Hej.

Då var det dags igen.
Jag behöver panelens eminenta hjälp med att köpa en pryl jag verkligen inte kan någonting om. Den här gången gäller det en svets.

Bakgrund:
Jag har i stort sett uteslutande jobbat i trä. Den metallbearbetning jag har ägnat mig åt har mest bestått i att kapa med vinkelslip, borra hål och sammanfoga med skruv och mutter. Hehe...
Köpte för ett tag sen en sån där billig skit-svets på Lidl, mest för att ha något att lära mig svetsa med. Men herregud vilket skräp!!

Jag vill lära mig på riktigt och har förstått att knappt ens en rutinerad svetsare kan få ett bra resultat med skit-prylar.
Av den anledningen vill jag köpa en BRA svets. En svets att lära mig på och att växa med.
Jag är på intet sätt gjord av pengar, men jag vill inte behöva hålla på att byta upp mig utan vill köpa något ordentligt direkt.
Vad behöver jag?

Förutsättningar:
Jag har gott om plats.
Har tillgång till såväl 3-fas som enfas (16A)
Vet ingenting om hur man gör med gas men jag antar att det går att lära sig på youtube som så mycket annat.
Det är mest "grövre" prylar jag (i dagsläget) vill svetsa. 2-4 kanske 5 mm grovt. Mestadels... ja vad kallas det... vanligt stål? Kanske lite galvat (har blivit informerad om hälsoriskerna med det senare).
Jag har i dagsläget en större lokal att vistas i. Har inget punktutsug men kan skaffa om så krävs.
Jag har inget emot att köpa begagnat (om det är prylar som håller) men nytt är ju alltid trevligt.

Går det att klara sig under 10.000:- för allt man behöver? Svets, gas, slangpaket?

Tack på förhand!
 
Vilken svetsmetod vill du använda?

Generellt sett så är det nästintill omöjligt att få en (ny) vettig svets och en gastub för under 10000 spänn.

Edit: har du hyfsat högt i tak behöver du inte oroa dig för dålig luft, så länge du inte ska stå i det 24/7 ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilken svetsmetod vill du använda?

Generellt sett så är det nästintill omöjligt att få en (ny) vettig svets och en gastub för under 10000 spänn.
Jag vet inte. Hehe...

I hear you. Jag får helt enkelt öppna plånboken lite till.
Hur mycket behöver jag räkna med för en vettig svets?
Tänk Makita - inte Festool (för att ta en referens från trävärlden)

Edit: 3,5 m till tak.
 
Tja, om du nöjer dig med att svetsa pinne är det inga större problem att komma ner i 10000 .. då kan du nog tom. få in en bra svetshjälm...

Ska du svetsa TIG kan det här vara nån sorts golv;
https://www.svetsmaskinservice.se/S...ig-svets-Rogue-ET-200i-PRO-CE?id=ES0700500081
Plus en gastub och lite krafs.....

Ska du svetsa MIG/MAG finns ju tex;
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ch-lod/svets/migmag-svetsar/mig-svets-210041/


Alternativet är ju att scanna Blocket/Tradera/Ansiktsboken efter lokala fynd... Auktionssiterna (typ Klaravik) brukar alltid springa iväg med moms och slagavgifter.....
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
En begagnad likriktar sticksvets av proffskvalitet kan man få för småpengar. Min ena 200 amperes Unitor kostade 90 euro och den andra (reservdelslagret) kostade 50. En fin trefas Kempppi EKA hittade jag utannonserad på bortskänkes men den bytte jag bort åt en kamrat som behövde den.

Även en ny sticksvets av hygglig kvalitet till exempel Kemppi Minarc 150 eller Minarc 180 går att få inom budgeten om du har litet tur.
En bekants bekant har en begagnad Minarc 150 som han bjuder ut för ett bra pris men den är i Finland.

Skall du ha en fungerande migsvets får du nog börja med att dubbla budgeten.
 
F
Du måste bestämma svetsmetod, helt omöjligt annars. Vad var det för Lidl-grunka du köpte? Med största sannolikhet är det en MIG/MAG du med minst insats får ut mest av. Har du extremt låga produktionskrav och har kapacitet att öva en hel del i början och troligtvis undra vad fan du håller på med nån gång på resan så är TIG rätt belönande när man kan det (har jag hört).

