håller med sliperman, är man it-geek på dagarna får man ta igen de på kvällar och helger genom att köra med ved, och spara pengar..

Ditt hus liknar mitt en del, eller väldigt mycke. mitt är 105boyta ~50-60 källare byggt i slutet av 1800-talet, där slutar nog likheterna, sen har jag en panna (kombi (tyvärr)) med liten acc.tank bara 500l , 500l till på väg in, jag eldar nog upp ca 20-25meter jag med, köpte en kap/klyv i samma maskin som går på 16A 400V så då klyver jag min ved på 2-3dagar för en årsförbrukning om jag räknar med 8h dagar de dagarna jag klyver...

MEN då gillar jag att jobba fysiskt eftersom jag inte gör de på dagarna... samt att jag GILLAR att elda och höra hur smacket spraket i pannan.

Jag har också en miljösyn som säger att man ska andvända så LITE EL SOM DE BARA är möjligt, pga att om man inte gör de "bygger" man in sig i ett hörn, mycke likt de med fjärrvärme...

För att vara lite mer miljövänlig har jag köpt andelar i ett vindkraftverl för minimera min elpåverkan på jorden...

där är en del av min anlednig till vedeldning... :D

ha de gott och hoppas du växer in i vedeldnings rollen..

tänk på i fall du eldar så sparar du ~10k om året i fall du jämför med liknande elpanna/VP eller nått...
 
Om man skall byta pannan mot värmepump bör man väl även se över ventilationen i ett såpass gammal hus, vad jag förstått? Risk för fuktproblem annars?

Jag hade köpt en pelletsbrännare och bulktank om jag varit i samma sits. Värmepump är en elpanna, vad än värmepumpsförespråkarna säger.
 
Eld, jord, vatten och luft!
De 4 radiatorerna :) (elementen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.