Hej,

jag ska ha besiktning på mitt nya hus den 10:e. Sista dag för återgång av köp den 14:e.

Vad händer när jag har fått protokollet ifrån besiktningsmannen? Borde jag inte redan nu boka in ett eventuellt möte med mäklare och säljare till den 13/14:e? Det är lucia och jul och allt och säljaren var jättesvår att få ihop besiktningstiden med. Jag fick boka och boka om och ringa en massa.

Vad händer efter besiktningen? Det är väl jag som tar initiativet till ett ev möte?

Hur har ni gjort?
 
Ja det är ju du som kan meddela att du vill häva köpet. Om du inte meddelar något så gäller avtalet och affären går vidare.

Iofs så behöver ni inte vara övverens om ev. prisavdrag före den 14e. Det viktiga är att du meddelar att du vill ha prisnedsättning med x kronor altenativt häva köpet. Exakt hur ett sådant medddelande skall vara formulerat rent formellt vet jag inte. men när väl det meddelandet kommit fram till säljaren så kan ni förhandla, eller så väljer säljaren att bjuda ut huset på nytt. Självklart så blir ju allt mycket enklare om man kan vara övverens före den utsatta dagen, så att hela avtalet kan fortsätta gälla utan ändringar.

Huvudspåret är ju givetvis att huset är OK och att inga ytterligare förhandlingar skall behövas, lycka till!
 
Tack för svar!

Som vi alla vet så är det ju så mycket pengar, så man vill inte ha några tveksamheter någonstans i processen.
Jag ska titta noggrannt i avtalet, men antar att det är precis som du säger.

Då meddelar jag, utifrån resultatet på besiktningen, isåfall mäklaren om mitt ställningstagande kring den paragrafen i avtalet. Detta är alltså det (enda) som behöver göras före det datumet. Eller hur?

Om något skulle uppkomma vid besiktningen kanske det inte ens blir ett möte med inblandade parter, utan att jag pratar med mäklaren som för diskussionen med säljaren?

Är fortfarande nyfiken på hur det kan/brukar/har gått till i andras fall!! Och vad man ska tänka på.

------

Och suck, det är fortfarande nervpirrande och jobbigt att köpa hus. Tacka vet jag enkla köp som caffe latte, bussbiljetter och möbeltassar på IKEA ......
 
Observera att jag är inte alls säker på att det räcker att tala med mäklaren, om mäklaren "glömmer" meddela säljaren så gäller kontraktet. Mäklaren är inte part i avtalet. Dvs det du säger eller inte säger till mäklaren har ingen juridisk verkan.

Om det var jag så skulle jag ta reda på exakt hur man meddelar sådant, vilken formulering osv.

När vi köpte hus så hade vi med en skum mäklare att gära såp jag kopplade in en advokat redan under budgivningen som granskade allt som sades och skrevs. I mitt fall hade jag tillgång till en sådan i min lösare bekantskapskrets så arvodet belv en flaska vin från systemets dyrare sortiment.
 
hempularen skrev:
Observera att jag är inte alls säker på att det räcker att tala med mäklaren, om mäklaren "glömmer" meddela säljaren så gäller kontraktet. Mäklaren är inte part i avtalet. Dvs det du säger eller inte säger till mäklaren har ingen juridisk verkan.

Om det var jag så skulle jag ta reda på exakt hur man meddelar sådant, vilken formulering osv.

När vi köpte hus så hade vi med en skum mäklare att gära såp jag kopplade in en advokat redan under budgivningen som granskade allt som sades och skrevs. I mitt fall hade jag tillgång till en sådan i min lösare bekantskapskrets så arvodet belv en flaska vin från systemets dyrare sortiment.


Håller med här , är inte säker på att det räcker, och tyvärr är det väl så du kan inte lita på din mäklare, eller någon annan när du håller på göra dit livs affär.
Men att skicka skriftlig ett mail , med bekräftelserapport eller rent av överlämna det personligen är att föredra, där mäklaren skriver under, bekräftelserapporten som du får om hon/han mäklaren läser det hela.
På så vis blir det någon tvist så tror jag det räcker du visar hennes underskrift/bekräftelserapport på att dom tagit del i det hela
 
Att mäklaren har tagit emot ett meddelande är ju inte säljaren bunden av. Om säljaren hävdar att han/hon aldrig hört av mäklaren att det var några problem (oavsett om mäklaren faktiskt har meddelat det eller ej) så gäller ju avtalet.
 
hempularen skrev:
Att mäklaren har tagit emot ett meddelande är ju inte säljaren bunden av. Om säljaren hävdar att han/hon aldrig hört av mäklaren att det var några problem (oavsett om mäklaren faktiskt har meddelat det eller ej) så gäller ju avtalet.

Absolut håller helt med att säljaren inte har med göra om mäklaren tagit emot meddelandet eller inte.
Dock är det just så att mäklaren har vissa skyldigheter gentemot säljare och ev köpare.
Full följer dom inte dom så kan där bli påföljder och helt rätt då kan redan då sitta i klistret som köpare.
Sen kan jag inte fullt ut lagen, men min tanke var att man kan kanske kräva mäklaren på dom beloppen, för att hon inte full följt sin deal?

isch, detta blev mer komplicerat än vad jag tänkte hempularen, hoppas du förstår vad jag menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.