Hej! Nu behöver jag eran experthjälp kring en offert jag har fått.

Vi bor i ett enplanshus i Småland på ca 140m2, vi badar badkar 2 gånger om dagen, och vill ha det runt 22 grader inomhus. Vi har fått en offert på Nibe S1256 3-13kw med 220m borrhål.

Något överdimensionerad pump, men har fått det förklarat för mig att om vi kör på en lite kraftigare pump så går den effektiverare, slitaget minskar, livslängden ökar m.m. Dessutom har denna smarta funktioner som gör den något effektivare (smart price adaption)

Så frågan handlar inte om huruvida pumpen är rätt för vårt hushåll eller inte, frågan handlar mer om offerten är bra eller inte?

Riktpriset för pumpen på Nibes hemsida är 145k

Offert för VVS-arbete inklusive ROT-avdrag, moms och nettosumma, totalpris 247 803 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det har blivit dyrt med värme. Är inte direkt förvånad över priset men hade kanske trott aningen lägre.
 
R
R robert95 skrev:
Hej! Nu behöver jag eran experthjälp kring en offert jag har fått.

Vi bor i ett enplanshus i Småland på ca 140m2, vi badar badkar 2 gånger om dagen, och vill ha det runt 22 grader inomhus. Vi har fått en offert på Nibe S1256 3-13kw med 220m borrhål.

Något överdimensionerad pump, men har fått det förklarat för mig att om vi kör på en lite kraftigare pump så går den effektiverare, slitaget minskar, livslängden ökar m.m. Dessutom har denna smarta funktioner som gör den något effektivare (smart price adaption)

Så frågan handlar inte om huruvida pumpen är rätt för vårt hushåll eller inte, frågan handlar mer om offerten är bra eller inte?

Riktpriset för pumpen på Nibes hemsida är 145k

[bild]
Hade vart bra o ta in fler offerter…
 
Betalade 197kkr efter rot för en Thermia Atlas 18KW + 150m hål. Stor etablerad firma. Arbetet beställdes dock för ett år sen. Fick den installerad nyss, go väntetid….!
 
R robert95 skrev:
Hej! Nu behöver jag eran experthjälp kring en offert jag har fått.

Vi bor i ett enplanshus i Småland på ca 140m2, vi badar badkar 2 gånger om dagen, och vill ha det runt 22 grader inomhus. Vi har fått en offert på Nibe S1256 3-13kw med 220m borrhål.

Något överdimensionerad pump, men har fått det förklarat för mig att om vi kör på en lite kraftigare pump så går den effektiverare, slitaget minskar, livslängden ökar m.m. Dessutom har denna smarta funktioner som gör den något effektivare (smart price adaption)

Så frågan handlar inte om huruvida pumpen är rätt för vårt hushåll eller inte, frågan handlar mer om offerten är bra eller inte?

Riktpriset för pumpen på Nibes hemsida är 145k

[bild]
Hoppas de räknar ROT korrekt när fakturan kommer sen.
 
J JonasEr skrev:
Betalade 197kkr efter rot för en Thermia Atlas 18KW + 150m hål. Stor etablerad firma. Arbetet beställdes dock för ett år sen. Fick den installerad nyss, go väntetid….!
150m för en 18kw ... oj det var verkligen i underkant
 
V Vector skrev:
150m för en 18kw ... oj det var verkligen i underkant
Har 160m sedan tidigare så totalt 310m aktivt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R
CTC GSI 612 monterat o klart nybygge
127 750kr
Energibrunn 200m ink kollektorerna in i huset
58 000kr

Totalt= 185 750kr

Hus 180m2 samt garage 60m2
Golvvärme i betongplatta..

Utfördes 2023
 
Installerade en Nibe S1255-12 och borrade 240m i början av 2023. Kostade totalt 212,000.

Med tanke på prisökningen på Nibes pumpar så ser din offert ändå helt ok ut.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Tror att priset speglar sig lite i vart man bor med hur mycket beläggning Röris och Borris har…
 
R Rejäl skrev:
CTC GSI 612 monterat o klart nybygge
127 750kr
Energibrunn 200m ink kollektorerna in i huset
58 000kr

Totalt= 185 750kr

Hus 180m2 samt garage 60m2
Golvvärme i betongplatta..

Utfördes 2023
Vilka utförde borrningen och vart bor du?
Med vänlig hälsning, Tobbe
 
  • Gilla
Fillemic
  • Laddar…
R
TobbeRK TobbeRK skrev:
Vilka utförde borrningen och vart bor du?
Med vänlig hälsning, Tobbe
Vi bör lite utanför Göteborg, borrningen utfördes av Vara Brunnsborrning..

Välkommen till forumet😀
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.