Hej! Hade väldigt varmt hemma i huset i dagarna så tänkte testa att dra ner värmen för att se om det påverkar mycket.

Har en luft-vatten NIBE värmepump och en enplansvilla på ca 100kvm + gillestuga i källaren. Innan jag drog ner var det kanske 22-23 grader i huset och det var för varmt. Drog ner alla radiatorer så de blev svala och när jag kollade sovrummet igårkväll var det bara 16 grader.

Grejen är att jag nu kollat på vattenfalls hemsida över förbrukning och det har gått från 56kwh per dag till 43kwh.

Jag är nog mest fundersam om det verkligen bara kan diffa ca 10kwh från riktigt varmt i huset till nästan obehagligt kallt. Man ser ju även på grafen att det faktiskt blivit kallare med.

Jag band nyss upp mig på fastpris på vattenfall på 104 öre inkl skatt så det känns ju bra. Det innebär ju 10kr om dagen ca för extra komfort.

Hur brukar ni med luft-vatten göra? Ha alla radiatorer på typ max och sedan bara ställa ner "kurvan" på själva pumpen?
 
  • Energiförbrukningsdiagram och temperaturtrend för december 2023, där konsumtion minskar som temperaturen sjunker. 244 kWh avläst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pixellegolas skrev:
Hej! Hade väldigt varmt hemma i huset i dagarna så tänkte testa att dra ner värmen för att se om det påverkar mycket.

Har en luft-vatten NIBE värmepump och en enplansvilla på ca 100kvm + gillestuga i källaren. Innan jag drog ner var det kanske 22-23 grader i huset och det var för varmt. Drog ner alla radiatorer så de blev svala och när jag kollade sovrummet igårkväll var det bara 16 grader.

Grejen är att jag nu kollat på vattenfalls hemsida över förbrukning och det har gått från 56kwh per dag till 43kwh.

Jag är nog mest fundersam om det verkligen bara kan diffa ca 10kwh från riktigt varmt i huset till nästan obehagligt kallt. Man ser ju även på grafen att det faktiskt blivit kallare med.

Jag band nyss upp mig på fastpris på vattenfall på 104 öre inkl skatt så det känns ju bra. Det innebär ju 10kr om dagen ca för extra komfort.

Hur brukar ni med luft-vatten göra? Ha alla radiatorer på typ max och sedan bara ställa ner "kurvan" på själva pumpen?
Finns massvis med trådar och info om hur du optimerar din anläggning men kortfattat : alla termostater fullt öppna så du får tillräckligt varmt i kallaste rummet. Sedan kan du om du t.ex. vill ha svalare i sovrummet ställa ner på termostaten där. Då behöver inte värmepumpen producera onödigt varmt vatten utan bara precis vad du behöver.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ja, det är normalt, du måste fortfarande värma huset från utetemperaturen till 17 gr. plus hushållsel och varmvatten
 
  • Gilla
Odur och 3 till
  • Laddar…
Börja med att titta på vad ni gör av med i hushållsel exklusive värme i Juli månad. Har ni en förbrukning i juli på 30 kwh/dag så går det ju på vintern bara 30 till värme. Minskar du då dagsförbrukningen från 60 till 40 så har du ju minskat värmeförbrukningen med 66% Det är väl rätt mycket ?

Vårt hus drar exvis 18-25 kwh/dag på sommaren när inte Acn är igång.Nu på vintern vid minusgrader går det 45-55/dag cirka.
 
  • Gilla
Jochi och 3 till
  • Laddar…
13kWh ner från 56 är ju ändå 23% sänkning. Så det är väl inte illa pinkat.
Hur har yttertemperaturen förändrats under samma tidsintervall?
(Antar att grafen visar framledningstemperatur(?) iom mätpunkten på typ 57 grader den 1/12
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Juli var ju max 19 så det är ju en stor del som går till värme ändå nu. Jag testar med att ha max överallt förutom i sovrum och andra rum som sällan används.

Jag vet att jag även kollade förbrukning i våras när värmen inte var igång för att se vad huset drar när man inte är hemma. Då var det typ 5kwh med saker i standby osv
 
  • Stapeldiagram och linjediagram för energiförbrukning i kWh och temperatur i juli 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Stuff skrev:
13kWh ner från 56 är ju ändå 23% sänkning. Så det är väl inte illa pinkat.
Hur har yttertemperaturen förändrats under samma tidsintervall?
(Antar att grafen visar framledningstemperatur(?) iom mätpunkten på typ 57 grader den 1/12
Det gula är tempen som minskat från -9 till -10 ca och blå är kwh-förbrukning. Så jag har ju "sparat" el samtidigt som det blev lite kallare
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
P pixellegolas skrev:
Det gula är tempen som minskat från -9 till -10 ca och blå är kwh-förbrukning. Så jag har ju "sparat" el samtidigt som det blev lite kallare
Alright.
Men en något sjunkande yttertemperatur och 23% sänkning i förbrukning är väl ett rätt bra utfall.

