Om det är nybyggt hus så tänk på att byggfukten kanske fortfarande håller på att torkas ut.
Dvs kallställer man så kommer urtorkningen ta längre tid men också att mer energi går åt innan allt är torrt.
 
  • Gilla
MariaCCD och 3 till
  • Laddar…
M MariaCCD skrev:
Det är frånluftsvärmepumpen Nibe f730 vi har
Vad har ni för tilluftsventiler?
 
Vi bor i sydöstra Sverige i ett 2,5 plans radhus på 150kvm, vattenburen golvvärme och NIBE f730. 22gr inne och senaste veckan har förbrukningen legat mellan 25-35 kWh/dag vid en utetemperatur runt -8.

Men då vistas vi i huset dagligen. Missade att det var ett fritidshus det handlade om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
H hempularen skrev:
Men är detta alltså ett fritidshus där ni är borta ex 5 dagar i taget? Ställ i så fall ned temperaturen till 11 - 12 grader när ni är borta. Jag förutsätter att du har fjärrstyrning av värmen så du kan höja några timmar (kanske 6 - 8h) innan ni åker dit. Är ni bara borta över dagen eller kortare så ger det ingen mätbar fördel att minska värmen när ni är borta.

Men som sagt, det du behöver är en nettovärmekälla som ger billig värme. Då är olika värmepumpslösningar ett exempel. En luftvärmepump drar kanske 1 kW el, men utvinner ytterligare 3 - 4 kW värme ur uteluften. En bergvärmepump (kostar 5 -6 ggr mer) drar kanske 2 kW el, men utvinner ytterligare 9 - 10 kW värme ur berget. Stora fördelen med bergvärme är att den fortsätter att vara lika effektiv även om det blir riktigt kallt. Luftvärmepumpen får sämre verkningsgrad ju kallare uteluften som den skall utvinna värme ur är. Men bergvärme är troligen svårt att få lönsam för ett hus med såpass litet värmebehov.

Med en sådan värmekälla så tillför du värme till huset. Din frånluftvärmepump utvinner värme ur frånluften i ventilationen innan den skickas ut, den minskar alltså slöseriet, men tillför egentligen ingen värme. Den fungerar precis som luftvärmepumpen, den förbrukar ex 500 W till sin kompressor. och utvinner ex- 4 kW värme ur frånluften, som tillförs tillluften till huset. Om luften den skickar ut inte är tillräckligt varm, så startar den en elslinga som värmer. Om slingan förbrukar 1 kW så blir det exakt 1 kW tillförd värme till huset.
En FLVP vill väl ha runt 16 grader min?
 
F Fideliox skrev:
En FLVP vill väl ha runt 16 grader min?
Även om det står 6 grader i manualen för den specifika pumpen?
 
  • Gilla
Landbogården och 2 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Även om det står 6 grader i manualen för den specifika pumpen?
Antagligen inte.

Hade en 310 innan men slängde ut den förra vintern till fördel för en luftvatten. Halverade förbrukningen.

Edit:

En ny 310 ersättare kostade 70 lax och var ju lika kass. 730 gick på över 110k. Båda två med obestämd leverans.

Har man en hel FLVP kan en luftluft vara ett mycket bra komplement. Bara trist med den fula utedelen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag sparade in 5500 kWh/år när jag kompletterade min FLVP med en LLVP här i Göteborgsområdet (134kvm i suterräng). Jag stängde helt av elpatronen i FLVP och kör bara på kompressorn numera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Om ni ändå ska installera en kamin, är det kanske bättre med en pelletskamin med fjärrstyrning som kan hjälpa till att värma upp huset innan ni kommer dit?

/M
 
Energiklass C så det bör ju vara 10-12'kWh per år.

