I vårt kök har vi 2 fönster. Vi har nyligen bytt till 3-glas. I januari blir det dax för köksrenovering med ett helt nytt kök. och ny planlösning.

Ett problem vi har är att vi har ju ett element under respektive fönster. Och under förnstren kommer köksbänkar att gå..

Hur kan man lösa det på bästa sätt? Några slags "lufthål" eller vad?

/ Tacksam för tips :)
 
Myson kickspace är ett alternativ. Beroende på framledningstemperatur (helst 60+) behöver du kanske bara ha en. Beställde min från england, halva priset jämfört med sverige.

http://www.handelshus.com/kickspace.asp
 
Du kan gå in överst och titta på bilder på färdiga kök, Hammarband har gjort på ett bra sätt som vi tänker "härma" när vi skall ha nytt kök. / Carina
 
Det går inte att flytta elementen? När mor&far renoverade kök förra sommarn plockade vi helt sonika bort ett litet element under ett av förstren, men då finns å andra sidan ett stort element kvar under det andra förstret...
 
Tack så mycket för era svar!:)

Vi kanske kan ta bort ett av elementen, men det andra är också under bänk.:surprised:

Men ska kolla in tipsen jag fått!
 
vicks skrev:
Tack så mycket för era svar!:)

Vi kanske kan ta bort ett av elementen, men det andra är också under bänk.:surprised:

Men ska kolla in tipsen jag fått!
Om ni tar bort ett av elementen, och de ursprungligen var rätt dimensionerade, och Ni inte har forcerad ventilation, då riskerar Ni värmeproblem i köket, samt utrymmet ovanför om det inte har eget element idag (mindre klädkammare eller så)

--- Mats ----
 
Mats Bengtsson skrev:
Om ni tar bort ett av elementen, och de ursprungligen var rätt dimensionerade, och Ni inte har forcerad ventilation, då riskerar Ni värmeproblem i köket,
--- Mats ----
Ja, det är det vi är lite "rädda" för. Men det blir bara till att köra samma lösning för båda elemnten då.:rolleyes:
 
Kom på en sak till.. Om man kör med ett sånt där galler i bänkskivan. Vart tar då det eventuella vattnet vägen? Har diskhon vid ett av föntren nämligen. Hur löser man sådant?
 
vicks skrev:
Kom på en sak till.. Om man kör med ett sånt där galler i bänkskivan. Vart tar då det eventuella vattnet vägen? Har diskhon vid ett av föntren nämligen. Hur löser man sådant?
Det är väl näst intill omöjligt att komma på en bra lösning där luften från elementet kan strömma fritt genom ett galler upp, utan att vatten kan komma ner genom gallret till annat än ett lämpligt skyddat område (men en stor platta under elementet med avrinning är ju en teoretiskt gångbar idé).

Det som händer när Ni tar bort ett element är två saker:

1. Ni minskar den totala effekt Ni kan tillföra rummet via elementen (är elementen lika stora halverar Ni effekten när Ni tar bort ett). Det kan kompenseras gneom att göra det andra elementet dubbelt så stort (om Ni inte har ett väldigt utbyggt element innebär det bara att byta till ett element som är lite bredare, inte så illa faktiskt).

2. Ni mister den luftströmning som elementen ger i rummet. Om huset är gammalt och bygger mycket på naturlig cirkulation kan detta påverka värmen rätt mycket. Detta kan kompenseras för med en fläkt av något slag.

Lösningen nedan från Fabian-Bom löser både och genom en lösning typ kickspace (samma lösning som element och fläkt men mer helhetslösning).

--- Mats ---
 
Elementen sitter under fönstren för att motverka kallras, om du flyttar elementet eller helt tar bort detta försvinner denna effekt vilket ,förutom kallras, kommer att leda till kondens på fönstren.
Jag skulle ha låtit elementet sitta kvar och låta varmluften komme upp genom hål/galler i bänkskivan. Men var då medveten om att ett normalt vattenburet element verkar till 60% genom konvektions- och 40% strålningsvärme. Detta betyder att strålningsvärmen försvinner medan konvektonsvärmen ökar något om du ställer ett skåp framför elementet. Rummet kan då komma att upplevas något kallare.
 
Lägg golvvärme annars! Radikalt men skönt, det gjorde iaf vi.
 
hmm och hmmm igen
skulle man kunna lägga "golvvärme" i bänkskivan???
eller är det en helt otroligt urbota tokidiotisk tanke???
bara som stödvärme mot kallras, och en kickspace för värmen
 
kickspace klarar nog kallraset. Luften är varm och blandar sig med kallraset ifall du har ett sådant? Min går på lågfart nu och jag tror den ger 1300W vid framledning 60. På högfart 1600W. Det lär räcka till i köket om du inte har ett jättestort dåligt isolerat kök.
 
Kom på en sak, farsgubben har elvärmekabel dragen i glasskjutdörrsväggen. Kan man inte fräsa in en sådan i ett vanligt fönster?? i fodret alltså .......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.