Hej på er, kamrater och övriga!

Jag har en elektriker som härjar fritt här hemma och uppdaterar ett system från 60-talet. Riktigt bra kille, enda anledningen till varför jag valt just hans bolag.

Men förra gången han gjorde ett arbete hos mig så byttes en automatsäkring för en hundralapp ut, men på räkningen skulle de ha en bit över 1000 kronor för samma grej, fast jag hade då fått ~60% rabatt.
Dvs en säkring jag själv kunde köpa på vilken elaffär som helst för en hundralapp gick utan rabatt på över 1000 kronor.

Jag förstår att de vill tjäna pengar på sakerna de säljer, men jag tycker det är lite väl i överkant, speciellt eftersom att de själva har bättre priser än vad jag har på t.ex Swedol.

Tankar och tips?
 
Välkommen till verkligheten. Glöm aldrig att göra upp om vilka materialkostnader samt ev. påslag som skall gälla innan arbetet påbörjas. Efteråt så blir det så här…
 
Den frågan har ältats hundratals gånger här på forum. Svaret börjar med att du har glömt att avtala om priset på material med din elektriker, och slutar inte med att en grossist som Ahlsells har astronomiska "listpriser" som inge betalar, så om din elektriker får 60% rabatt på Ahlsell och skriver det på din faktura så ser det bra ut för många konsumenter.
I slutändan tjänar Ahlsell och elektrikern bra och du har nitlotten. Eftersom du märkte ockret riskerar du även din mentala hälsa.
Tänk på: för varje pryl din elektriker installerar hos dig, behöver han belöning som minst täcker två paraplydrinkar i Thailand. Även till frun.
OBS! Det finns undantag men dom är lika sällsynta som den tvärrandiga snönoshörningen.
 
  • Haha
relier
  • Laddar…
A
Är det bara materialet som var 1000kr? Inte arbetet inräknat?

Det spelar ju ingen roll om materialet är 1 kr eller 1000 kr menar jag. det är ju vad jobbet kostar som är intressant.
 
Fairlane
1000 kr för en automatsäkring är givetvis i te skäligt, men du väljer ju att anlita samma elektriker igen?!
Var det dessutom med 60% rabatt så skulle grossisten ha ett listprisnför över 2000 kr för den. Nog för deras listpriser ofta är galna, me inte så galna. Var det verkligen 1000 kr för en automatsäkring?
 
Ingen skugga över din elektriker här, men det finns dom som tar betalt efter bruttolistan hos grossister + pålägg, hur mycket kan ingen säga, men sen kommer moms på det med. Är med dig helt. Det är armar och ben som det ska tas betalt för och det ska då var i paritet med vad lönen + ev lokaler + vinst kostar. Skulle aldrig ta 100 kr + moms för att vägguttag av ett fabrikat som kostar 89 kr inkl moms på varuhuset. Nu finns det förtaget som tillverkar olika delar för EL och en del tror sig, att det är guld som tillverkas och har dyra priser. Inga förtag nämns här, men många på forumet vet vilka, Det kan finnas en liten skillnad på kvalitet, men inte mycket, så det är inte relevant med dubbla priser för något. Allt är enligt CE-märkning och godkänt oavsett vilket land dom är tillverkade i. Som ovan, sanslösa priser en del tar ut, Dom borde skämmas
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det finns hundratals trådar om detta.

Jag tycker det är ocker. Andra säger att timpriset hade blivit jättehögt utan dessa påslag på material. Har du lågt timpris? 😅

Mitt vanliga tips: fast pris. Vad får du och vad betalar du? Är du nöjd med svaret så släpp frågan om material. Om de vill ha 1000% påslag whatever. Det är resultatet och det du betalar som räknas.

Däremot om man avtalat så att dessa påslag ökar kostnaderna ja då har man råkat ut för Björnligan om det är 1000% påslag.

Nån kommer säkert säga det ingår garanti. Därför det är så dyrt. Det är inte det som är förklaringen.

Med det priset borde det ingå serviceavtal med 20 minuter inställelsetid också tycker jag.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R roli skrev:
Välkommen till verkligheten. Glöm aldrig att göra upp om vilka materialkostnader samt ev. påslag som skall gälla innan arbetet påbörjas. Efteråt så blir det så här…
Live and learn, antar jag.
A avh67f skrev:
Är det bara materialet som var 1000kr? Inte arbetet inräknat?

Det spelar ju ingen roll om materialet är 1 kr eller 1000 kr menar jag. det är ju vad jobbet kostar som är intressant.
Bara materialet, övrigt kändes okej.
Fairlane Fairlane skrev:
1000 kr för en automatsäkring är givetvis i te skäligt, men du väljer ju att anlita samma elektriker igen?!
Var det dessutom med 60% rabatt så skulle grossisten ha ett listprisnför över 2000 kr för den. Nog för deras listpriser ofta är galna, me inte så galna. Var det verkligen 1000 kr för en automatsäkring?
Jo, men han är ju så jäkla bra! Men det är ju inte han som sätter priset. Jo, helt sjukt påslag.
Tänker att jag kanske kommer att ringa upp kontoret och be dom förklara varför deras grejer är så sjukt mycket dyrare än alla andras.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Gör det och fråga om det blev en nolla för mycket. Lätt at slinta med fingret kanske kommer 🙂🙂
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fairlane
Vad är det för automatsäkring som de tar 1000 kr för? Har du en bild på den?

Med den typen av pris så kan du bråka om fakturan och säga att materialkostnader är oskälig, men vill du prompt ha den elektrikern så är det väl bara att betala.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.