F fsn skrev:
Nej, det är inga krav, det är bara en mellanvägg. Vanliga tunnväggiga (1,5-2mm) svetsade fyrkantsrör, typ 30x30 eller nåt sånt och ett enklare men skapligt stabilt galler som kan svetsas in med en maskstorlek på max 50mm.
30x30x3 kostar ju inte överdrivet mycket, om du klarar dig på 2x1 meter...

40x40 finns ju med, borde väga något mindre....

Webbsida som visar svetsade nät i stål, olika storlekar och priser, möjligtvis för byggbranschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad jag har...

MIG egentligen MAG.
En mer än 50 år gammal Loke, 0.8 mm tråd, kolsyra 11 liters tub. Byte till nyfylld tub kostade 800 kr.
En pålitlig svets som jag använt otroligt mycket i mina uppfinningar, konstruktioner och givetvis ständiga rostlagningar av bilar o annat.

Inom jobbet på gymnasiet för 10 år sedan gick jag svetskurs på kvällstid.
Rekommenderas starkt.
Tog cert i MIG, TIG och Pinne.

Köpte mig en TIG från Expondo via nätet för 7 år sedan. De har svensktalande Support.
- Stamos AC 200P.
Fick den för dryga 5000 kr, dagarna innan de höjde priset med 2000 kr.

Så skulle jag ha en Tub med ren Argon. Lokale handlaren ville ha dryga 7 000 kr Air Liquide med fast regulator.
Primus Sievert i närmaste stad ville ha 6000 kr... Värt resan.

Just när jag kollade dessa priser dök det upp en site på nätet.
3600 kr för samma tub med gratis frakt. Ingen tvekan. Hemma 2 dagar senare.

Stamos TIG-svetsen har alla inställning av parametrar jag behöver.
Och faktiskt har den möjlighet till pinnsvetsning också.

TIG-svets nyttjar jag vid finlir av stål, rostfritt och aluminium.
Har byggt mycket i RF till min segelbåt. Man kan grovt påstå att det liknar gassvetsning.


Tycker det är riktigt kul att smyga ut i garaget.

Öööh, senaste projektet var mycket rostlagande på en Golf V.

Ang TIG-svetsning, så är det ett rullande projekt att göra en vattenreservoar i RF passande att skjuva in i Täljstenkaminens bakugn. Allt för att fixa varmvatten vid strömavbrott.
Fixat ombyggnad av RF-kaninen till en badtunna mm mm.

Så starta du med en kvällskurs!
 
Redigerat:
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
30x30x3 kostar ju inte överdrivet mycket, om du klarar dig på 2x1 meter...

40x40 finns ju med, borde väga något mindre....

[bild]
Ja, det är helt ok. Det är mycket värre med cortenplåten. Tror jag var uppe i 11-12000kr bar för plåten.
 
F fsn skrev:
Ja, det är helt ok. Det är mycket värre med cortenplåten. Tror jag var uppe i 11-12000kr bar för plåten.
Oj då, såpass, då skall du ha mändger, fel tråd egentligen men är sjukt nyfiken, Vi pratar över 12-13 kvm, antog att du skall ha 3mm, vad skall du bygga?
 
C Chentin skrev:
Jag vet inte. Hehe...

I hear you. Jag får helt enkelt öppna plånboken lite till.
Hur mycket behöver jag räkna med för en vettig svets?
Tänk Makita - inte Festool (för att ta en referens från trävärlden)

Edit: 3,5 m till tak.
https://www.tradera.com/item/301808/616909107/tig-svets

Kanske det blir bra pris på....
 
  • Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
F
Roffe K Roffe K skrev:
Oj då, såpass, då skall du ha mändger, fel tråd egentligen men är sjukt nyfiken, Vi pratar över 12-13 kvm, antog att du skall ha 3mm, vad skall du bygga?
Höga rabatter på sluttande mark. Från 30cm till ca 130cm. 7-8 kvadratmeter yta. Det skall sys ihop med bergskanten så planen var att köpa plåt och skära det på plats med plasma. Svetsa med rosttrög pinne eller med rosttrög tråd med MAG en vindstilla dag i tält.
 
F
H Hybro skrev:
Vad jag har...

MIG egentligen MAG.
En mer än 50 år gammal Loke, 0.8 mm tråd, kolsyra 11 liters tub. Byte till nyfylld tub kostade 800 kr.
En pålitlig svets som jag använt otroligt mycket i mina uppfinningar, konstruktioner och givetvis ständiga rostlagningar av bilar o annat.

Inom jobbet på gymnasiet för 10 år sedan gick jag svetskurs på kvällstid.
Rekommenderas starkt.
Tog cert i MIG, TIG och Pinne.

Köpte mig en TIG från Expondo via nätet för 7 år sedan. De har svensktalande Support.
- Stamos AC 200P.
Fick den för dryga 5000 kr, dagarna innan de höjde priset med 2000 kr.

Så skulle jag ha en Tub med ren Argon. Lokale handlaren ville ha dryga 7 000 kr Air Liquide med fast regulator.
Primus Sievert i närmaste stad ville ha 6000 kr... Värt resan.

Just när jag kollade dessa priser dök det upp en site på nätet.
3600 kr för samma tub med gratis frakt. Ingen tvekan. Hemma 2 dagar senare.

Stamos TIG-svetsen har alla inställning av parametrar jag behöver.
Och faktiskt har den möjlighet till pinnsvetsning också.

TIG-svets nyttjar jag vid finlir av stål, rostfritt och aluminium.
Har byggt mycket i RF till min segelbåt. Man kan grovt påstå att det liknar gassvetsning.


Tycker det är riktigt kul att smyga ut i garaget.

Öööh, senaste projektet var mycket rostlagande på en Golf V.

Ang TIG-svetsning, så är det ett rullande projekt att göra en vattenreservoar i RF passande att skjuva in i Täljstenkaminens bakugn. Allt för att fixa varmvatten vid strömavbrott.
Fixat ombyggnad av RF-kaninen till en badtunna mm mm.

Så starta du med en kvällskurs!
Egentligen koldioxid och inte kolsyra.
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Kanske det blir bra pris på....
En guldmaskin, väldigt uppskattade tror att det är en rätt gammal maskin vi det här laget. Jag har svetsat lite på en 2200i AC/DC. Den där borde gå en bit norr om 10000kr.
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Kanske också kunde vara nått?
En MIG/MAG men multiprocess. Ett bra alternativ om man vill svetsa pinne och är nyfiken på TIG i svart och rostfritt men i huvudsak svetsar MIG/MAG. Vet inte hur TIG är, det är såklart ingen HF-tändning men vet inte om den har gasventil eller om man får ha pistol med ventil. Kan köpas ny i Sverige för 16 så jag tycker man kan pruta. Lillebror till etablerade Rebel EMP 215 för ett mycket lägre pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.