Ställde den här frågan under Kök, men fick inte napp - kanske det fungerar bättre under Byggnadsvård.
Vi har just köpt ett hus som är byggt 1907 och i vilket vi tänker göra om köket. Vi tänkte göra det i sekelskriftesstil för att passa in till husets ålder. Väggar och tak är redan i pärlspont så det är liksom bara att fortsätta.

Någon som gjort ett sekelskifteskök? Som kanske har några bilder eller bra idéer? Har läst om det och hoppas, hoppas att jag skall få tag i en snickare som jag känner. Skulle vara kul att höra om någon som gjort något liknande.
 
Senaste Gård&Torp som damp ner i brevlådan idag hade en köksspecial med bland annat några som byggt ett modernt "sekelskifteskök". Kanske kan ge lite inspiration.
 
Får kika i den. Tack.
 
Som vi har diskuterat tidigare här på forumet, så är det väldig skillnad beroende på vad för typ av hus man har. Gäller det högreståndsmiljö så gäller en viss stil, är det ett torp så gäller en annan stil. I enklare miljöer hade man inte något vidare kök, utan då gäller det att hellre ta något nutida enkelt o praktiskt än att försöka krångla till det med pärlspontsskåp, marmorskiva, porslinsvask, etc.

Jag tor att du kan få bättre råd om du talar om vad för slags hus det gäller.
 
Det är ett hus som här kallas egna hem. Heter något med kors, dvs ett fyrkantigt hus med en stor murstock i mitten. Det har en gång i tiden varit två lägenheter om två rum och kök. Vedspisen är kvar i det understa köket. Så det är väl inte enkel standard, men inte högrestånd heller. Sedan kan jag inte påstå att vi tänker göra ett kök som måste passa exakt till tiden, det måste vara ett funktionellt kök också.
Det finns redan pärlspont både på väggarna och i taket så vi tänkte nog fortsätta den stil som det lutar åt. Jag vill egentligen inte ha råd om vad som är rätt eller inte, har läst på ganska mycket så jag har ganska bra koll på vad som fanns och inte fanns. Det jag helst av allt ville veta var om någon annan gjort något liknande här.
 
Du vill inte ha råd men du vill ha bilder och bra idéer? Jag kanske är korkad, men jag har lite svårt att förstå vad du menar... bra idéer som inte är råd? :)

Jag ger dig några råd vare sig du vill eller inte... ;) Du har ju läst på så jag nämner de saker som jag brottades med och fortfarande brottas med inför uppbyggnaden av mitt kök i ett gammalt säteri, där köket är ombyggt under sekelskiftet.

• akta dig så inte köket känns påklistrat, ex gömma vitvaror bakom stora flak av "skåpsluckor". Mina vitvaror kommer synas.
• gott hantverk med riktigt bra material (kvalitet) tycker jag är mer sekelskifte än en blandare i sekelskiftesstil.
• anpassa köket efter rummet, utgå inte helt och hållet från svensk standard. Kan kräva platsbyggt kök men behöver inte göra det. Vi kommer till stor del utgå från standard men gör även egna lösningar som passar just vårt kök.
• i ett kök är funktion ett måste, låt det ta plats. Vi kommer ex ha moderna lådmekanismer.
 
Är det en korsbyggnad, du menar? De är vanliga i Ångermanland, men finns även i Bohuslän. I så fall har vi samma typ av hus.

Vi har också pärlspont i köket, men originalköksskåpen var en blandning av 30- och 40-tal och jag tycker att det är snyggare med enkla, släta luckor om man redan har en hel del pärlspont. Några skåp med pärlspont har aldrig funnits här, trots väggar och tak.

Smaken är förstås olika och är du säker på ännu mera pärlspont så är fördelen att det är väldigt inne just nu och förekommer i en massa inredningstidningar. Låna hem ett gäng Hus & Hem från biblioteket! Gård och Torp har också haft flera reportage från hem med (nyproducerade) sekelskifteskök i de senaste numren. Jag har för mig att det finns en eller flera fina bilder på ett kök från tiden i Göran Gudmundssons "Invändig renovering", någon som har den hemma och kan bekräfta? Uuve Snidares "Kök i Sverige" tycker jag är en fantastisk köksinspirationsbok, den innehåller en del pärlspont också.
Jag har läst en tråd om köksrenovering i gammal stil här på forumet men jag minns inte var.
 
