Hej på er igen.

I sommars hade vi ett dödsfall i min bostadsrättsförening. Sedan personen dog så har vi nästan inte fått någon månadsavgift alls från arvingarna.

Man får ju inte skicka inkasso krav när det rör sig om ett dödsfall.

Personens arvingar har fått ett bud på 125 000 för lägenheten och att återställa lägenheten till full gott skick skulle kosta 300 000 från snickaren sedan till kommer kostnader för badrum och el. Sedan tillkommer även kostnader från sanerings företag.

Arvingarna tycker att 125 000 är alldeles för lite pengar för och avvaktar för det vill ha ett högre anbud. Men hur länge är det lagligt att avvakta?

Är det något ni undrar över så fråga gärna.

**** Detta inlägg har redigerats av admin ******
 
Rätta mig om jag har fel.
Men om det finns arvvingar så är de väl ägare till lägenheten nu.

Jag förstår inte varför det finns frågeställningar om de ska betala månadsavgiften till föreningen eller ej. Det tror jag är en självklarhet om de har godkänt dödsboet.

När det gäller skadestånd för missförhållanden är det kanske lite svårare att reda ut med tanke på att det varit dödsfall inblandat. Men föreningen bör påtala detta för de nya ägarna och kräva åtgärdsplan för sanering alt. snabb försäljning (detta för att undvika spridning till övriga föreningen).
Orsakar deras passivitet merkostnader för någon annan bör man ställa de skadeståndsskyldiga.

Jag vet inte vad lagen säger. Ovanstående är vad min logik säger. Det är inte alls säkert att de går ihop..

Hoppas det löser sig.
 
Självklart kan ni ställa krav på dödsboet. Dödsboet äger ju lägenheten. dvs det finns en tillgång i dödsboet. Samtidigt är det ju lite problematiskt då lägenheten inte är såld. Samtidigt kanske det finns en skuld i boet som väger upp tillgången.(vilket ni inte vet) Då har ni ingen möjlighet att ställa kravet. Lite knepigt läge detta då bouppteckningen inte kommer vara klar förrens lägenheten är såld. Och är inte bouppteckningen är klar så tror jag att det är svårt att kräva pengar.

Hade det varit en hyresrätt som var förstörd och dödsboet saknat övriga tillgångar hade inte gått att ställa några krav oavsett hur rika släktingarna/barnen är.
Men om inte nån betalar månadsavgifterna så har ni väl rätt att tvångssälja lägenheten antar jag. Vet inte hur brf-reglerna ser ut.
 
Gäller inte försäkringar för dödsfall, att återställa lägenheten?
 
Föreningen har alla möjligheter att ställa krav mot dödsboet, det är ingen skillnad mot att kräva en levande medlem. Dödsboet ansvarar för lägenhetens skick på samma sätt som en levande medlem. Föreningen har inget ansvar för att återställa eller sanera lägenheten.

Om lägenheten är belånad så har en bank eller liknande panträtt, men skulder till föreningen har prioritet, dvs om bostadsrätten förverkas (den term som används när en bostadsrättshavare vräks) och lägenheten sedan säljs på exekutiv auktion, så får först föreningen betalt för sina fodringar, därefter får banken betalt, sedan får skatteverket betalt om det finns obetalda skatter och om det finns något kvar så får arvingarna det. Skulder till en bostadrättsföreninge har högst prioritet av alla skulder man kan ha i samhället. Detta slår även igenom i kronofogdens hantering, om en vanlig fakturaskuld kanske tar 6 månader eller mer att driva in, så driver de in en fodran till en brf på 2 veckor.

Föreningens prioritet gentemot banken är villkorad. Föreningen måste meddela (dvs. varna) banken om att en skuld uppstått till föreningen inom en ganska kort tid som troligen redan passerats i ert fall (har för mig att det är 30 dagar).

Jag tycker att om lägenheten inte redan blivit sanerad, så skall ni ställa omdelebara krav mot dödsboet om att de skall sanera lägenheten. Ge dödsboet 14 dagar på sig, har inget skett så begär ni bostdsrätten förverkad, både pga av obetalda avgifter och pga. de olägenheter som orsakas.
 
Liten mjuklandning. När det gäller ett dödsfall så är det givetvis lämpligt att en förening inte klampar på och genast tar till juridiken för att få in avgifter, ställa krav på diverse åtgärder i en lägenhet etc.

Men det är inte rimligt att låta arvingarna utnyttja föreningen som bank under en längre tids hantering av dödsboet. Någon eller kanske 2 månader efter ett dödsfall så måste man anta att dödsboet "fungerar". Dvs att då finns det någon som har bemyndigande att betala ut pengar från dödsboets konton, att anlita mäklare för en försäljning etc. Då skall det rimligen gå att föra en dialog om för hur lång tid man kan vänta att kräva in avgifter.
 
I ett liknande fall där en bekant hyrde ut ett hus till en som tog sig av daga så gick hyresgästens hemförsäkring in och bekostade saneringen av huset.

Kanske värt att kolla upp den möjligheten?
 
hempularen skrev:
Jag tycker att om lägenheten inte redan blivit sanerad, så skall ni ställa omdelebara krav mot dödsboet om att de skall sanera lägenheten. Ge dödsboet 14 dagar på sig, har inget skett så begär ni bostdsrätten förverkad, både pga av obetalda avgifter och pga. de olägenheter som orsakas.

Att begära en "bostads rätt förverkad" låter inte helt lätt för en grupp lekmän, är det svårt? Bör man kalla in en jurist?

