Hej!

Nu har prylarna till bastun kommit.

Utrustningen är som följer.
Tylö Commercial 10 aggregat
Tylö Commercial Lite Reläbox
Tylö Elite Cloud Manöverpanel

Matningen fram till boxen är 5g6
Och till aggregatet är det 4g4

I vanlig ordning så medföljer en uppsjö av monteringsanvisningar för hela Tylös sortiment. Jag vrider och vänder på bladen men blir om mer förvirrar i vilka ritningar jag ska följa. Så jag vänder mig till er för hjälp. Hur kopplar jag in allt. Vilka trådar och byglingar ska vart?

Tackar för visat intresse!

Laddar upp bilder på aggregat och reläbox samt instruktioner så får vi se om det är mig det är fel på.

Elektrisk anslutningsplint med märkta skruvklämmor och bruna kablar i ett kopplingsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aggregatet

Elektrisk anslutningsterminal med etiketterade kablar och säkringshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande reläbox
Elektriska kablar anslutna till en skena i en elcentral, märkta för identifiering, installationsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utgående Reläbox
Etikett för TYLO RELÄBOX, tekniska specifikationer, serienummer, CE-märkning, tillverkad i Sverige, IP23-klassificering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reläboxen
Elektriskt schema för manöverpanel och bastuaggregat, tekniska specifikationer, ledningsdragning och komponentbeteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktion
Elektriska scheman för kommersiellt ljussystemsinstallation, sensorkopplingar, 400 V 3-fasspänning, kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktion
Ett elanslutningsschema med instruktioner på flera språk och elektriska kopplingar för utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktion
Elektriskt kopplingsschema för 400-415 V system, manöverpanel, tekniska specifikationer, kablage och komponentlayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktion
 
  • El-schema för kommersiella ljusbrytare med sensor, flera spänningsnivåer, flerspråkig text, delvis vikt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på dokument, skiss av manöverpanel, lista av komponenter, instruktioner för installation, teknisk manual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det borde framgå tydligare, t.ex genom kapitelindelning i anvisningen. Här finns till synes identiska anvisningar, och anvisningar för Norge som man inte ska blanda in.

Detta schema tycker jag stämmer bäst överens med Sverige och den modell du har. Här ser man de byglingar som behöver göras för att Y-koppla värmeelementen.

Teknisk schematisk illustration, elektriska anslutningar markerade med röda cirklar för felsökning eller instruktion.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att det borde framgå tydligare, t.ex genom kapitelindelning i anvisningen. Här finns till synes identiska anvisningar, och anvisningar för Norge som man inte ska blanda in.

Detta schema tycker jag stämmer bäst överens med Sverige och den modell du har. Här ser man de byglingar som behöver göras för att Y-koppla värmeelementen.

[bild]
Hej
Kul med bastun! Härligt!

Jag tänker så här. Du skall koppla in riktig ström här. Inte någon liten struntsladd till en lampa.
Elektriker? Alt koppla in i plintar gör färdigt och be din elektriker dubbelkolla innan du slår på.
Säkerhet först? Eller tycker forumets att jag är mesig nu??
Lycka till
 
Går du över gatan? Kan du bedöma vilka andra som klarar att gå över gatan? Ser du tecken på att TS är helt bakom flötet och riskerar ha ihjäl någon här? Dina ordval tyder på att du själv inte är bevandrad med att koppla in bastuaggregat och då än mindre kan bedöma andra. Dina förmaningar är helt rätt, man ska vara försiktig. Jag ser inga tecken på att TS inte klarar att bedöma sina egna färdigheter, förutom att han varit tyst i två veckor 🤔
 
Ojdå varit tyst i 2v? Han kanske misslyckades med sin inkoppling?

Min poäng var att om man inte vet vad man gör och känner sig väldigt osäker så kan man be om hjälp av någon som verkligen vet.
 
Och det var precis vad TS gjorde, även om jag inte visste det exakta svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.