Minsta gasflaskan (5 liter@200 bar) kostar runt 3000kr hos ÅF men det går att hitta på Blocket då och då för ca 1500kr. En fyllning kostar 7-900kr om man betalar fullpris. Gas är dyrt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Betalade 1250 spänn sist jag böt min 11 liters AirLiquide argon-flaska... Och då fick jag 10% rabatt... Det ger ungefär 6-7 timmar TIG-svetsning...
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Betalade 1250 spänn sist jag böt min 11 liters AirLiquide argon-flaska... Och då fick jag 10% rabatt... Det ger ungefär 6-7 timmar TIG-svetsning...
Ja, det är lite billigare literpris om man investerar i 11 liters flaska. Jag har 5 liters till både TIG-Argon och MAG-mix. Åkte på ett byte på båda två samtidigt för ca 6-8 veckor sen, svettigt.
 

Bästa svaret

Hej, för mig låter det som att du vill kunna svetsa på ett enkelt sätt på en permanent plats. Förmodligen förväntar du dig inte kunna leverera fogar som granskas enligt stålbyggnadsreglerna, men jag gissar på att du vill att det skall hålla. Det faktum att du har gott om plats är en fördel, då du troligen snart kommer inse att du behöver ett svetsbord, av redig karraktär. Jag hade förmånen att ha tillgång till en större svetsverkstad och de som jag, som totalt ammatör, tyckte var lättast att arbeta med var en MIG. Behändigt med tändningen, jorden fastmonterad i bordet, pistolen gör att det är lätt att ha bra stöd för armarna. Det finns troligen en hel del begagnade agregat, analoga, på marknaden. Proffsen går över på digitalt, eftersom det nu mera finns "behov" av att ställa exakt strömstyrka, EN1090 relaterade regler. Självklart kommer flaskan att kosta dig en slant, du kan hyra flaska och betala för påfyllning/byte. Eller köpa loss en mindre, som du sedan byter. MIG kan också köras på tråd som inte kräver gas, alltså kan du slippa flaskan. Googla "no gas svetstråd", så hitar du flera. Inte använt sådan tråd och kan inte uttala mig om skillnader. Bestämmer du dig för MIG, rekommenderar jag åtminstånde 160 A, då den behöver orkar svetsa några mm. Håll dig borta från Jula liknande grejerna, då dessa ofta inte levererar styrkan över tid. Väljer du ett etablerat märke, så kan du lämna den på service hos svetsmaskinservice eller likande, finns troligen motsvarande företag i alla delar av landet. Ring nån sådan firma, de kanske har något liggande som de vill bli av med.

Lycka till
Roffe på Montano
 
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
F
Roffe K Roffe K skrev:
Hej, för mig låter det som att du vill kunna svetsa på ett enkelt sätt på en permanent plats. Förmodligen förväntar du dig inte kunna leverera fogar som granskas enligt stålbyggnadsreglerna, men jag gissar på att du vill att det skall hålla. Det faktum att du har gott om plats är en fördel, då du troligen snart kommer inse att du behöver ett svetsbord, av redig karraktär. Jag hade förmånen att ha tillgång till en större svetsverkstad och de som jag, som totalt ammatör, tyckte var lättast att arbeta med var en MIG. Behändigt med tändningen, jorden fastmonterad i bordet, pistolen gör att det är lätt att ha bra stöd för armarna. Det finns troligen en hel del begagnade agregat, analoga, på marknaden. Proffsen går över på digitalt, eftersom det nu mera finns "behov" av att ställa exakt strömstyrka, EN1090 relaterade regler. Självklart kommer flaskan att kosta dig en slant, du kan hyra flaska och betala för påfyllning/byte. Eller köpa loss en mindre, som du sedan byter. MIG kan också köras på tråd som inte kräver gas, alltså kan du slippa flaskan. Googla "no gas svetstråd", så hitar du flera. Inte använt sådan tråd och kan inte uttala mig om skillnader. Bestämmer du dig för MIG, rekommenderar jag åtminstånde 160 A, då den behöver orkar svetsa några mm. Håll dig borta från Jula liknande grejerna, då dessa ofta inte levererar styrkan över tid. Väljer du ett etablerat märke, så kan du lämna den på service hos svetsmaskinservice eller likande, finns troligen motsvarande företag i alla delar av landet. Ring nån sådan firma, de kanske har något liggande som de vill bli av med.

