Jag tänkte installera en dimmer, men blev lite osäker på hur jag ska koppla.
Problemet är att det är en strömbrytare med två knappar som sitter där nu. Det finns bara ett uttag i taket, men ändå verkar båda brytarna inkopplade på nåt sätt med tre kablar (se bild). Det är den vänstra knappen som tänder och släcker taklampan (tänds i uppåtläge), men det går bara en kabel dit (vit) medan det går två kablar till den högra (svart och brun). Observera också att det sitter en röd plutt där den svarta sitter och vita pluttar där de andra två sitter. Hur ska jag koppla in dimmern? Räcker det om jag använder två av kablarna eller måste alla tre kopplas in? Isåfall hur? Jag har inte köpt någon dimmer än eftersom jag inte vet om jag ska koppla in två eller tre kablar, så frågan är också vad jag ska köpa? Vet att det finns dimrar där man även kan koppla in nollan. Är det en sådan jag behöver i detta fallet?
 
  • En elektrisk ljuskontakt öppnad, exponerad, utan täckplatta, mot tapetserad vägg. Kablar täckta för säkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter tydligen en kronbrytare där nu. Då är en av trådarna fas (ström direkt från elcentralen), de andra är tändtrådar som leder ström till resp. lampa när brytaren är i till-läge.

Du skriver att du bara har ett uttag i taket. Är det möjligen ett "kronuttag" alltså ett med tre hål/hylsor? Förr var det vanligt med krontändning. Man hade en armatur med flera glödlampor, en knapp tände halva armaturen, den andra knappen tände den andra halvan. Dåtidens dimmer.

Vilken tråd som är vad går inte att veta utifrån bilden. Om du kan se färgerna på trådarna som går till lamputtaget så kan man göra en intelligent gissning (och i dte här fallet blir det inte farligt att gissa fel).

Du bör undvika att köpa en dimmer som behöver nolla, för du har ingen nolla framdragen till brytaren. Det finns en nolla dragen till lampan, den leder returtröm tillbaka till centralen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
På sin plats att påpeka att de runda lamputtagen, finns i äldre utförande som kronuttag. Med 3 hål. Men även i nyare utförande med skyddsjord. Då sitter det ett stift i uttaget istället för ett av hålen. I dessa finns det alltså inte plats för en extra tändning för krontändning. En del förstår inte skillnaden, utan tar en lampa med jordtråd och kopplar den till det 3e stiftet i en äldre kronkontakt och sätter den i det äldre kronutaget. Då blir höljet på lampan strömförande, helt livsfarligt.

Det rä meningen att nyare lampoir med den runda jordade kontakten skall gå att sätta i äldre kronuttag (helt OK, ofarligt), men tvärtom går inte.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kollade nu, och det går tre kablar till taket: vit, blå och brun. Alltså inte exakt samma som till strömbrytaren. Men det är vit och blå som går till lampan. Den bruna är inte inkopplad. Men kan jag helt enkelt bara prova mig fram genom att för samman kablarna två och två vid strömbrytaren för att se vilket par som tänder lampan, eller kan det bli någon farlig kortslutning då?
 
Walle85
Gissningsvis så är då vit och brun tändtrådar och blå neutral samt svart vid brytaren fasen. Så om vit är kopplad och brun inte inkopplad uppe vid lampan så är det svart (fas) som via brytaren går via vit (tändtråd) till lampan.
 
Walle85
Men för att vara lite mer säker kan man dra lite i trådarna för att se vad som rör sig vart samt sedan mäta upp dessa antaganden man har för att vara helt säker.
 
M
Som lekman får du inte koppla in dimmer själv.
 
Redigerat:
Men kan jag prova mig fram, som jag beskrev tidigare? Vad är det värsta som kan hända om jag kopplar ihop fel kablar?
 
M Modski skrev:
Som lekman får du inte koppla in dimmer själv.
Jag är medveten om att man förmodligen inte får koppla in en dimmer som lekman, men är det inte lite det det här forumet är till för? 😉
 
M Modski skrev:
Som lekman får du inte koppla in dimmer själv.
Vanlig vriddimmer får man numera koppla in om man har kunskapen
 
M
G GoGetLost skrev:
Vanlig vriddimmer får man numera koppla in om man har kunskapen
Dimmer räknas som en fast installerad elkopplare och enligt lag och ur försäkringssynpunkt får du som obehörig inte göra det själv.
 
M Modski skrev:
Dimmer räknas som en fast installerad elkopplare och enligt lag och ur försäkringssynpunkt får du som obehörig inte göra det själv.
Såg nu på ESV och deras tjänst att man inte får koppla in dimmer. Hade för mig att de ändrades för ett tag sedan, måste minnas fel 🤔👍
 
G GoGetLost skrev:
Såg nu på ESV och deras tjänst att man inte får koppla in dimmer. Hade för mig att de ändrades för ett tag sedan, måste minnas fel 🤔👍
Vad är skillnaden i att byta ut en vanlig strömbrytare till en dimmer? För visst får man väl byta ut en befintlig brytare mot en ny? Eller?
 
Problemet är att elsäkerhetsverket inte vet själva. Olika personer har fått olika svar från olika handläggare på myndigheten när man frågat just om byte mellan strömbrytare och dimmer ryms inom elkopplareundantaget.
Men eftersom dom minst en gång har sagt att det är ok så utgår jag ifrån att det är tillåtet (under förutsättning att man inte behöver dra fram nolledare eller göra andra förändringar).
 
useless useless skrev:
Problemet är att elsäkerhetsverket inte vet själva. Olika personer har fått olika svar från olika handläggare på myndigheten när man frågat just om byte mellan strömbrytare och dimmer ryms inom elkopplareundantaget.
Men eftersom dom minst en gång har sagt att det är ok så utgår jag ifrån att det är tillåtet (under förutsättning att man inte behöver dra fram nolledare eller göra andra förändringar).
Ok. Tack för alla svar, men kan vi lämna det här med om det är tillåtet eller inte nu och återgå till min senaste fråga: Vad är det värsta som kan hända om jag via dimmern kopplar ihop fel kablar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.