Just det - korsplan menade jag, har kommit fram till det efter att ha läst Sören Thurells bok om trähus. Det skall ha varit vanligt även i våra trakter i början av 1900-talet enligt boken.

Karakorum - vad jag menade att jag vill inte ha råd som någon bara läst i en bok - jag har läst en massa själv - så den typen av råd kan jag liksom fixa själv.

Det jag ville höra var lite handfasta saker. Du kommer ju med en del sådant här - du har ett sådant kök och tänker utifrån verkligheten. I vårt kök har någon någon gång satt in väldigt fula skåp så som jag tror de tyckt varit "gammaldags" så det finns inget att utgå ifrån. Det övre köket är helt borta - bara spjället till vedspisen finns kvar., så inte heller där finns något att ta tag i. Jag har läst Göran Gudmunssons bok och lite annat jag hittat. Vi funderar på platsbyggt, ända upp till tak, både för att det verkar passa in i tidsepoken och för att det är praktiskt. Pärlspont är vad jag kommit fram till efter att ha läst de här böckerna. Men det är inget måste.
 
Platsbyggt är oslagbart både ur praktisk och estetisk synvinkel, men jag har sett att man kan beställa extra höga skåp i sekelskiftesstil, kan det ha varit hos Kvänum? Nåja, med extra höga skåp som går upp till tak och taklister som följer skåpen kan man få till ett platsbyggt utseende, men jag hoppas ändå att ni hittar en bra snickare som kan hjälpa er till en rimlig kostnad. Och det finns garanterat folk på forumet som kan ge mer handfasta råd än jag, jag har sett en del bilder, men jag tror de trådarna ligger under någon annan avdelning än Byggnadsvård.

Jag förstår att du inte har några originalskåp att utgå från. Problemet med att prata sekelskifteskök i Byggnadsvårdsdelen är inte de flesta ogillar det som man upplever som romantiserande. Sekelskifteskök faller under den kategorin då de har varit så ovanliga i enklare hem utanför stadsmiljö. Det jag vänder mig mot är att du säger dig vilja fortsätta i samma stil, för det tror jag inte att du gör (men jag vet ju förstås väldigt lite om ditt hus), däremot tycker jag att det är självklart att du ska ha det kök du vill ha! Men i byggnadsvårdsdelen får du nog räkna med diskussioner om själva stilvalet. Det hör liksom till. Men ännu en gång, du ska givetvis satsa dina pengar och din energi på det du själv gillar och jag hoppas att du kommer att bli nöjd med slutresultatet!
 
Jag har mina förhoppningar om att få använda en snickare vi har använt oss av tidigare till att bygga lite möbler hos oss. Det beror på om han har tid och om han är intresserad, men är han det så vore det toppen. Han är rolig att jobba med.

Sedan är detta ett hus byggt i början på nittonhundratalet, det är troligen i den eran då man byggde egnahemsområden, tror vi i alla fall, tänker undersöka mera där. Och finns i en stad. Och såvitt jag fått fram via litteratur och lite länsmuseumbesök så var det inte alls ovanligt med fast köksinredning i den här typen av hus. Stora skåp upp till tak , golvskåp, öppna hyllor m.m. Plus vedlår.

Jag kan flytta frågan till kök, tog mig hit bara för jag fick inga svar under kök. Och sedan beror det väl på vad man menar med sekelskifteskök. Själv var jag nog såpass okunnig att jag visste inte att det var något romantiserat uttryck utan jag tog det som ett uttryck för ett kök i ett hus byggt kring sekelskiftet. Vi tänker dock göra ytterligare besök till länsmuseet här för förhoppningsvis finns det bilder, det skall finnas ett par fotografer som fotograferat mycket av staden kring sekelskiftet. Det kunde vara kul att se om vårt hus finns med, eftersom det ligger centralt så är det nog inte alls omöjligt.
 
