BirgitS
M MLLA skrev:
Ventilationen är otillräcklig men vi kan inte ordna detta just nu.
Både tvättstuga med torkning av kläder och samtliga sovrum ligger på samma våningsplan, därför bildas mycket fukt och denna dras inte ut tillräckligt effektivt.
En avfuktare kan därför fungera som tillfällig snabblösning.
Vad är den relativa fuktigheten nu?
Många har problem med att den är under 30 % nu när det är kallt så det låter väldigt svårt, trots torkning av tvätt, att få upp den till över 70 %.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Att man får stötar av 230 volt även i ojordade torra utrymmen har många erfarit. Bl.a. jag själv när jag som nyfiken pojke skruvade i en gammal radioapparat med kontakten i. Eller min storebror som liten grät och sa "lampan bet" när han pillat i en lampa.
När du "pillar" i en lampa så får du ofta ström igenom fingret mellan de två polerna i lamphållaren. Alltså en stöt där jord inte är inblandat. Skulle bli samma eller värre om lampan var jordad. Gissningsvios samma sak om skruvade i radion.
 
H hempularen skrev:
När du "pillar" i en lampa så får du ofta ström igenom fingret mellan de två polerna i lamphållaren. Alltså en stöt där jord inte är inblandat. Skulle bli samma eller värre om lampan var jordad. Gissningsvios samma sak om skruvade i radion.
Möjligen var det "bara" 600 volt som gick igenom armen till chassit då det var en rörradio. Kändes som någon slog mig på armen med en hammare minns jag.

Nollan är ju annars samma potential som jord och alla har inte jordfelsbrytare, som troligen ändå inte reagerar på fas till nolla övergångar.
 
Summa summarum, hade det varit "farligt" så hade man inte kunnat sätta jordade kontakter i ojordade uttag
M MLLA skrev:
Om den ska stå i ett "torrt" utrymme (dvs inte våtutrymme), och inte kommer utsättas för vattenstänk, kan vi då koppla avfuktarens jordade kontakt till ett ojordat uttag, eller vilka risker finns med detta?
Ja, koppla in den.
Hade det varit ett sånt stort problem så hade man inte kunnat koppla in jordade kontakter i ojordade uttag.

(Som att man inte kan koppla in ojordade kontakter i jordade uttag)
 
Och den har ytterhölje i plast, från Woods.
 
Vad den är gjord av för material har ingen betydelse. Är hela rummet ojordat så är det ok att koppla in jordade apparater i uttagen. Det man inte ska göra är att dra in jordade skarvsladdar i rummet.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.