Lycka till
Roffe på Montano
Det är faktiskt spänning och ström man reglerar på MIG/MAG. På pinne (MMA) och TIG är det däremot ström. Men fö så håller jag med. Det är rätt mycket mer kontroll och upplösning i regleringen på inverterbaserade svetsar med tex reglering för att reducera sprut mm och inom segmentet inverter finns det allt från ren skit till det vassare som tex Fronius TPSi mm. Man kan lägga till också att gaslöst (självskyddande, FCAW, fluxcore, flusstråd eller vad fan man vill kalla den) bör undvikas i den mån det går. Det är väldigt skadlig rök, mycket värre än MAG med gas och vanlig pinnsvets och det blir inte bra heller om man har det minsta krav på nån kvalité.

Du kan inte fixa lite rabatter på Montano? Jag skall bygga galler till dotterns A-traktor och jag har rätt mycket trängårdsgrejer på gång med Cortenplåt.
 
F fsn skrev:
Det är faktiskt spänning och ström man reglerar på MIG/MAG. På pinne (MMA) och TIG är det däremot ström. Men fö så håller jag med. Det är rätt mycket mer kontroll och upplösning i regleringen på inverterbaserade svetsar med tex reglering för att reducera sprut mm och inom segmentet inverter finns det allt från ren skit till det vassare som tex Fronius TPSi mm. Man kan lägga till också att gaslöst (självskyddande, FCAW, fluxcore, flusstråd eller vad fan man vill kalla den) bör undvikas i den mån det går. Det är väldigt skadlig rök, mycket värre än MAG med gas och vanlig pinnsvets och det blir inte bra heller om man har det minsta krav på nån kvalité.

Du kan inte fixa lite rabatter på Montano? Jag skall bygga galler till dotterns A-traktor och jag har rätt mycket trängårdsgrejer på gång med Cortenplåt.
Tackar ödmjukast för tillrättavisningen 😉
Jag saknar möjlighet att lova rabatter till folk i forum. Du skriver galler, är det till någon bur som skall besiktigas? De brukar kräva dokumentation på rören, skall vara efterkalldragna rör för att undvika sprickbildning. Sådant har vi inte på lager, utan tar hem mot beställning. Cortenen är utanför säsong just nu, perfekt tid att handla, efter årskiftet blir det lagerpåfyllning och nya priser, krävs inget geni för att lista ut vilket håll priserna kommer gå åt.
 
F
Roffe K Roffe K skrev:
Tackar ödmjukast för tillrättavisningen 😉
Jag saknar möjlighet att lova rabatter till folk i forum. Du skriver galler, är det till någon bur som skall besiktigas? De brukar kräva dokumentation på rören, skall vara efterkalldragna rör för att undvika sprickbildning. Sådant har vi inte på lager, utan tar hem mot beställning. Cortenen är utanför säsong just nu, perfekt tid att handla, efter årskiftet blir det lagerpåfyllning och nya priser, krävs inget geni för att lista ut vilket håll priserna kommer gå åt.
Nej, det är inga krav, det är bara en mellanvägg. Vanliga tunnväggiga (1,5-2mm) svetsade fyrkantsrör, typ 30x30 eller nåt sånt och ett enklare men skapligt stabilt galler som kan svetsas in med en maskstorlek på max 50mm.
 
F fsn skrev:
Nej, det är inga krav, det är bara en mellanvägg. Vanliga tunnväggiga (1,5-2mm) svetsade fyrkantsrör, typ 30x30 eller nåt sånt och ett enklare men skapligt stabilt galler som kan svetsas in med en maskstorlek på max 50mm.
30x30x1,5 eller 2 är standardprodukter hos många, rätt lågt pris 2-300 och väljer du hämta så slipper du en dyr frakt för långgods, svetsatt galler är något dyrare, men ändå rimligt, inte lika många ställen som säljer det dock 😉

Om du har tillgång till en bock, så blir det nästan snyggare med runda rör, marginell prisskilnad, mer gods, lättare att svetsa.
 
F
Roffe K Roffe K skrev:
30x30x1,5 eller 2 är standardprodukter hos många, rätt lågt pris 2-300 och väljer du hämta så slipper du en dyr frakt för långgods, svetsatt galler är något dyrare, men ändå rimligt, inte lika många ställen som säljer det dock 😉

Om du har tillgång till en bock, så blir det nästan snyggare med runda rör, marginell prisskilnad, mer gods, lättare att svetsa.
Har ingen bock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.