Tänkte lägga klinkers i hallen(c:a 9 kvm)
Underlaget är mestadels av betong . Hur fäster jag gipsskivorna på betong? Limmar? Skruvar? Anledning att jag inte kan lägga klinkers direkt på betong är att det finns delar som inte är av gips utan trä.
Tacksam för förslag på lösningen.
 
R
D drami skrev:
Tänkte lägga klinkers i hallen(c:a 9 kvm)
Underlaget är mestadels av betong . Hur fäster jag gipsskivorna på betong? Limmar? Skruvar? Anledning att jag inte kan lägga klinkers direkt på betong är att det finns delar som inte är av gips utan trä.
Tacksam för förslag på lösningen.
Har du några bilder?
 
  • Gilla
drami
  • Laddar…
Här kommer bilder på underlaget efter att heltäckningsmatta tagits bort
 
  • Ett rum med sliten golvmatta, dammsugare, element och bildörren på glänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv under renovering, gammal matta borttagen, träyta och renoveringsverktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
D drami skrev:
Här kommer bilder på underlaget efter att heltäckningsmatta tagits bort
Alltså du vill lägga klinkers där du har parkett?
Är det betong under parketten?
 
Ja, det blir så i och med att den är skadad av mattan/limmet och det är nästintill omöjligt att skrapa bort limmet på ett bra sätt , jag antar att det är betong även där…
 
R
D drami skrev:
Ja, det blir så i och med att det är skadat av mattan , jag antar att det är betong även där…
Då är det rätta att skära bort parketten under ytan som du ska ha klinkers…
Sedan flytspacklar du den utan så att den blir jämn, alternativt handspackel om du vill jobba med trögare bruk…
Sedan är underlaget förberett för sin klinkers läggning…
 
  • Gilla
drami
  • Laddar…
Om det skulle visa sig att det inte är betong under parketten?
 

Bästa svaret

R
D drami skrev:
Om det skulle visa sig att det inte är betong under parketten?
Om det är golvspån eller liknande så går det att spackla alternativt skruva golvgips…
Golvgips på större betongytor ska man undvika då det kan lossa och då spricker din klinkers läggning…
Hade du haft golvspån på hela ytan så hade golvgips varit bra då du hade kunnat skruva den ordentligt..
 
  • Gilla
drami
  • Laddar…
Fräs av betongen och limma golvgips med tex S48 eller liknande
 
  • Gilla
drami
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Om det är golvspån eller liknande så går det att spackla alternativt skruva golvgips…
Golvgips på större betongytor ska man undvika då det kan lossa och då spricker din klinkers läggning…
Hade du haft golvspån på hela ytan så hade golvgips varit bra då du hade kunnat skruva den ordentligt..
Tack så mycket, väldigt bra och logiskt!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Jag kan inte förstå vad man ska med gipsen mot betong o göra om man ska ha klinkers ovanpå det blir bara extra risker som jag ser det fler skickt man kan misslyckas med…
Och dessutom dyrare…
 
  • Gilla
drami
  • Laddar…
Är det ett äldre hus så kan parketten ligga direkt på reglar, då får man kapa reglara och gjuta upp istället.
Med en sprickanvisning där gamla och nya möter varandra.

Men visst är det kanske onödigt att limma golvgips på hela ytan.
 
Försök att få bort mera av limmet från betongen , sen ett tips mot limmet på parketten , har du en värme pistol ? Sen en riktig kniv skrapa , så får du bort detta , med lite tålamod utan att rispa sönder parketten , då behöver du bara lägga fram till kanten ,

annars så kan du hyra en golv strip så går de lättare å ta bort limmet än å,stå med en bark spade
 
  • Gilla
drami
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.