Har en Electrolux EKC6051BOX där vredet till den "stora plattan" börjat glappa. Känns som det är någon givare bakom själva vredet som börjat glappa eftersom hela spektrat från 1 till 9 inte längre fungerar utan det är typ 1-2 och sen börjar den fungera igen från 7 och uppåt.

Syns tydligt eftersom lampan också slocknar och liksom flimrar när man vrider där mellan, det är liksom full gas eller ingenting där mellan typ.

Modernt rostfritt induktionsspis med keramikhäll och fläktintegrerad ugn nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har en idé om det är något som går att fixa hyfsat enkelt eller är den bara att ge upp på? 🙂
 
A
berisen berisen skrev:
Har en Electrolux EKC6051BOX där vredet till den "stora plattan" börjat glappa. Känns som det är någon givare bakom själva vredet som börjat glappa eftersom hela spektrat från 1 till 9 inte längre fungerar utan det är typ 1-2 och sen börjar den fungera igen från 7 och uppåt.

Syns tydligt eftersom lampan också slocknar och liksom flimrar när man vrider där mellan, det är liksom full gas eller ingenting där mellan typ.

[bild]

Någon som har en idé om det är något som går att fixa hyfsat enkelt eller är den bara att ge upp på? 🙂
fullt normalt slitage
byt regulatorn
sök på elctrolux.se mha pnc på spisen
du skall ha en sk. dubbelzons regulator
tyvärr har polakerna gjort mer än 25st olika av denna modell så om det är 400V eller 230V ser jag inte men det är viktigt för regulatorn.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
fullt normalt slitage
byt regulatorn
sök på elctrolux.se mha pnc på spisen
du skall ha en sk. dubbelzons regulator
tyvärr har polakerna gjort mer än 25st olika av denna modell så om det är 400V eller 230V ser jag inte men det är viktigt för regulatorn.
Det låter ju lovande! Det är 400V, glaskeramik. Här är en bild på produktnummer etc om det är till någon hjälp.

Etikett på en Electrolux-apparat visar modell, typ, produktionsnummer, serienummer och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit; hittade med produktnumret. Men hittar inte själva delen. Eller är det den här? Oklart om det bara är själva plastvredet men det vore ju sjukt om de tog 235 spänn för en liten plastratt..
https://shop.electrolux.se/matlagni...nergiregulator-for-2-zon-rostfri/p/8071271020
 
Redigerat:
Det är nog bara vredet som säljs för 230 spänn.

Den här prylen ska visst passa din spis men du kan ju läsa vad som står längst ned.
Liknande kostar mer än 800 spänn.
Du får ringa E-lux i morgon
 
  • Explosionsritning och energiregulator för spis, reservdelar, artikelnummer, försäljningsinformation, kontaktuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
berisen berisen skrev:
Det låter ju lovande! Det är 400V, glaskeramik. Här är en bild på produktnummer etc om det är till någon hjälp.

[bild]

Edit; hittade med produktnumret. Men hittar inte själva delen. Eller är det den här? Oklart om det bara är själva plastvredet men det vore ju sjukt om de tog 235 spänn för en liten plastratt..
[länk]
Det är inte regulatorn
 
A
prototypen prototypen skrev:
Det är nog bara vredet som säljs för 230 spänn.

Den här prylen ska visst passa din spis men du kan ju läsa vad som står längst ned.
Liknande kostar mer än 800 spänn.
Du får ringa E-lux i morgon
Japp den har utgått sedan länge, man får ta den nya
 
electroluxaren skrev:
Japp den har utgått sedan länge, man får ta den nya
Nu har jag fått den den nya (https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=9071 ) och jag har dubbelkollat att den ska passa men nu när jag kollar så stämmer stiftens placering inte överens med den gamla men det kanske inte spelar någon roll?

Se bilderna här. Exempelvis P1, där finns det ju två stift. Hur vet jag vilken jag ska använda? Samma med P2. Hade hoppats kunna flytta över kablarna till rätt stift bara men så enkelt var det ju inte.. :)

Någon som har koll? Vad står P2, P1, S1, S2, 4a samt 2/4 för?

*Edit*, på den nya verkar åstminstone P1-stiften sitta ihop så där lär det ju kvitta om man tar höger eller vänster? Men P2 är skilda åt och på den gamla finns det bara ett P2-stift så då är frågan vilken man tar?
 
  • Hand håller elektrisk ugnstermostat med färgkodade ledningar vid rostfri ugn. Reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en elektrisk komponent med kablar nära en metallstruktur, eventuellt under underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand reparerar eller kontrollerar en elektrisk anslutning i en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en svart, metallisk regleringsmekanism med text och anslutningspunkter, föremålet är elektriskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand ansluter kablar till en öppen eluttag med olika märkningar och kabelfärger synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har ingen betydelse vilken p2 du sätter den på
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
A
berisen berisen skrev:
Nu har jag fått den den nya ([länk] ) och jag har dubbelkollat att den ska passa men nu när jag kollar så stämmer stiftens placering inte överens med den gamla men det kanske inte spelar någon roll?

Se bilderna här. Exempelvis P1, där finns det ju två stift. Hur vet jag vilken jag ska använda? Samma med P2. Hade hoppats kunna flytta över kablarna till rätt stift bara men så enkelt var det ju inte.. :)

Någon som har koll? Vad står P2, P1, S1, S2, 4a samt 2/4 för?

*Edit*, på den nya verkar åstminstone P1-stiften sitta ihop så där lär det ju kvitta om man tar höger eller vänster? Men P2 är skilda åt och på den gamla finns det bara ett P2-stift så då är frågan vilken man tar?
följ numren det är det viktigaste om det blir någon över så spelar det ingen roll
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Tack för svar! Jag fick tag på den här från där jag köpte regulatorn nu idag, men det ni säger är alltså att jag kan sätta den på vilken P1 och vilken P2 som helst? Resten är det ju inga konstigheter med eftersom det bara finns en av varje.

Tekniska ritningar, jämför gamla och nya energireglerare, flatskontakter, frontvyer och perspektivillustrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
berisen berisen skrev:
Tack för svar! Jag fick tag på den här från där jag köpte regulatorn nu idag, men det ni säger är alltså att jag kan sätta den på vilken P1 och vilken P2 som helst? Resten är det ju inga konstigheter med eftersom det bara finns en av varje.

[bild]
Svar ja
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Svar ja
Tack! Bara för att få lite mer förståelse, vad står de olika beteckningarna för? S1/S2/2/4 osv?
 
Tack igen för hjälpen, nu fungerar allt som det ska igen efter byte av den 😎
 
A
berisen berisen skrev:
Tack! Bara för att få lite mer förståelse, vad står de olika beteckningarna för? S1/S2/2/4 osv?
2 matning
4 elementzoner
S restvärmeindikator
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.