Hej,

Precis köpt hus och funderar helt enkelt på valet mellan fast och rörligt elpris.
Historiskt är ju givetvis rörligt billigare. Men sett till de senaste 2-3 åren är snittpriset i stort sett samma som fast (1,25 i snitt senaste 2 åren), självklart uppdraget pga höst och vinter 2022. Hur resonerar ni? Stabilt med en och samma kostnad varje månad, eller mer ”gambling” och möjlighet att spara pengar under billiga månader?
 
BirgitS
Det beror på vilka marginaler man har, precis som med andra försäkringar. Har man goda marginaler kan man ha högre självrisk på hemförsäkringen än om man har små och samma sak med elkostnaden, har man goda marginaler kan man ta att det är mycket dyrt vissa månader men inte om man har små marginaler.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
K Kebbis21 skrev:
Stabilt med en och samma kostnad varje månad, eller mer ”gambling” och möjlighet att spara pengar under billiga månader?
Det är bara för dom som inte använder el för värme som kostnaden för el blir ungefär samma. Alla med värmepump och/eller elvärme blir skillnaden påtaglig även med fast pris och har man då rörligt blir skillnaden ännu större.

Jag har haft rörligt fram till i år men nu testade jag fast men har inget bra argument varför, jag tyckte det var ett bra erbjudande så jag testade mest för erfarenheten helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Attitudeswe
Har man ett hus som är lite trögt så kan man fundera på timpris.

Har man stor VVB som man är villig att styra eller rent av elbil så är det svårt att inte slå rörligt.

Skärmavbild av en hemsida som visar elförbrukning, genomsnittspris per kilowattimme, kostnader och sparande i SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
borpålandet
Om man har elbil är timpris perfekt. Resten av husets apparater förbrukar så lite och de drar mer på dagen. Elbilen tankar man oftast på natten och kan välja de billigaste timmarna. Om man är aktiv kan man nog tjäna på timpris utan elbil. Det har varit enorma svängningar från -60 öre (om jag inte minns fel) till över 4 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.