Anslutningsproblem för äldre taklampa

Fått lampan som arvegods. Troligen rätt gammal. ”Plattan” upp mot tak är av målad metall. Den kontakt som finns på lampan passar inte i mitt tak. Dessutom finns en friliggande jordkabel, som inte verkar varit ansluten tidigare, bild A. Jag har anslutningar i mitt tak som på bild B. Huset är byggt i början på 2000-talet. Min fråga är hur jag smartast fixar anslutningen.

Alternativ 1. Ska jag köpa en ny jordad anslutning som passar med kopplingen i tak och koppla ihop 3 kablar (inklusive jord alltså) från lampan med sockerbitar. Kan jag skippa jordkabeln? Skicka gärna länk eller bild på den nya anslutning, som jag behöver köpa.

Alternativ 2. Ska jag göra loss kablarna från lampan (bild C) och montera nya kablar från den nya takkopplingen? Hur får man i så fall loss de gamla och ansluter den nya kablarna? Det finns ju inga skruvar.

Alternativ 3: Kanske finns de enklare sätt att fixa det?

Sista frågan: Går det bra att ansluta en glödlampa typ LED i en sådan här gammal lampa?



/cdoto
 
  • Vägguttag på trävägg med en gul post-it lapp märkt med bokstaven "B".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterad lampa med leende post-it-lapp på en rörig arbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen ljusarmatur med elektriska ledningar och en post-it-lapp märkt med bokstaven "A".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver byta lampproppen (A) till en jordad dito i D-form (om du lyckas få tag i sådan)
Tex,
Skärmdump av en online kundvagn med en lampplugg från en elbutik, totalt pris 49 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så får du byta ut både lampproppen och lamputtaget till ett DCL-propp/-uttag,
Tex
https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamppropp-dcl-2-pol-2
 
Jordad lampkontakt av äldre typ finns fortfarande nästan överallt, så det är inga problem.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jordad lampkontakt av äldre typ finns fortfarande nästan överallt, så det är inga problem.
OK hittat en jordad lamppropp med kablar.

Ska jag ansluta medföljande kablarna i den nya lampproppen så vet jag inte hur man får bort de befintliga kablarna i lamphållaren (se bild C) eller ska jag låta kablarna sitta kvar i lamphållaren och skarva med sockerbit?

Ska jag ansluta den nya jordkabeln som följer med lampproppen precis som den befintliga som sitter fäst på skruven i lampplåten?
 
du delar på A och skruvar av kablarna där och sedan skarvar du med tex sockerbit på dessa, .

skarva alla färger med respektive, blå-blå. svart-svart och gröngul-gröngul

De i sockeln låter du vara.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Runda lampproppen delas genom att hålla i stiften/underdelen och struva på locket/överdelen.
 
Hej igen,

Köpt ny lamppropp av jordad typ.

Den gulgröna ser jag ska sitta i proppen som inte har någon utåstickande stift.

Spelar det någon roll vilken av stiften i den nya proppen som jag ansluter blå resp brun kabel?
 
C conniedotolsson skrev:
Spelar det någon roll vilken av stiften i den nya proppen som jag ansluter blå resp brun kabel?
Den kommer fungera oavsett, men det är mindre risk att få en chock om man kopplar neutral (blå) mot den som är märkt N om man byter lampa i ett uttag som inte är avstängt.
 
Tack för informationen. Jag har kollat på lampproppen men där finns ingen märkning (N). Är det standard att N är till höger eller vänster när man tittar upp i taket på anslutningen?
 
Jag tänker höger eller vänster när man tittar på anslutningen som i figur B ovan, dvs att hålen är under jordningen.
 
C conniedotolsson skrev:
Jag tänker höger eller vänster när man tittar på anslutningen som i figur B ovan, dvs att hålen är under jordningen.
Det finns ingen standard så koppla som du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.