ett kort från sidan...

Alternativet är att du köper (eller drar fram ett ur skrothögen) ett rör och bara gör små urklipp för "nyckeldelen" ... Är du seriös svetsar du på en lagom hylsa från Biltema för en tjuga i andra änden.....
 
Redigerat:
Jag har funderat på samma sak, men äger tyvärr ingen svets(har ej svetsar tidigare heller). Kanske blir något mot denna lösning ändå..
En person håller ett blått rörformat föremål med slitage, mot en svart bakgrund, inuti en webbläsare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något liknande hade jag tänkt göra
 
De har ganska grov led tror jag. Jag har för mig att den steglösa de har på typ Biltema precis precis går på.......
Visst kanske du kan svarva ur i botten på verktyget men risken är ju bara att det blir så svagt där att det brister när man tar i.
 
Som sagt, ett rör, gör två utskärningar med vinkelslipen, passa i "nyckeldelen".
Är röret tillräckligt grovt kan du nog köra med rörtången i andra änden....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som sagt, ett rör, gör två utskärningar med vinkelslipen, passa i "nyckeldelen".
Är röret tillräckligt grovt kan du nog köra med rörtången i andra änden....
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...rsala/rakt-ror-med-muff-05-m-51-mm-2000029772

Tror denna bör passa, tror t.o.m att utskärningarna kan ”passa”, frågan är om ifall ”muffen” är större än 51mm, själva ”nyckeln” kräver 52mm eller större
 
Antagligen, men jag tror avgasrör är lite klent att klämma runt med en rörtång... Har du nån annan hylsa som du kan stödja röret inuti med där du klämmer, kan det funka...
 
är väl bara borra hål igenom röret så man kan ha nåt runt som dragskaft ? bara stoppa in i hålen igenom.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.