Systemet är endast 2 år gammalt så jag kanske aldrig märkt det innan men har nu hörs en smäll, sen en pause, därefter ett moln som släpps ut från fläkten som varar i ca 20 sekunder. Det är just nu 1 plus ute. Är detta ok? Det enda jag kan skylla på är att avrinningsröret från maskinen är lite täppt och det bildas en pöl runtomkring.

Det luktar inte rök men det luktar inte heller helt friskt.
 
Kan vara asbest, skicka in en liten bit av molnet för analys, enda sättet att vara säker säker säker )
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
den avfrostar, helt normalt'
 
  • Gilla
hejschweiz och 1 till
  • Laddar…
Tack @DonPablo. Lät lite aggressivt så jag blev orolig. Nu kan jag sova
 
När växlingsventilen lägger om för avfrostning/avisning så kan det ge en hörbar dunk och kanske lite flödesljud kort stund innan kompressorn starta igen - när kompressorn sedan startar så värmer den hela utedelens flänspaket för att smälta is och blir det några grader varmare över det och i fuktig luft så kan det mycket väl avge synlig dimma.

när den är klar med avisning så stannar kompressorn igen, kanske hör en märkbar dunk igen när växlingsventilen återställer sig och kompressorn startar snart igen och börja producera värme i innerdelen igen (innerdelen med avstängda fläktar blir mycket kall under avfrostningsprocessen, för det är där man stjäl en del av värmen för avfrostningen medans resten bidrar kompressorn med)

Att du inte lagt märke till det tidigare beror på att det har varit så varmt (dvs över 2-3 plusgrader C) att det inte fryser i utedelens flänsar och då behövs ingen avfrostnings-cykel.

Förr i tiden med ON/OFF LLVP var detta ofta timerstyrd, men dagens LLVP med inverter så baserar beslutet av temperaturskillnaden mellan utsidan och insidan av innerdelen samt om det är minusgrader samtidigt för att avfrostningsprocessen inte skall köras mer än nödvändigt.


---


angående Asbest så har det varit förbjudet i många år och finns inte i utrustning som bara är 2 år gammalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.