Hej.
Kan någon vänlig ge råd om inkoppling?
I nuläget sitter det en strömbrytare till belysning. Tanken är att ersätta den med en kombinerad strömbrytare och uttag. Se bilder.
 
  • Europeisk väggkontakt med strömbrytare på rutigt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag och strömbrytare i förpackning, installationsmaterial, silver, svart, europeisk standard, färgkodade anslutningspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon nolla framdragen?
 
P Proffstyckaren skrev:
Japp. Nolla fas samt jord.
Är du samma person som PerAllan? Eller hur vet du att det finns nolla, fas och jord?
 
  • Gilla
Vesslan71
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är du samma person som PerAllan? Eller hur vet du att det finns nolla, fas och jord?
Aha, vad konstigt. Sorry, trodde i min enfald att alla inlägg jag gjorde blev under samma namn. Japp högst densamme.
 
Walle85
Om det idag sitter en enkel och du vill få dit en dubbel behöver du även två väggdosor. Har du det idag?
 
P Proffstyckaren skrev:
Aha, vad konstigt. Sorry, trodde i min enfald att alla inlägg jag gjorde blev under samma namn. Japp högst densamme.
Ok. Du vet väl att det är mot forumets regler att ha flera konton?

Men, om du har fas, nolla och jord där så är det väl bara att koppla in grejerna. Vad är problemet?
 
Tänker jag fel? Det är ju en kombinerad, både vägguttag samt strömbrytare.
 
P Proffstyckaren skrev:
Tänker jag fel? Det är ju en kombinerad, både vägguttag samt strömbrytare.
Hur tänker du då?


För övrigt blir diskussionen lite förvirrande när du startat tråden som en användare och svarar som en annan...
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Du vet väl att det är mot forumets regler att ha flera konton?

Men, om du har fas, nolla och jord där så är det väl bara att koppla in grejerna. Vad är problemet?
Visste faktiskt inte att det var fler konton. Antagligen för att jag ibland använder datorn och ibland mobilen. Självklart ska jag bara ha ett. Får ta det med moderator. Problemet är hur koppla sladdarna. Jag antar att de först ska gå till uttag sedan därifrån till strömbrytaren och vidare till belysning. Jag vill ju inte att strömmen ska brytas till uttaget av strömbrytaren.
 
P Proffstyckaren skrev:
Jag vill ju inte att strömmen ska brytas till uttaget av strömbrytaren.
Nej. Men varför skulle du koppla tändtråden till lampan via uttaget?

Rent spontant känns det som en väldigt enkel inkoppling, så att du ställer frågan här tyder på att du inte har så stora kunskaper om hur en elektrisk krets fungerar...
 
Du skriver att där finns en nolla (och jord). Hur är den kopplad idag? För den fyller ingen funktion till en brytare. Så jag misstänker att det kan vara ett missförstånd om du säger att den finns.

P Proffstyckaren skrev:
Japp. Nolla fas samt jord.
Det som borde finnas till den bef. brytaren är fas och tändtråd. Så jag tvivlar på att du har fas, nolla och jord. Vilket du behöver om du även skall ha ett uttag där.
 
useless useless skrev:
Nej. Men varför skulle du koppla tändtråden till lampan via uttaget?

Rent spontant känns det som en väldigt enkel inkoppling, så att du ställer frågan här tyder på att du inte har så stora kunskaper om hur en elektrisk krets fungerar...
Ok. Det är ingen tändtråd. Strömbrytaren försörjer en transformator som i sin tur ger lik till led. Tänkte att det kanske inte var relevant i min fråga.
 
P Proffstyckaren skrev:
Ok. Det är ingen tändtråd. Strömbrytaren försörjer en transformator som i sin tur ger lik till led. Tänkte att det kanske inte var relevant i min fråga.
Det finns nolla jord och fas framdragen i väggen.
 
P Proffstyckaren skrev:
Ok. Det är ingen tändtråd. Strömbrytaren försörjer en transformator som i sin tur ger lik till led. Tänkte att det kanske inte var relevant i min fråga.
Kabeln från strömbrytaren till transformatorn är väl en tändtråd?

Bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.