Köpte hus 2018. Huset är byggt 1979, platta på mark, endast ett våningsplan.

Båda badrummen har golvvärme, satt i huset när vi köpte. Jag vet inte om det är el eller vattenburet, antar att det är el. Golvvärmen är mest bonus i mitt tycke, när elpriset skjuter i taket funderar jag på om det är nåt man kan stänga av för att se hur det slår på elförbrukningen. Hur vet man om man riskerar att nåt rör eller annat fryser om jag gör så? Jag har koll på en del av rören och hur de går, men långt ifrån alla.

Huset värms primärt med fjärrvärme, det är vattenburna radiatorer överallt som har ledningarna i bottenplattan.
 
En bild på styrningen av golvvärmen...
Sedan om den ska vara på eller av är väl beroende av hur varmt du vill ha
 
Fairlane
Om det är vattenburen golvvärme så går den väl på fjärrvärmen och borde inte påverka elförbrukning.

Om det är elburen golvvärme borde inga rör frysa sönder.

Sen om golvet blir minusgrader så lär det oavsett vara obehagligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Varmt är det ändå i badrummet, golvvärmen behövs inte för den delen. Det har suttit en radiator i badrummet där jag tid bilden, men den har plockats bort av nån anledning.
 
  • Gul termostat på vägg med blå kakel, vitt fog och grått klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Elvärme
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
E ecceman skrev:
Hur vet man om man riskerar att nåt rör eller annat fryser om jag gör så?
Så länge som det är minst 16 grader mätt mitt i rummet brukar försäkringsbolagen tycka att det är tillräckligt varmt för att inget ska frysa sönder.
 
Jag kör utan värme i badrummen låter dörrarna stå öppna.

Att slå på/av golvvärmen i en betongplatta är inte så bra heller bättre med konstant temperatur..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så länge som det är minst 16 grader mätt mitt i rummet brukar försäkringsbolagen tycka att det är tillräckligt varmt för att inget ska frysa sönder.
16° låter väldigt högt ...
 
BirgitS
yonna yonna skrev:
16° låter väldigt högt ...
Siffran har förekommit i andra trådar som gäller hur kallt man kan ha det i oanvända rum. Nu gäller det ett rum där det finns vattenrör som inte får frysa dessutom.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Menar du inte oanvända hus (läs fritidshus)?
 
Ok. Elgolvvärmen i mitt nya badrum har jag på minimum ... kontrollmäter just nu ... badrummet kallt som 17 ... men det visade sig att klinkern faktiskt ligger på 18° även om det känns kallt i tassarna. Har inte satt på elgolvvärmen i övriga huset utan går med raggsockar och fårskinnstofflor. Rumstemperaturen med pellets är dock 22-23°. Snålar inte lika mycket som förra vintern.
 
Rimligt att golvvärme i badrum på 12 kvm drar 10-15 kWh per dygn? Vi ligger strax över 30 per dygn på hela huset och 10-15 kwh kan jag inte förklara.
 
Claes Sörmland
E ecceman skrev:
Rimligt att golvvärme i badrum på 12 kvm drar 10-15 kWh per dygn? Vi ligger strax över 30 per dygn på hela huset och 10-15 kwh kan jag inte förklara.
15 kWh motsvarar 52 W/m2 vid kontinuerlig drift. 100 W/m2 är väl en vanlig dimensionering. Går den hälften av tiden så är du där.
 
  • Gilla
ecceman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.