Kolla även värmekurvorna och inställning för varmvatten. Lägre temperatur ger högre verkningsgrad för pumpen
 
M MariaCCD skrev:
Hej!
Vårt nybyggda hus stod klart i höstas och vi försöker nu se över hur vi kan optimera förbrukning av vinterns kilowattimmar som vi tycker verkar dra iväg högt.
Lite fakta:
• 123 kvm i ett plan plus ett loft på 30 kvm (avgränsning med stängd dörr mot loft.)
• Vattenburen golvvärme i hela huset utom loft där vi har oljeradiatorer.
• Frånluftsvärmepump Nibe f730 fx system med friskluftsventiler.
• Huset är beläget vid mellersta Östersjön.
• Energiklass C

Utetemperaturen är nu ca -12 grader i vårt område och vi ser att kilowattimmarna drar iväg mer och mer. Föregående dygn tex. drog det totalt 68 kW och vi vill höra med forumet här om det låter rimligt?
Tack på förhand för all input! Hej
Hej, jag har en f730 som värmer mina 113 kvm med golvvärme, byggår 2018. Min dygnsförbrukning med vv och hushållsel för två vuxna med två barn ligger nu i december mellan 40-56 kWh. Vi har väl haft en snittemperatur ute på -6 till -8. Jag tycker din förbrukning låter normal.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har 187 kvm uppvärmd med F730. Enplan byggår 2019 med platta/golvvärme på hela ytan. Mitt på östkusten.

Den klarar ner till ca -5c på 72% fläkthastighet innan den går back och till slut petar in elspets.

Alldeles ypperligt komplement är 2st LLVP som är ställd och styrda så att de går in och värmer så istället för elspets med direktverkande el i F730 så har jag någon form av hävstång när de går genom pumparna.

I september (inte en enda kWh gick till värme) hade vi 1032 kWh . Dvs vår lägsta månad på året. Det ger 34 kWh per dag.

Sista 5 dagarna varav riktigt kallt sista dygnen. 4 sista dygnen konstant under -10c och neråt -16-20 sista två.

Det snittar vi 84 kWh på. Dvs skillnaden i tillförd värme är 40 kWh per dygn för att hålla 22-22,5 (badrummen får fritt flöde så där är det 24c)

Faktum är att ca 4 kWh är motor+kupevärmare per dag.

Så egentligen är tillförda energin runt 36 kWh per dag på dessa ytor och kylan som är.

Mesta förbrukning vi uppmätt är 2240 kWh på 31 dagars månad vilket är 72 kWh per dag. Rimligtvis strax under 40 kWh om dagen i ren uppvärmning. Då hade vi bara en LLVP och inte fixat smarta styrningen.

Nov i år hade vi 1802 i totalförbrukning. Varav ca 700 var uppvärmningen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det verkar finnas en viss förvirring i tråden om vad en frånluftsvärmepump är för något. Den tillför värme till huset precis som en vanlig berg- eller luftluft-värmepump genom samma kompression, förångnings och kondensationscykel.

Det behövs ingen extra värmekälla för att kunna återvinna energin eller något liknande.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Det verkar finnas en viss förvirring i tråden om vad en frånluftsvärmepump är för något. Den tillför värme till huset precis som en vanlig berg- eller luftluft-värmepump genom samma kompression, förångnings och kondensationscykel.

Det behövs ingen extra värmekälla för att kunna återvinna energin eller något liknande.
Med enbart en F730 i kompressordrift så täcker inte den återvinningen kompressorn erbjuder hela behovet. Den lägger till elpatron för att boosta framledningstemperaturen.
Några minusgrader klarar en FLVP utan extra tillförd energi.
Så det är två helt olika värmekällor men i samma skal
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
tommib
A Anders_Tranås skrev:
Det är stor skillnad på frånluftsvärmepumpar och frånluftsvärmepumpar. Dels finns on/off pumparna på runt 2kW avgiven effekt, sen finns det inverterstyrda frånluftspumpar som avger 6-7kW. Nibe 730 är en inverter värmepump, att jämföra detta med elpanna och direktverkande el är direkt fel, du har en värmepump som tar tillvara energin ur frånluften i huset. Värmepumpen har en COP som man kan jämföra med hur mycket du får gratis.

Exempelvis COP 3 innebär att om du matar in 1kW i kompressorn får du ut 3kW, om du nu har en förbrukning på ca 70kWh per dygn hade den varit mycket högre med en elpanna eller liknande.
J Jaggatagga skrev:
Det verkar finnas en viss förvirring i tråden om vad en frånluftsvärmepump är för något. Den tillför värme till huset precis som en vanlig berg- eller luftluft-värmepump genom samma kompression, förångnings och kondensationscykel.

