Vårt hus (Hallandskusten) är byggt -72 och har krypgrund, samt en utbyggnad med krypgrund. Ordinarie grund höll under sensommaren en fukthalt om 95%, så vi monterade en sorbtionsavfuktare med gott resultat. Inga tacken på mögel i syllar eller bjälklag.

Utbyggnaden har en höjd på mellan 10-15 cm. Marken är jord och sten. Det luktar mögel därinne, men när jag mäter fukthalten med minusgrader ute är den ~50%. Jag misstänker starkt att vi ändå behöver åtgärda den, då lukten känns i hela huset. Men det rimmar inte riktigt med mätvärdet. (Temp ca 8 grader)

Ska vi avvakta våren och fortsätta mäta?

Ska vi gjuta en platta istället för krypgrunden i utbyggnaden?
 
  • Mörkt, dammigt utrymme under hus med spindelväv, träbjälkar och stenar. Verkar övergivet och oanvänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Steg 1 Lägg ut plast på marken med överlapp. Avvakta, mät rh igen under den fuktigaste månaden på våren.
OK värde=ingen mer åtgärd
Högt värde=gå till steg 2, gå inte till steg 2 förrän du gjort steg 1.....)

Inom 30 minuter kommer du få många förslag på att hoppa till steg 2, steg 3 eller steg 4 som du redan tar upp själv, ignorera dem.
 
  • Gilla
Trostek
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Steg 1 Lägg ut plast på marken med överlapp. Avvakta, mät rh igen under den fuktigaste månaden på våren.
OK värde=ingen mer åtgärd
Högt värde=gå till steg 2, gå inte till steg 2 förrän du gjort steg 1.....)

Inom 30 minuter kommer du få många förslag på att hoppa till steg 2, steg 3 eller steg 4 som du redan tar upp själv, ignorera dem.
Tack! Min utmaning är att utbyggnaden är ca 17 kvm och höjden på krypgrunden gör det i stort sett omöjligt att rulla ut plasten med någon finess. Det går om jag bryter upp golvet, men då känns det som att efterföljande steg är enkla i jämförelse…:)
 
95% under sämsta tiden på året brukar inte vara något problem. Mät och logga under en hel säsong innan du drar några slutsatser.
Sen ser det ju, som sagt var, inte ut att vara några problem med påväxt eller liknande där, så det är nog inte det som är orsaken till lukten.
 
T Trostek skrev:
Vårt hus (Hallandskusten) är byggt -72 och har krypgrund, samt en utbyggnad med krypgrund. Ordinarie grund höll under sensommaren en fukthalt om 95%, så vi monterade en sorbtionsavfuktare med gott resultat. Inga tacken på mögel i syllar eller bjälklag.

Utbyggnaden har en höjd på mellan 10-15 cm. Marken är jord och sten. Det luktar mögel därinne, men när jag mäter fukthalten med minusgrader ute är den ~50%. Jag misstänker starkt att vi ändå behöver åtgärda den, då lukten känns i hela huset. Men det rimmar inte riktigt med mätvärdet. (Temp ca 8 grader)

Ska vi avvakta våren och fortsätta mäta?

Ska vi gjuta en platta istället för krypgrunden i utbyggnaden?
Ett tips är att börja med att spåra var lukten finns i krypgrunden. Mellan årtalen ca. 1955 och 1979 var det vanligt att man använde träskyddsmedel innehållande klorfenol, särskilt i syllarna. När materialet blir för fuktigt angriper mögel och bakterier. Dessa mikrober metylerar klorfenoler till närliggande kloranisol, som luktar intensivt även i låga koncentrationer. Det kan ses som grönt, brunt eller ofärgat virke. Man kan behöva ta luktprov. Marken kan innehålla mögel och bakterier, ta luktprov även på den. Ta också prov på isoleringen och blindbotten.

Krypgrunden ser ut att kunna vara fuktskadad. Jag brukar säga; ingen lukt utan fukt.. Byggplast mot marken, sorptionsavfuktare och undertrycksfläkt kan behövas. Sedan kan man också gå på att sanera och renovera.
 
  • Gilla
Trostek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.