Jag är ute efter en täljstenskamin, antingen en Tulikivi eller en NunnaUuni och jag har sonderat terrängen i Sverige, Finland och Estland för att jämföra priser. Priserna skiljer mycket.

Tydligen är det så att många finska återförsäljare har en prislista för svenskar och en för finländare. I Sverige ligger priserna mycket högre och för att skydda de svenska återförsäljarna så är de finska återförsäljarna tillsagda att helst inte sälja till Sverige och om svenskar ändå vill handla där så ska dom göra det så krångligt som möjligt för oss.

Det är ju också ett problem att dom verkar vilja sälja dem inklusive montering, vilket innebär att man måste stå för traktamente och resor för försäljningsställets montör, än fast det finns lokala montörer.

Jag undrar om det är någon här på forumet som har erfarenhet av någon finsk återförsäljare som valt att vara lydig mot EG-lagstiftningen och olydig mot bolaget och sälja till svenskar till finska priser, och exklusive montering.
 
Så vitt jag vet är det inga problem med att köpa Tulikivi i Finland till fínska priser. En bekant till mig köpte sin i höstas just på grund av att priset var lägre i Finland. Säkert finns det försäljningsställen som har priser för svenska köpare, men det är inte mina erfarenheter. Själv köpte jag min i Sverige eftersom jag fick ett mässpris och det var billigare än någon annanstans.

För övrigt har jag köpt en hel del byggvaror och dylikt i Finland och har aldrig haft några problem med det.
 
Ok, det låter ju kanon. Vet du om han fick köpa den exklusive installation? Vilken butik/återförsäljare.
 
Han köpte den från K-Rauta i Torneå (eller om det nu var i Övertorneå). Att köpa exkl montering var nog aldrig ett alternativ för honom, men det borde väl inte vara omöjligt att få köpa utan montering.
 
Ok. Tack för det. Undra om det är någon som har några erfarenheter från köp av NunnaUuni i Finland?!
 
Har vi några NunnaUuni-ägare här på forumet?!
 
jepp, vår heter Kajsa och är 1500kg tung
 
Trevligt. Nöjd?

Vet du vad det är för innerdiameter på skorstenen? Har du monteringsanvisningen kvar så att du kan scanna in den och pm:a?

En liten recension vore ju trevligt. Själv funderar jag på en Wilma Solo 2.

MVH
 
Jo vi är jättenöjda med ugnen. Den värmer ca 80 m2 (kök, vard rum och ett sovrum. I dessa utrymmen har vi ingen annan värmekälla och det funkar bra. Vi eldar kanske varannan dag när det är 0-5 plus ute varje dag om det är kallare än -5. Då får man elda från man kommer hem vid sex och sen brassar man på i ett par tre timmar.

Vi lejde bort monteringen totalt så jag har noll koll på diametrar och montagebeskrivningar. Vet bara att det var en jäkla massa stenar som skulle sättas på rätt plats. Det tog nästan en dag att montera ugnen för montören och då jobbade han på rätt effektivt såg det ut som. Han hade monterat en hel del såna ugnar.

Det enda som är sämre med en riktig täljstensugn än en vanlig plåtkamin eller liknande är att själva eldstaden ofta är mindre. Det beror väl på att hela ugnen är av täljsten och det går åt yta till de speciella luftkanaler som är inbyggda också. Så att köpa en så stor som möjligt är väl det enda man kan rekommendera. Tulikivi eller nunna är nog sak samma.
 
Härligt att höra.

Någon här på forumet som vet inner- och ytterdiameter på anslutningen till skorsten på NunnaUuni?
 
Jag försöker undersöka vad för kamin eller ugn jag ska ersätta den gamla som fick ett något suspekt eldningsförbud påståendes att nedre delen av skorstenen var rutten. men det var bara ett iskjutsrör från kaminen som va ruttet å skulle ha fungerat.
Iaf så ska nytt inköpas så jag har undersökt marknaden.

Lite intressanta saker som kommit fram som kanske e av intresse hära...

