Hej,
Jag har ett flertal element som kluckar och avger droppljud. Känner jag på elementet så är elementet till hälften varmt & hälften kallt.

Öppnar jag luftningen så händer det ingenting (kommer inget vatten men låter inte heller som att det kommer någon luft).

Både tillopp & retur är glödhet.

Vad gör jag?
 
Det låter som du saknar tryck i systemet. Du borde ha en manometer vid pannan/värmepumpen, vad står den på?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Du har så rätt så. Trycket låg på 0,15 bar.
Nu har jag fyllt på till 1,0 bar.

Men det kommer inget vatten vid luftning (låter inte som det kommer luft heller). Luftat samma element i ca 7 min nu…
 
  • Värmesystemskomponenter: tryckmätare, kopparledningar, röd expansionskärl, säkerhetsventil, anmärkning på papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll till 1,5 bar och prova att lufta, cirkpumpar ska vara avstängda vi luftning, stäng av, vänta 5 min innan luftning.
 
Luftnippeln kan ju vara igenrostad!
 
Det händer att det sätter sig smuts i själva luftnippen så än om man öppnar luftskruven så kommer ingenting, varken luft eller vatten
 
Är det en luftnippel med ett litet rör på, så är den kanske igenmålad , ta en tång och bryt bort den.
 
J jonaserik skrev:
Fyll till 1,5 bar och prova att lufta, cirkpumpar ska vara avstängda vi luftning, stäng av, vänta 5 min innan luftning.
Ok. Varför måste cirkulationen vara avstängd?
 
Det behöver den inte.
 
Är termostaterna öppna (helst satta på max) vid luftning?
 
E edyll skrev:
Ok. Varför måste cirkulationen vara avstängd?
För att luften ska hinna gå upp till högsta punkt och det är där som luften samlas och luftas ut. Har man element så stannar luften i ett sådant och kan lufts av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.