Hej,

Vi står in för ett fönsterbyte i vårt hus. Och nu undrar jag över lite synpunkter på vilka fönster ni tycker man ska ta.
I mitt fall står det mellan Elit-fönster och fönster tillverkade hos en snickerifirma i Vellinge som tydligen ska vara väldigt duktiga.

Prismässigt ligger det "ganska" lika i pris : ca : 170.000 för Elitfönster och ca 200.000 för snickeritillverkade!

Vad tror ni är "bäst"?

De snickeritilverkade fönstren är handmålade med linoljefärg, vilket ju känns bra. Gissar att Elitfönster sprutmålar sina med någon plastfärg???
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Jag skulle vilja säga det beror på....Hur ser ditt hus ut ?? Årmodell ?
Elitfönster och deras konkurrenter behandlar sina fönster ganska likvärdigt, dvs impregnerad norrlandsfur kan ev komma från Finland oxå pga brist i sverige som sedan målas med vattenbaserad lack i moderna sprutanläggningar. Vattenbaserad färg används pga av miljökrav.
Har du ett hus från 60-70 talet hade jag tagit Elit eller likvärdig har du ett äldre hus med mer charm så att säga hade jag tagit snickerifirmans.
 
Som jag i detta forum skrivit tidigare, börja med att göra en kravspec. Skriv ner vad som är viktigt med de ny fönstren, U-värde, öppnings- och vädringsfunktioner, utseende, persienner och andra tillbehör, ljudreduktion, trä, komposit, aluminium, mm.
Den som uppfyller kraven den köper ni av, är det flera så låt priset avgöra.
 
D David i Skåne skrev:
Hej,

Vi står in för ett fönsterbyte i vårt hus. Och nu undrar jag över lite synpunkter på vilka fönster ni tycker man ska ta.
I mitt fall står det mellan Elit-fönster och fönster tillverkade hos en snickerifirma i Vellinge som tydligen ska vara väldigt duktiga.

Prismässigt ligger det "ganska" lika i pris : ca : 170.000 för Elitfönster och ca 200.000 för snickeritillverkade!

Vad tror ni är "bäst"?

De snickeritilverkade fönstren är handmålade med linoljefärg, vilket ju känns bra. Gissar att Elitfönster sprutmålar sina med någon plastfärg???
Vad heter firman i vellinge ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.