Att tänka på om man köper Tulikivi eller Nunnauuni. Försäljarna i sverige påtalar att fabriksgaranti inte gäller om man monterar ihop dom själv. Tydligen för att mindre lyckade entusiaster misslyckats med monteringar med utdragna garantiprocesser som följd.

Ofta så är tulikivipriser utan montering å Nunna inklusive montering.
Och priserna skiljer en hel del mellan olika nunnaförsäljningsställen i sverige.

Nunna-ugnar, en med bakugn typ solo eller duo som man kan baka i. Tänk på att en solo inte får samma teperatur i bakugnsdelen som en duo som man kan elda i bakugnsdelen, Tulikivi med bakugn måste eldas i på motsvarade sätt som i Nunnas duo. Viktigt att tänka på OM man tänkt använda bakugnsdelen å inte vill bli besviken.

Toppanslutning kostar mera och endast s.k. lättskorsten kan ställas på eller dras upp ett rör med 90 gradersböj till ev befintlig skorsten. Den toppanslutna är dyrare med, men man får mera vikt då den bygger mera på djupet.

Ex på anslutningsrör på nunna breddxhöjd 120x270mm ska motsvara area på diameter180mm som är rekomenderad på dom större pjäserna över 2000kg...

Jag tror storleken på eldstaden är att i täljstensugnen är det begränsat i antal kg per tidsenhet vad som ska eldas utan att skada ugnen. Medans en Keddy går att skyffla i mera per tidsenhet.

Själv står jag i valet mellan, Tulikivi, Nunnauuni, Keddy, LP-kaminer & nu senast Bodums kakelugnar.
Vilken får man mest värme för pengar och inte ser allt för eländig ut *S*

Fram till årsskiftet har Tulikivi kampanjpris på 5 modeller, obs pris är utan montering då.

Nunnauuni firar 25år och vid köp av en sådan får man välja 3 av 5 tillbehör som annars skulle kosta ca 5000-7000kr styck

Är det någon av er som har "finska" priser på Nunna & Tulikivi?
 
Vad jag har hört så håller Nunna på att bygga nya produktionslinjer så i Finland är det utförsäljning på lagerförda Nunnaprodukter året ut. Gå in på NunnaUuni.com och sök via kontakt på finska återförsäljare och gå sedan in på återförsäljarnas hemsidor och leta efter reklam på Nunna-utförsäljning.
 
Hej!
Vi har varit i kontakt med en säljare på Åland för att få offert på en Tullikivi och skulle få betala ca 5600 euro för en 1450/2 med två fronter dvs en lucka på vardera sida. Montering ingår i det priset. Tycker ni det verkar vara ett rimligt pris eller skulle det gå att få billigare någon annanstans? Någon som vet? ;O)
 
En Tulikivi ska monteras av 'riktiga' montörer, annars gäller inga garantier. Det är inte det enklaste att sätta en sån ugn, det kan jag lova. Monteringsanvisningarna är totalt urusla och visar bara på ett ungefär hur det ska byggas, hål får du borra själv efter att du listat ut var de ska vara, samma sak med isoleringen mm mm. Vissa saker nämns inte alls i papprena och jag vet av egen erfarenhet att det inte är roligt att upptäcka en miss i det understa varven när så gott som hela tvåtonspjäsen sitter i härdat lim.
Inte många firmor är pigga på att skicka montörer att bygga spisar de själva inte sålt men jag har själv gjort det ett par gånger så det är inte omöjligt att får tag på folk. Det kostar dock en rejäl slant eftersom monteringen tar tid, bara att bära in all sten från släpkärran tar en förmiddag för en gubbe
 
Bära in stenen gör man själv, minst två dagar i förväg för att stenarna skall få samma temp som rummet.

När det gäller Tulikivi.
Monteringsanvisningarna förekom i två utföranden, dels en tydlig instruktion i färg, typ ett stort blad som viks upp till A0 format.
Där beskrivs arbetsgången, i mitt tycke detaljerat nog.
Dels följer det med en detaljerad konstruktionsritning som visar hur alla stenar skall sitta i just den modellen du köpt.

Jag har satt 5 Tulikivi ugnar av olika modell och storlek, PMa om ni har frågor.

//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.