G
Vad är max acctank volym man kan ha till en Calmar 33.
Har 2000 liter idag.Hittade en stor tank på 2,3 kubik.
Kan man ha 4,3 kubik .
Har en tryckbehållare på 300 lit.Hur mkt större tryckbehållare måste jag ha 450-500 lit.
Förutsatt att jag kan ha 4,3 kubik vatten.
Hur länge får man elda innan det är 95 grader i alla tankar om det ens är någon vitts.
Om det går.hur docka ihop den med dom andra 2 tankarna.
Eller ge upp tanken.
 
_ap_
självklart kan man ha 4,3 kubik, om det nu är så att du behöver det.
Expansionen bör vara på ca 600L om du har ca 5m till högsta element
Bifogar en bild på hur returen till panna bör kopplas om man ska ladda 2 tankar,
laddning sker från "vänster".
 
  • DSC00194.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Hej.hur lång tid tar det att ladda fullt i tankarna.
 
Det går i ca 240 kwh i en tank som är på 4200L.Tempdiff 50 grader
Om pannan är på ca 35 kw så får du elda 7 timmar
Jag gissar på 2 ilägg
 
Jag har 3000l till min V33, 2 ilägg barrved är lagom nu när huset kräver värme. På sommaren hade 4200L varit perfekt. Gran ger väl ungfär 20% mindre kw / l än björk så 4200l är nog ganska bra för 2ilägg.

Tiden att ladda fullt är ganska ointressant, 3h efter jag tänt min panna lägger jag i 2a ilägget, sen klarar sig ju pannan sig själv.

Enda nackdelen jag kan se med 4200l är om bägge tankarna är lika höga. Om du har beredare eller slinga så behöver du elda längre om värmen i tankarna tagit slut innan du har varmvatten. Enklast vore isf att ha en tappvattenautomat.
 
G
Idag har jag 2 st 1000 lit tank med beredare i ena.
Den tanken som jag är intresserad av är 1,35x2 m med beredare i.
Visserligen begagnad.Pannan och mina tankar är bara 2 år.
Eller man kanske ska satsa på en ny tank/ar.
Hur länge håller en tank. 30-40 år eller???
 
Känns lite dumt kanske att kasta ut 2 år gamla tankar men o andra sidan är det ju alltid bäst med så få tankar som möjligt, Behövs ju bara beredare i en tank men det går kanske plocka bort beredaren från en tank??

4300 blir 250 kWh o bör klaras på 2 fulla ilägg (krävs kanske björkved) men hur ser det ut till dina 2 m3 idag??
Det är ju bara första iläggets brinntid du behöver tänka på andra tar ju slut då veden är borta.. :)
Hur lång tid tar det för pannan att förbränna en full panna??
Men som andreas skrev så tar det 6-8 tim att ladda hela volymen 50° beroende på vad pannan ger för effekt, Det står ju att den ger 30-40 kW
Du behöver bara ansluta/komplettera med ett exp.kärl till på 300 liter så har du volym så du klarar dej..

Livslängden har jag sett att dom räknar med 40-50 år/2 pannor så är du inte 20 år så hinner du kanske inte hinner uppleva nästa acktanksbyte...
 
G
Tänkte inte kasta ut tankarna utan koppla på ytterligare en tank.Den som är på 2,3 kubik.
 
Jag hade inte tvekat, får tanken plats så köp. Däremot så tror jag inte på tryckkärl om tanken inte är extremt välstagad. Pga tryckväxlingarna som blir med tryckkärl så buktar plåtarna fram och tillbaks. Hur mkt detta påverkar livslängden på tanken vet jag inte men detta var förklaringen jag fick ifrån Baxi närjag frågade varför deras fyrkantiga tankar endast fick ha öppet expkärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.