Vi är nya i hantverkarträsket och har just fått en saltad faktura från en VVS:are. Vi tänkte fråga någon erfaren om det är normalt att ta betalt för t.ex. dammfiltermasker (alltså munskydd) till hantverkarna, sågklingor, sågblad och "slitage på avloppskamera".

OK att man får betala för rör, fyllnadsmaterial o.s.v. men bör inte hantverkaren själv stå för skyddsutrustning och arbetsredskap? Att en avloppskamera slits för 350 kr+ moms varje gång den används har jag svårt att tro.

Var går gränsen? Att ta betalt för dammfiltermasker tycker jag är lite som att ta betalt för tvättmedel för att arbetskläderna blir skitiga eller att ta betalt för att skorna blir slitna när de går inomhus.

Ingår inte sågblad i sånt som hantverkaren ska stå för?

Vad har ni andra för erfarenheter?
 
Snailman
om ingen annan svarar, så kan jag säga att jag sett detta debatterats här på forumet tidigare, så du kan ju testa sökfunkitonen, om svar dröjer...
 
Någon idé om ett bra sökord? "Arbetsredskap" funkade inte att söka på tyvärr. Jag är rätt ny på forumet så jag har inte koll på vad som debatterats tidigare även om jag har läst en hel del.
 
Hej !
vilket avtal har du med enterpenören ?
Finns det något ?

//Goerana

Småhusägaren skrev:
Vi är nya i hantverkarträsket och har just fått en saltad faktura från en VVS:are. Vi tänkte fråga någon erfaren om det är normalt att ta betalt för t.ex. dammfiltermasker (alltså munskydd) till hantverkarna, sågklingor, sågblad och "slitage på avloppskamera".

OK att man får betala för rör, fyllnadsmaterial o.s.v. men bör inte hantverkaren själv stå för skyddsutrustning och arbetsredskap? Att en avloppskamera slits för 350 kr+ moms varje gång den används har jag svårt att tro.

Var går gränsen? Att ta betalt för dammfiltermasker tycker jag är lite som att ta betalt för tvättmedel för att arbetskläderna blir skitiga eller att ta betalt för att skorna blir slitna när de går inomhus.

Ingår inte sågblad i sånt som hantverkaren ska stå för?

Vad har ni andra för erfarenheter?
 
Småhusägaren skrev:
Var går gränsen? Att ta betalt för dammfiltermasker tycker jag är lite som att ta betalt för tvättmedel för att arbetskläderna blir skitiga eller att ta betalt för att skorna blir slitna när de går inomhus.
Oberoende hur det ser ut på räkningen så kommer du betala för dammfiltermasker och tvätten av arbetskläderna. Det är kostnader som hanterverkaren har (för dammfiltermasken är inte gratis för honom) och antingen bakar man in det i timpriset eller så lägger man det vid sidan om. Jag kan acceptera att det läggs på en vis summa för verktyg som används och som sprids över verktygets livsperiod. Och för engångsmaterial som behövs för att lösa mitt jobb, men då skall det ju synas på timpriset också att kostnadern för verktyg och övrig material ligger utanför timpriset. Frågan är kanske som du ställer den är det rimligt med en kostand på 350 kronor för kameran, det vet jag inte har ingen anning vad en sådan kostar och hur mycket den slits, tyvärr...

Däremot så har det kommit exempel på hur hantverkar ha lagt på hela kostnaden för ett verktyg (som köpts in) på en faktura och sedan behållt verktyget och det är f-n i mig stöld. För om jag skall bekosta hela verktyget så skall jag minnsan få det efter andvändning också och dessutom så borde hanterverkaren betala mig hyra för det... det hade jag aldrig accepterat.

- M
 
Småhusägaren skrev:
om det är normalt att ta betalt för t.ex. dammfiltermasker (alltså munskydd) till hantverkarna, sågklingor, sågblad och "slitage på avloppskamera".
Verktyg skall ingå i timpengen och det inkluderar personskydd, sågblad, moraknivar, pennor, tumstockar, bitsar, tvättmedel, arbetskläder osv.

Det kan vara befogat att debitera för t.ex. ett Feinblad om brukandet av Feinen sparar tid, och kostnaden för bladet därmed blir lägre än vad timtiden hade kostat om man hade utfört jobbet på "traditionellt" vis.
Likaså tar man betalt om man är tvungen att hyra en maskin som normalt sett inte ingår i den aktuella yrkesgruppens arsenal av verktyg och maskiner. Det är t.ex. OK att snickaren tar ut hyra för bilmaskiner, dammsugare, luftrenare o.dyl, men inte för handklinga, gersåg och borrhammare.

Det är även praxis att ta ut hyra för maskiner/ instrument som kostar mer än 5000:- + moms i inköp, "slitage på avloppskamera" får väl anses liktydigt med "hyra av avloppskamera".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.