Första året med värmepumpen, en thermia calibra som alltså är frekvensstyrd.
Vid kontakt med thermia sa de att delta över radiatorerna ska ligga mellan 6-8 grader, men för närvarande är de närmare 3 grader, då med cirkulationspumpen inställd på variabelt flöde. Alla element är injusterade så de har ett jämnt delta.
Märker att cirkulationspumpen verkar följa varvtalet på kompressorn, högre varv på kompressorn = högre varv på cirkulationspump och susande i elementen som följd, trots att jag inte har några termostater.

Vill gärna tro att värmepumpen ska vara så smart att den själv eftersträvar rätt delta men så verkar inte vara fallet så funderar på att ställa cirkulationspumpen på fast flöde, med ca 6-8 graders delta. Är dock osäker på om det finns någon nackdel med att göra så?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Bara skit med det att cirkpumpen ska variera i fart, när den går ner i varv och det är lite längd på värmekretsarna, så får inte dom yttersta något flöde och värme. Ställ om till konstant drift på pumpen om det går, annars finns nog möjligheten i datan eller prova dig fram till rätt fart med tror jag % inställning.
 
J jonaserik skrev:
Bara skit med det att cirkpumpen ska variera i fart, när den går ner i varv och det är lite längd på värmekretsarna, så får inte dom yttersta något flöde och värme. Ställ om till konstant drift på pumpen om det går, annars finns nog möjligheten i datan eller prova dig fram till rätt fart med tror jag % inställning.
Hej. Jag funderade över samma sak för ett par dagar sedan och fick detta svar i face-book grupp. Vad säger ni om det?
 
  • Skärmdump från sociala medier, diskussion om värmepumpar och komponenternas livslängd, text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni har då värmepump/ar och inte som jag tänkte mig fjärvärme . Det är en stor matarpump för kullverten ut, sen är det intern pump i VP som jag tolkar texten och den ska inte ändras något på.
 
aenyberg aenyberg skrev:
Hej. Jag funderade över samma sak för ett par dagar sedan och fick detta svar i face-book grupp. Vad säger ni om det?
Tycker det låter konstigt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.