S
Köpte en Ryobi stångsekatör som inte fungerar överhuvudtaget från första början. Motorn flämtar till när den ligger på ett bord, men så fort jag drar ut stången i hela sin längd och går utomhus med den så är motorn tyst. Laddat batteri.

Eftersom jag befinner mig på en annan ort än där jag köpte den så gick jag in på Ryobis hemsida och registrerade köpet och beskrev problemet, finns ju inget telefonnummer att ringa. Frågade var jag kunde lämna in den för service och reklamation.

Inget svar ännu efter 10 dagar. Har påmint på hemsidan flera gånger. Bedrövligt. Vad göra ?
 
Kan du inte ringa till ställer du köpte den på?
 
Även om du har tidigare dåliga erfarenheter av butiken kan det vara värt ett samtal. Ditt kvitto gäller ju som garantibevis i alla deras butiker.
 
S
mexitegel mexitegel skrev:
Kan du inte ringa till ställer du köpte den på?
Jag befinner mig som sagt i en annan del av landet. Inte rationellt att vända mig dit. Det tar jag som en plan C.
 
Du har i samband med köpet ingått avtal med företaget du köpte produkten från(Bauhaus?). I samband med det accepterade du också samtliga köpevillkor inklusive garanti. Sannolikt hittar du dessa på deras hemsida om du letar. Jag ser inget fel i att de hänvisat dig till en servicepartner som också har rätt att ta ut en undersökningsavgift i det fall att det inte är något fel på varan och att du informerats om det i förväg (vilket de gjort).

Att du befinner dig långt från platsen du köpte produkten på kan du inte lasta tillverkaren eller butiken för - du är bunden till det avtal du ingått oavsett vad du anser vara rationellt eller inte.

Vill du ha rikstäckande fullservice så köp tex. Bosch professional där du har en ny eller reparerad maskin i retur inom en vecka normalt sett.

Men som sagt, kolla i köpevillkoren.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
S
Epilog: Fick till slut hela produkten utbytt av Bauhaus, inga problem. Visade sig att en liten del, som skulle vara fastskruvad, saknades från början. Finns misstanke, eftersom kartongen var ihoptejpad med annorlunda tejp när jag fick den från början, att någon haft den tidigare och plockat av den komponent som saknades, och sedan lämnat tillbaka den. Bara en misstanke....
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.