Hej,

Till vår balkong från övervåningen som är ca 280 över altan ska vi ha glasräcke monterade I frästa spår i stolpar. Glasets höjd ska vara 110cm från balkongens trall och vi ska inte ha någon överliggare.

Av den anledningen antar jag att laminerat glas går bort..? Annars hade jag köpt 12,76mm härdat och laminerat glas. Boverkets regler är inte glasklara (hehe) och jag står nu och grubblar över vad jag ska köpa. Duger 12mm härdat? Om en skiva spricker är det såklart bra med laminerat, det förstår jag med. Kan man på något sätt säkra en laminerad skiva från delaminering orsakat av väder och vind?

Nån som kan komma med råd?

Mvh Gunnar Gran
 
Rent tekniskt enligt BBR behöver du ha både laminerat och härdat.
Härdat då glaset sitter under 600mm från golv undvika skärskador eller att det går sönder om t.ex. ett barn ställer sig och bankar med något hårt.
Laminerat krävs för att klara fallskyddet glaset skall ju hålla ihop om det skulle spricka.
Antar att det blir två härdade glasskivor med laminat emellan.
Risken för delaminering och hur tjockt glas som krävs samt infästning för detta är nog bäst att ta med en glastillverkare.
 
  • Gilla
Gunnar Gran
  • Laddar…
B Betongapa skrev:
Rent tekniskt enligt BBR behöver du ha både laminerat och härdat.
Härdat då glaset sitter under 600mm från golv undvika skärskador eller att det går sönder om t.ex. ett barn ställer sig och bankar med något hårt.
Laminerat krävs för att klara fallskyddet glaset skall ju hålla ihop om det skulle spricka.
Antar att det blir två härdade glasskivor med laminat emellan.
Risken för delaminering och hur tjockt glas som krävs samt infästning för detta är nog bäst att ta med en glastillverkare.
Antar också att det blir laminerat härdat till slut. Ville bara se om nån här visste mer. Får läsa på om delaminering och hur/om man kan motverka den.
 
Återkoppling. Det blev 12,76mm härdat laminerat.
 
Jag vi är nyfiken över utförandet av konstruktionen. Hur djupa spår har du i stolparna för glaset och hur långt är det mellan stolparna?
 
M Mårten83 skrev:
Jag vi är nyfiken över utförandet av konstruktionen. Hur djupa spår har du i stolparna för glaset och hur långt är det mellan stolparna?
Hejsan,

Sorry för sent svar.

På gavlarna är glasen 935 breda och på långsidan är glasen 1145. Spåren är 20mm djupa och glasen sticker in 15mm i varje spår för att lämna lite utrymme för flex åt båda hållen. Glasen är fixerade med en dutt lim uppe och nere trots att det var presspassning - det här är för att förhindra eventuellt oväsen vid hårda vindar etc. Huset ligger väldigt utsatt för västlig väder och vind.

Glasens höjd är 1100, stolparna 900. Glasen sticker alltså upp 200 ovan stolpe.

Stolparna är 90x90 tryckt limträ. Spåren skulle man ju kunnat fräsa men jag har ingen bra fräs så körde ett par snitt med sänksågen istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.