Dock vet jag inte vad du har för justeringsmöjligheter på din värmepump. Men för mig som har fjärrvärme så rekomenderar de i alla fall att jag inte springer och rattar så mycket på de enskilda termostaterna utan istället försöka ha dem rätt högt ställda och istället reglera temperaturen för hela huset från värmecentralen.
Termostaterna kan man ratta lite på för att få den värmefördelning man vill ha i huset. T.ex gillar vi att ha det något svalare i sovrummet
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Alright.
Men en något sjunkande yttertemperatur och 23% sänkning i förbrukning är väl ett rätt bra utfall.

Dock vet jag inte vad du har för justeringsmöjligheter på din värmepump. Men för mig som har fjärrvärme så rekomenderar de i alla fall att jag inte springer och rattar så mycket på de enskilda termostaterna utan istället försöka ha dem rätt högt ställda och istället reglera temperaturen för hela huset från värmecentralen.
Termostaterna kan man ratta lite på för att få den värmefördelning man vill ha i huset. T.ex gillar vi att ha det något svalare i sovrummet
Ja, det är det som är "kurvan" som jag skrev om. Man sätter typ på -1 till -3 så blir det lite kallare. Det är någon slags kurva som ska säga något om temp :)

Tyckte mest att det var spännande att se att skillnaden på att frysa och vara riktigt varm i huset inte gjorde sjukt mycket på totalen ändå.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P pixellegolas skrev:
Hur brukar ni med luft-vatten göra? Ha alla radiatorer på typ max och sedan bara ställa ner "kurvan" på själva pumpen?
Du ska i 1:a hand sänka temperaturen på värmepumpen, inte ratta med termostaterna på elementen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du ska i 1:a hand sänka temperaturen på värmepumpen, inte ratta med termostaterna på elementen.
Tackar! Det är egentligen ett par ställen som jag vill sänka.

- Sovrummet vill jag gärna ha svalare
- Dotterns rum som är plats varannan vecka
- Gästrum som inte används så mycket.

Anledningen till att jag först reagerade var att det var så sjukt varmt hemma och när jag kände på radiatorer var de verkligen "glödheta". Tänkte att detta kan inte vara bra. Har dragit ner "kurvan" på NIBE till -3 (vet inte vad den heter eller exakt gör förutom lite kallare)
 
P pixellegolas skrev:
Ja, det är det som är "kurvan" som jag skrev om. Man sätter typ på -1 till -3 så blir det lite kallare. Det är någon slags kurva som ska säga något om temp :)

Tyckte mest att det var spännande att se att skillnaden på att frysa och vara riktigt varm i huset inte gjorde sjukt mycket på totalen ändå.
Nja, jag tycker fortfarande att utfallet var rikigt bra. Vet inte vad du förväntat dig att "sjukt mycket" skulle vara.
Du gick ändå bara från ett deltaT (skilnad Utetemp-Innetemp) från 31 grader till 26 grader. Dvs en 16% sänkning i grader med en 23% sänkning av förbrukningen. Hade du fått en mycket större skillnad i förbrukning hade jag nog övervägt att kalla det för hokus pokus ;)
 
  • Gilla
Bromma1927 och 3 till
  • Laddar…
Tittade faktiskt lite i manualen nu för pumpen och det står ju faktiskt i klartext hur man bör tänka :)

En får tacka för input. Vad tror ni, verkar fastpris 104öre vettigt? Känns ju rätt ok just nu iallafall och kollar jag förra januari så låg det på 300öre så har ju oavsett en tredjedel från förra året under kallaste perioden
 
  • Svensk text med spartips för energianvändning i hemmet, rörande värme/kyla och ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P pixellegolas skrev:
Har en luft-vatten NIBE värmepump och en enplansvilla på ca 100kvm + gillestuga i källaren. Innan jag drog ner var det kanske 22-23 grader i huset och det var för varmt. Drog ner alla radiatorer så de blev svala och när jag kollade sovrummet igårkväll var det bara 16 grader.
Och just där någonstans när radiatorerna började bromsa så tyckte din värmpump förmodligen att det var för kallt och började göra gasa på och göra varmare vatten med sämre verkningsgrad som följd.
Släpp på gasen i stället för att bromsa om du vill spara bensin. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Och just där någonstans när radiatorerna började bromsa så tyckte din värmpump förmodligen att det var för kallt och började göra gasa på och göra varmare vatten med sämre verkningsgrad som följd.
Släpp på gasen i stället för att bromsa om du vill spara bensin. :)
Mycket bra jämförelse som jag tar med mig :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.