Har ett väggelement i armerad Siporex, som har knäckts på flera ställen (oranga pilar), efter att en rörfirma valde att såga ut i underkant (blå pil) för rören som drogs upp ur golvet.

frågan är hur man bäst reparerat detta / eller byter ut det.

Att byta känns komplicerat - då det är extremt ömtåliga block som ens är svåra beställa hem.

Har valt att dra rören på insidan av väggen enligt säker vatten, och tänker mura upp ett schakt för dom, vill dock hålla det så smalt som möjligt, men behöver först förstå hur jag ska åtgärda väggen/väggelementen.

Någon som har gjort något liknande eller direkt ser vad som behöver göras?

Ett oanvänt utrymme med rörinstallationer och synliga byggnadsmaterial, markerat med färgade pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måtten på blocken är 200 cm x 60 x 7 cm.
 
namnbyte
Är väggen bärande eller är det enbart kosmetiskt?
 
namnbyte namnbyte skrev:
Är väggen bärande eller är det enbart kosmetiskt?
Nej, det är innervägg. Betonghålsten utanför, men den är ju isolerande (källare) och vi ska ju ha tätskikt och ytskikt på (duschrum).
 
namnbyte
KJD KJD skrev:
Nej, det är innervägg. Betonghålsten utanför, men den är ju isolerande (källare) och vi ska ju ha tätskikt och ytskikt på (duschrum).
Jag är långt ifrån någon som kan mycket om bygg, men har stött på en hel del lättbetong i byggnader.. är det verkligen en klok ide att klina tätskikt på ett sådant material? Menar kör du i en plugg/skruv och det spricker, vilket lättbetong älskar att göra, tätskiktet slutar vara tätt?

Seriös undran, är det inte lämpligare att bygga vägg utanpå lättbetongen och använda den istället?
 
namnbyte namnbyte skrev:
Jag är långt ifrån någon som kan mycket om bygg, men har stött på en hel del lättbetong i byggnader.. är det verkligen en klok ide att klina tätskikt på ett sådant material? Menar kör du i en plugg/skruv och det spricker, vilket lättbetong älskar att göra, tätskiktet slutar vara tätt?

Seriös undran, är det inte lämpligare att bygga vägg utanpå lättbetongen och använda den istället?
Tack för input. Jag är nog lika osäker själv här, men denna väggkonstruktion har ju vart vanlig i källare. Såg senast igår i någon annan tråd någon som hade den här typen av väggar. Vi har det i hela källaren. Det har ju suttit ett gammalt tätskikt hör tidigare som vi rivit ner. (Det betyder ju kanske inte mer än att det ansågs state of the art på 60-talet förvisso).
GDS har en artikel om hur man bygger innerväggar med lättbetong. Dom använder parkerade 60 x 40-block (typ) som dom limmar ihop.

Andra produktnamn än Siporex är bla Ytong, Xella.

Intresserad höra från andra här vad ni har för erfarenheter och rekommendationer.

Mina block har spruckit för att hantverkare som behövt utrymme för rör har tagit undan stödpunkterna.

En stor fråga är om man måste jaga dom hör stora 220cm-blocken med armering, eller om man kan göra som i GDSs artikel och limma oarmerade block, och i mitt fall 2 cm luftspalt till betongmuren?

Men även fråga ovan om det håller för tätskikt är högst relevant.

(Obs @namnbyte : skruvar man i lättbetong ska man ha lättbetongplugg - finns andra artiklar på Byggahus som tar upp detta)
 
Känns nog mer sannolikt att det börjat röra sig efter att hela väggen är delad för de stående avloppsrören......
 
S Stefan1972 skrev:
Känns nog mer sannolikt att det börjat röra sig efter att hela väggen är delad för de stående avloppsrören......
Delningen där gjordes 1969 när huset byggdes. Har bara ersatt rören. Har själv följt det från när dom gamla kopparrören satt här.
Synpunkter på lättbetongväggar med/utan armering? Det byggs väl en del med lättbetong nuförtiden? Jag kollade på artikel hos "Gör-det-själv" (GDS) - med rubriken "Bygg med lättbetong" och "Effektiv isolering med lättbetong". Känns det som detta är bra lösingar?
 
KJD KJD skrev:
Delningen där gjordes 1969 när huset byggdes. Har bara ersatt rören. Har själv följt det från när dom gamla kopparrören satt här.
Synpunkter på lättbetongväggar med/utan armering? Det byggs väl en del med lättbetong nuförtiden? Jag kollade på artikel hos "Gör-det-själv" (GDS) - med rubriken "Bygg med lättbetong" och "Effektiv isolering med lättbetong". Känns det som detta är bra lösingar?
Läst i lite andra trådar att man verkar föredra Leca ist flr Siporex för att ersätta väggelement. Starkare, lättare att putsa, men hårdare och kapa, och kanske lite sämre isolerförmåga (antar det måste vara väldigt mkt luft u Siporexen med tanke på hur lätt den är.

Behöver jag hönsnät och puts på Siporexen för att få motsvarande styrka som nuvarande block har? (Tror det är typ 4mm armering i dom).
 
Uppdatering: har nu rivit det skadade väggelementet, och pratat med Yxhult och Xella som säger att armeringen bara är en transportarmering som man använder sig av för blocken är så porösa. För att laga så räcker det fullt att mura upp med lättbetonglim (för att inte få en fog som blir en köldkanal).
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
Har ett väggelement i armerad Siporex, som har knäckts på flera ställen (oranga pilar), efter att en rörfirma valde att såga ut i underkant (blå pil) för rören som drogs upp ur golvet.

frågan är hur man bäst reparerat detta / eller byter ut det.

Att byta känns komplicerat - då det är extremt ömtåliga block som ens är svåra beställa hem.

Har valt att dra rören på insidan av väggen enligt säker vatten, och tänker mura upp ett schakt för dom, vill dock hålla det så smalt som möjligt, men behöver först förstå hur jag ska åtgärda väggen/väggelementen.

Någon som har gjort något liknande eller direkt ser vad som behöver göras?

[bild]

Måtten på blocken är 200 cm x 60 x 7 cm.
Finns siporex bruk och bitar kan man såga till. Sedfan murar du upp dem ev gör ett helt schakt runt rören då du håller på. Armeringsjärnen är ju hela så det är bara att mura igen med rätt bruk. Ytorna skall vattnas ordentligt innan du lägger på bruket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.