Jesca_j skrev:
I ett liknande fall där en bekant hyrde ut ett hus till en som tog sig av daga så gick hyresgästens hemförsäkring in och bekostade saneringen av huset.

Kanske värt att kolla upp den möjligheten?
Menar du att vi skulle kontakta hans försäkringsbolag?

Någon tyckte att jag var osmaklig, men jag anser det dock att det kan av relevant att förtydliga att det var frågan om ett själv mord. Det skulle mycket väl kunna av så att hem försäkringen förhåller sig annorlunda i ett sådant fall.

Om jag förstod era svar rätt så har vi rätt att skicka inkasso krav fast det rör sig om ett dödsbo?

ThomasLindgren skrev:
Gäller inte försäkringar för dödsfall, att återställa lägenheten?
Det kanske det gör. Detta är väll i så fall en ska som dödsboet borde ta tag i? Problemet för oss ligger i att det inte händer så mycket för dödsboet.


Må killen vila i frid :(
Tack för att ni svarar
 
Jag vet inte exakt hur man gör i det fallet. Jag var ordf. i en relativt stor förening (ca 800 lägenheter) för drygt 15 år sedan. Vi gjorde sådant några gånger om året. men då hade vi hjälp från centralt håll. Så exakt hur det går till vet jag inte.

Är ni inte medlemmar i någon centralorganisation ex. SBC? De skall kunna hjälpa er. Jag tro iofs inte att det är speciellt svårt att skicka in handlingarna själv. Det bör finnas att få tag i via någon sorts styrelse kurs material.

Det där med att varna banken är ni igentligen skyldiga att veta och göra. Om föreningen skulle drabbas av ekonomisk skada för att ni i styrelsen inte har agerat korrekt mot en bank eller annan panthavare så kan ni bli personligen ersättninsskyldiga för skadan.
 
Skönt att inte sitta i styrelsen.

Lägenheten är inte belånad.

Men han hade andra skulder och många krav brev är det samman sak med dessa? Ska vi kontakta alla som han har skulder till? Hur ska vi veta vilka dessa är?

Detta låter orimligt.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Skönt att inte sitta i styrelsen.

Lägenheten är inte belånad.

Men han hade andra skulder och många krav brev är det samman sak med dessa? Ska vi kontakta alla som han har skulder till? Hur ska vi veta vilka dessa är?

Detta låter orimligt.
Föreningen har givetvis inget med andra fodringar att göra. Pantsättning av en lägenhet för lån följer lite speciella regler. En förening är skyldig att upprätthålla ett register över sina bostadsrätter, där skall man registrera diverse fakta om lägenheten. Blandannat så skickar banker och andra långivare uppgifter om att de har tagit lägenheten i pant för ett lån, detta måste föreningen registrera och vara beredd på att svara på frågor om huruvida det finns sådana panter uttagna på bostadsrätten. Detta innebär att föreningen har ett ansvar för att förhindra att medlemmar belånar samma lägenhet hos flera banker flera gånger om (man kan givetvis ha flera mindre lån i olika banker, men lånens "prioritet" registreras.).

Som en del av skyldigheten gentemot den som har en pant i bostadsrätten ingår att föreningen skall informera panthavaren om bostdsrättshavaren får problem att betala skulder till föreningen.
 
Folk från styrelsen är inne på att det är den som slutligen ska köpa lägenheten ska betala de skulden till föreningen som är knutit till lägenheten. De säger oxå att vi ska ställa krav på den som köper lägenheten att sanera den. Och att vi ska lösa problemet på så sätt, är de helt ute och cyklar då?

Men om det är så att vi får skicka krav brev till dödsboet så är vårat problem snart löst vi trodde ju att man inte fick det.

Tack för hjälpen!
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Men om det är så att vi får skicka krav brev till dödsboet så är vårat problem snart löst vi trodde ju att man inte fick det.
!
Jepp det går alldeles utmärkt att ställa krav på dödsboet. Men ni kan nog inte få ut mer än vad det finns tillgångar i boet. Kostar renoveringen 300000 och lägenheten bara är värd 125000 (och det är den enda tillgången i boet)så kan ni bara få ut 125000 för saneringen. - (minus)kostnader för begravning osv som dras först även om det som hempularen skriver att brf har prioritet.
 
Tripod skrev:
Jepp det går alldeles utmärkt att ställa krav på dödsboet.
Då ska jag medela detta till styrelsen i min brf. :)
Tripod skrev:
Men ni kan nog inte få ut mer än vad det finns tillgångar i boet. Kostar renoveringen 300000 och lägenheten bara är värd 125000 (och det är den enda tillgången i boet)så kan ni bara få ut 125000 för saneringen. - (minus)kostnader för begravning osv som dras först även om det som hempularen skriver att brf har prioritet.
Men är det inte den som köper lägenheten så ska sanera den? Lägenheten i sanerat skick är nog värd en halv miljon om jag får göra en amatör gissning. Så lite tillgångar finns ju men det händer inte så mycket för dödsboet och det är ju det som är problemet.

Tusen tack gott folk :)
 
Hyltran från Veglemyren skrev:

Om man skickar krav brev som sedan går till kronofogden till dödsboet så kan det väll inte vålla problem för dem som slutligen köper lägenhet eller kan det göra det?
Det enda som kan skapa problem för köparna som jag ser det är att att föreningen "tvångssäljer" lägenheten fast ni ännu inte har juridiskt rätt till att göra det. Möjligtvis skulle dödsboet kunna riva upp försäljningen om ni sålde lägenheten för ett oskäligt lågt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.