Självklart är ett sekelskifteskök i sig i inte något romantiskt! Det är i kombination med de hus som de ofta kläms in i, och då i en modern tappning, som det kan uppfattas som romantiserande. Det har blivit så mycket trend över den typen av kök. Köket är det givetvis inget fel på! Jag skulle ha uttryckt mig bättre tidigare.

Jag utgick från att ditt hus var mer lantligt beläget hus som mitt. Jag ber om ursäkt för att jag var så snabb att dra slutsatser! Du verkar ha bra koll på hur det kan ha sett ut i ditt och liknande hus, så jag hoppas att du kan bidra med information och bilder. Jag har aldrig sett en korsbyggnad i stadsmiljö, så det skulle vara kul att få veta mer. Vilken region/stad bor du i?

Det är nog bra att slänga in dina frågor på flera ställen, men ibland kanske man måste putta upp inlägget om det gått lång tid utan svar eller prova att omformulera rubrik och innehåll. Förr eller senare nappar det!
 
Vi har byggt ett hus men med tydliga sekelskiftesinfluenser. I köket, som ändå ska vara praktiskt, har vi försökt att få in så mycket influenser det går utan att gå miste om det moderna/praktiska. Du kan kika runt bland inläggen på vår hemsida och vi har där även ett fotoalbum med bilder från köket. Kanske kan du hitta några tips där.
 
Robert_Maria - oj, vad ni jobbar och håller på. Och vilket fint hus ni fått ihop. Häftigt med kontakterna i köksön där! Någon köksö kommer vi dock inte att ha. Funderar på ett löst arbetsbord med marmorskiva så att det blir lite tyngd i det.

Karakorum - jag är definitivt ingen expert på korsplan utan har mer letat lite och i t.ex. boken av Sören Thurell står det så här:
"Ur enkelstugan utvecklades korsplanen över hela Sverige, framförallt i mellersta Norrland men också i Värmland och Småland." och
"I sina grunddrag, fast med mindre mått, har korsplanen blivit mycket använd i egnahems- och villaplaner under 1900-talets första hälft."
Mer kunskap än så har jag inte, men med tanke att det stämmer så bra med planen på vårt hus så nöjde jag mig liksom med den förklaringen. Och även med beskrivningen av egnahems- och villaplaner från 1900-talets första hälft. Det kändes liksom rätt.
Ser dessutom att jag kanske lät lite giftig i mitt inlägg - inte min mening. Jag har usel koll på trender inom kök och hade ingen aning om att det låg någon trend i det här. Den enda trend jag sett nu när vi gått runt och tittat på hus i ett och ett halvt år är den med plana träluckor, metallhandtag och rostfria vitvaror. Den trenden har jag sett så många gånger nu att jag är dödstrött på den.
 
AstaS skrev:
Robert_Maria - oj, vad ni jobbar och håller på. Och vilket fint hus ni fått ihop. Häftigt med kontakterna i köksön där! Någon köksö kommer vi dock inte att ha. Funderar på ett löst arbetsbord med marmorskiva så att det blir lite tyngd i det.
Tack för berömmet. Det är klart man håller på, man måste ju sysselsätta sig. ;)

Uttagen går att montera i alla bänkskivor eller till och med i överskåp för att kunna dra ner dem.
 
AstaS skrev:
Någon köksö kommer vi dock inte att ha. Funderar på ett löst arbetsbord med marmorskiva så att det blir lite tyngd i det.
Precis vad vi kommit fram till! Löst arbetsbord som går att dra fram om man behöver mer yta...

AstaS skrev:
Den enda trend jag sett nu när vi gått runt och tittat på hus i ett och ett halvt år är den med plana träluckor, metallhandtag och rostfria vitvaror. Den trenden har jag sett så många gånger nu att jag är dödstrött på den.
Är beredd att hålla med dig. Hur funderar du/ni kring vitvaror?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.