nino nino skrev:
En bekant i Polen tillverkade blomlådor i smide, med en väldigt enkel bockmaskin.
Typ ett runt hjul med ett spår där ett plattjärn trycktes in, sen vred man på ett handtag så hjulet snurrade, plattjärnet gick mot ett kullager och bockade sig runt hjulet, sen var det väl nåt stopp.
Vrida tillbaka och vända biten och upprepa.

Man får nog konstruera nåt liknande om man ska få exakt lika, om det ens går, bitar.
Mycket intressant, hade varit kul att se en bild. Dock inte något som jag skulle försöka mig på i det här fallet då det blir lite väl mycket jobb för att göra en upplaga.

Önskar ibland (-ibland-) att vissa saker var lite mer som i Kina, där jag en gång gick in i vad som såg ut att vara en halvskum butik som hette något med ”print” på Google Maps (ingen skylt utanför) och bad om att få skriva ut lite bilder (vykort) mot betalning.

Gick hur bra som helst, men det var helt klart inte deras huvudsyssla! 😄
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det luktar krånglig kund lång väg. Uppdatera gärna om du får tag på någon.
Krånglig kund skulle lika gärna kunna vara mitt andranamn! Uppdaterar om det går vägen!:)
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
20st som ska bli exakt lika bockade är nästintill omöjligt med handbockning…
Fast de kanske kan bli tillräckligt lika? Exakt lika blir de inte hur man än bockar dem.
 
bild?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
bild?
Bild på modellen?
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
H HoolaBadoola skrev:
Hej allesammans! Letar nu efter en firma - eller en privatperson - som kan bocka 20 st 70cm långa, identiska metallstänger I Göteborg eller Malmö med omnejd. Ska bygga ett vågformat ställ till böcker.

Viktigt att de är helt identiska, därav kan jag inte ordna det själv. Diameter på ca 5mm.

Hos vem kan man göra detta
Forshedaverken eller Borgårdsbruk kan bocka tråd i önskad dim, om de vill göra så små serier eller jobb åt privatpersoner vet jag inte.
 
  • Gilla
HoolaBadoola
  • Laddar…
Detta är ju egentligen inte jättesvårt att göra själv heller..

Bara använda en vanlig rörbock från biltema (typ) och markera i förväg vart man ska bocka..

Nu bor jag (tyvärr) i Småland, men annars hade jag lätt kunnat hjälpt dig med detta 🙂
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Fast de kanske kan bli tillräckligt lika? Exakt lika blir de inte hur man än bockar dem.
Vet du vad… du är välkommen o försöka har bockat en del järn och det är inte lätt att få dom lika….
 
H HoolaBadoola skrev:
Hej allesammans! Letar nu efter en firma - eller en privatperson - som kan bocka 20 st 70cm långa, identiska metallstänger I Göteborg eller Malmö med omnejd. Ska bygga ett vågformat ställ till böcker.

Viktigt att de är helt identiska, därav kan jag inte ordna det själv. Diameter på ca 5mm.

Hos vem kan man göra detta för ett överkomligt pris som privatperson?

Letar eventuellt även ett ställe eller en person som kan svetsa ihop det, men det är inte prio. Viktigast är själva bockningen.
Du måste nog lämna en ritning eller besöka en verkstad med mått och toleranser som dom har något gå efter.
 
  • Gilla
HoolaBadoola
  • Laddar…
H HoolaBadoola skrev:
Hej allesammans! Letar nu efter en firma - eller en privatperson - som kan bocka 20 st 70cm långa, identiska metallstänger I Göteborg eller Malmö med omnejd. Ska bygga ett vågformat ställ till böcker.

Viktigt att de är helt identiska, därav kan jag inte ordna det själv. Diameter på ca 5mm.

Hos vem kan man göra detta för ett överkomligt pris som privatperson?

Letar eventuellt även ett ställe eller en person som kan svetsa ihop det, men det är inte prio. Viktigast är själva bockningen.
Finns en hel uppsjö i Göteborgstrakten, https://strombergsrs.se/ eller https://www.svetsmontering.com/ Goa gubbar bägge två, strax norr om stan
 
  • Gilla
HoolaBadoola
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Forshedaverken eller Borgårdsbruk kan bocka tråd i önskad dim, om de vill göra så små serier eller jobb åt privatpersoner vet jag inte.
Stort tack för tips, ska kolla in det! Fick även tips om Lars på Grimmereds verkstad som jag skickade en förfrågan till idag.
 
  • Gilla
Roffe K
  • Laddar…
Roffe K Roffe K skrev:
Finns en hel uppsjö i Göteborgstrakten, [länk] eller [länk] Goa gubbar bägge två, strax norr om stan
Jaså? Jag kanske använder fel sökord.. men grymt, tack så jättemycket! Ringer dem imorgon och kollar 😊
 
V växelventil skrev:
Du måste nog lämna en ritning eller besöka en verkstad med mått och toleranser som dom har något gå efter.
Ritning finns, men problemet var ju vart jag skulle vända mig...verkstad? Smed? Något annat? Nu har jag dock fått ihop en del förslag som förhoppningsvis kommer leda mig rätt!
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Detta är ju egentligen inte jättesvårt att göra själv heller..

Bara använda en vanlig rörbock från biltema (typ) och markera i förväg vart man ska bocka..

Nu bor jag (tyvärr) i Småland, men annars hade jag lätt kunnat hjälpt dig med detta 🙂
Åh men vad snällt, tack ändå! Besöker i och för sig släkt i Småland ibland, men om det inte går här så får jag hitta en alternativ lösning, som att laserskära ut den i trä.

Men är det så enkelt som en vanlig rörbock, tror du? Det kluriga är ju att jag behöver -nästintill identiska- "dubbla" böjningar, som två olika höga kullar.

Vågar inte på mig att försöka själv efter alla dessa kommentarer haha!
 
H HoolaBadoola skrev:
Åh men vad snällt, tack ändå! Besöker i och för sig släkt i Småland ibland, men om det inte går här så får jag hitta en alternativ lösning, som att laserskära ut den i trä.

Men är det så enkelt som en vanlig rörbock, tror du? Det kluriga är ju att jag behöver -nästintill identiska- "dubbla" böjningar, som två olika höga kullar.

Vågar inte på mig att försöka själv efter alla dessa kommentarer haha!
Ja.. alltså, går det inte med rörbock så klurar man ut något annat 🙂

Man kan ju också använda två olika stora rörbockar

Eller så gör man en enkel jigg

Jobbar som svetsare i många år och van att jobba utifrån ritning (alltså fått ett papper och fixat ingående material själv) och det är inte sällan som ingenjören bakom ritningen helst skulle jobbat med nåt annat..
 
  • Gilla
HoolaBadoola och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.