peternicklas
Ska efter många om och men nu få fiber till huset. Det medföljer en tjänstefördelare och efter denna kopplar man en AXA för IP telefoni sedan går man vidare till en router eller dator. I tjänstefördelaren finns 4 uttag för IPTV. Ska man verkligen behöva dra separata kablar för varje TV som man vill ansluta. Tänkte mig att köra allt i samma router, går detta? Vilken ska man i så fall satsa på? Behöver minst 8 uttag i routern.
 
Det skall inte finnas någon anledning att skilja på uttag som används för IPTV och för vanligt Internet bruk.

HP ProCurve switchar använder jag, både privat och i jobbet. Valde dessa då de har minimal med "hyss" för sig, låg latens etc. Alla switchar är faktiskt inte likvärdiga, det skiljer både i kvalitet och prestanda.

Detta är 16-portars varianten, alltid bra med fler uttag än minimum.

http://www.dustinhome.se/product/5010461785/hp-1410-16g-switch/?s=c&c=1#intcmp=con_con
 
Vissa operatörer kör med VLAN, då kan man normalt inte köra allt i samma kabel efter "bredbandsdelaren"/tjänstedelaren.

Om du ger oss info om vilken/vilka tjänsteleverantör(er) och vilken utrustning du får/fått så kan vi hjälpa dig bättre.
 
peternicklas
Demmpa skrev:
Vissa operatörer kör med VLAN, då kan man normalt inte köra allt i samma kabel efter "bredbandsdelaren"/tjänstedelaren.

Om du ger oss info om vilken/vilka tjänsteleverantör(er) och vilken utrustning du får/fått så kan vi hjälpa dig bättre.
Fiberleverantören, stadsnät, levererar en CTS HES 3109 med vid installationen. Vi har några olika tjänsteleverantörer att välja på: Alltele, Bredband2, Universal Telecom samt Bahnhof.
Kan man köra in både Internet och IPTV i switchen med 2 olika kablar och få det till att fungera. De har nämnt något som switchen ska klara IGMP snooping, v1, v2 and v3, om det hjälper.
 
Prova?

Det finns flera olika lösningar. På en del fungerar det. På andra inte.
 
peternicklas
Nyfniken skrev:
Prova?

Det finns flera olika lösningar. På en del fungerar det. På andra inte.
Vill veta innan jag köper en ny router, de kostar en slant om man ska ha en bra.
 
Det går med rätt produkter men det är inte plug and play med de jag använt.

Kopplat in alla tjänstedelarens portar till samma switch där varje switch interface fått sitt eget VLAN. Sen är det bara att trunka och terminera vid destinationsinterface.

Och innan någon frågar så har jag inga rekommendationer på produkter. Använder själv Ubiquiti's produkter i Edge serien som är rackmonterade och egentligen är för företag. De är högljudda, drar mycket ström och kostar en bra slant.
 
10 år senare... 😁
 
Wow, hur lyckades byggahus ge mig den som förslag att läsa. Det var ju inte så att jag rotade i arkivet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.