Halloj,
Jag köpte nyligen ett nybyggt hus. Under visning var huset nymålat invändigt och allt såg bra ut. När jag nu flyttat in upptäckte jag sprickor i flera hörn (vägg/vägg och vägg/tak).

Jag har förstått att det är trä/fog/färg som torkar och rör på sig, och att sprickbildning inte är speciellt ovanligt, men är det verkligen rimligt att jag ska bekosta detta själv, det borde väl räknas som ett dolt fel?

Jag hörde av mig till säljaren och frågade hur vi kan lösa detta, varvid han gav mig namnet på en målerifirma.

Det är förmodligen inga stora summor pengar det handlar om, mer principen att jag betalat ganska mycket pengar för ett nytt hus.


Tacksam för svar.
 
  • Vit vägg med en spricka längs en fogsöm på taket; tecken på struktursvaghet eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fanns sprickorna där under din besiktning?
Har de uppstått mellan kontraktskrivningen och tillträdet?
 
E EyEr0n skrev:
Fanns sprickorna där under din besiktning?
Har de uppstått mellan kontraktskrivningen och tillträdet?
Sprickorna har åtminstone uppstått mellan visning och tillträde. Jag kollade specifikt efter sprickor då jag haft problem med liknande i min förra bostad.
 
Det är väl inte helt ovanligt att det efter ett tag uppkommer sprickor pga rörelser i stommen. Sånt brukar väl fixas vid garantibesiktningen efter två år.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nästan ofrånkomligt om man bara spacklar dylika "glipor"......Nu är ju skivan lite trasig där ser det ut som så jag förstår ju att de spacklade men hade glipan varit jämn och fin så kanske en mjukfog hade varit bättre.
I det här läget så är det kanske så att lite mjukfog/latex trollar bort det där ganska så enkelt.
Visst kan man tänka att ett nytt hus ska vara felfritt men man når sällan dit till 100%. Det får man nog vara medveten om. Det perfekta finns liksom inte hur mycket man än betalar.
 
K kindvall skrev:
Det är väl inte helt ovanligt att det efter ett tag uppkommer sprickor pga rörelser i stommen. Sånt brukar väl fixas vid garantibesiktningen efter två år.
Det är ett par som byggt huset, garantibesiktning är väl någonting som större byggherrar håller med?
 
S Stefan1972 skrev:
Nästan ofrånkomligt om man bara spacklar dylika "glipor"......Nu är ju skivan lite trasig där ser det ut som så jag förstår ju att de spacklade men hade glipan varit jämn och fin så kanske en mjukfog hade varit bättre.
I det här läget så är det kanske så att lite mjukfog/latex trollar bort det där ganska så enkelt.
Visst kan man tänka att ett nytt hus ska vara felfritt men man når sällan dit till 100%. Det får man nog vara medveten om. Det perfekta finns liksom inte hur mycket man än betalar.
Absolut, det är ingen jättegrej, men hade förväntat mig felfritt med tanke på att huset är nybyggt.
 
M MjölnarBengt skrev:
Absolut, det är ingen jättegrej, men hade förväntat mig felfritt med tanke på att huset är nybyggt.
ja jo men det jag menade var mest att går man och kikar så kan man säkert hitta tveksamheter på en ny ferrari för 30miljoner. Man måste ju ha med i "kalkylen" att inget är perfekt hur nytt och dyrt det än är.
Men jag förstår ju grejen såklart........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.