Det behövs ingen extra värmekälla för att kunna återvinna energin eller något liknande.
Det verkar finnas en viss förvirring kring förutsättningarna här.

Huset där FLVPn sitter är ett fritidshus. Det finns inga andra värmekällor i huset (förutom loftet som har elradiatorer). FLVPn drar alltså luft från ett hus som värms upp med..... FLVPn. Det finns ingen magi i en Nibe F730. Om ingen värme tillförs från andra källor så kan inte pumpen trolla fram energi ur ingenting.

Vad en FLVP gör är att den flyttar värme från frånluften till en vattentank genom den sedvanliga kompression-expansion-cykeln. Detta vatten används sedan för att värma huset (eller som tappvarmvatten). Om värmepumpen skulle kunna extrahera mer energi ur frånluften än vad den tryckt in där från början så skulle vi ha en evighetsmaskin. Sådana existerar inte.

Ett extremfall är, som föreslogs tidigare i tråden, att koppla uteluft direkt till FLVPns insug. Då skulle den kunna extrahera värme ur denna uteluft och flytta in i huset. Problemet är att en FLVP, till skillnad från en LLVP eller LVVP, inte är optimerad för att utvinna värme ur redan kall luft. Således kommer den inte fungera i en sådan koppling även om det principiellt då skulle vara en väldigt usel LVVP. Det är också helt andra flöden i en FLVP än en LVVP.

Tanken med en FLVP är att återvinna värme ur frånluften som annars skulle blåsts ut. Denna värme måste dock hamna i frånluften från någon annan källa först. Antingen matlagning, belysning, människokroppar, solinstrålning eller något annat. Om det inte finns någon annan primär energikälla så kommer elpatronen i FLVPn utgöra denna värmekälla. Värmepumpar är fiffiga men de trollar som sagt inte fram energi ur ingenting.

Slutsatsen blir att en FLVP är en dålig lösning för ett fritidshus. Där passar en LVVP eller en LLVP betydligt bättre om man inte är där väldigt ofta eller har någon annan listig lösning med t.ex. solvärmefångare. För permanentboende fungerar det ok eftersom mänsklig aktivitet i huset genererar värme som kan återvinnas. Det används i nybyggen eftersom det också ordnar med ventilationen i samma paket istället för att behöva ett separat FTX-aggregat (eller extrem isolering och vanlig frånluftsfläkt, för att klara energikraven). Dvs det är billigare på sista raden när man bygger huset. I drift är det sämre än en BVP (eller sjö/markvärmepump). Troligen är det också sämre än en separat LVVP men det beror lite på var i landet huset ligger. Dessa lösningar är dock dyrare i investeringskostnad och kräver separat ventilation.
 
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 11 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det verkar finnas en viss förvirring kring förutsättningarna här.

Huset där FLVPn sitter är ett fritidshus. Det finns inga andra värmekällor i huset (förutom loftet som har elradiatorer). FLVPn drar alltså luft från ett hus som värms upp med..... FLVPn. Det finns ingen magi i en Nibe F730. Om ingen värme tillförs från andra källor så kan inte pumpen trolla fram energi ur ingenting.

Vad en FLVP gör är att den flyttar värme från frånluften till en vattentank genom den sedvanliga kompression-expansion-cykeln. Detta vatten används sedan för att värma huset (eller som tappvarmvatten). Om värmepumpen skulle kunna extrahera mer energi ur frånluften än vad den tryckt in där från början så skulle vi ha en evighetsmaskin. Sådana existerar inte.

Ett extremfall är, som föreslogs tidigare i tråden, att koppla uteluft direkt till FLVPns insug. Då skulle den kunna extrahera värme ur denna uteluft och flytta in i huset. Problemet är att en FLVP, till skillnad från en LLVP eller LVVP, inte är optimerad för att utvinna värme ur redan kall luft. Således kommer den inte fungera i en sådan koppling även om det principiellt då skulle vara en väldigt usel LVVP. Det är också helt andra flöden i en FLVP än en LVVP.

Tanken med en FLVP är att återvinna värme ur frånluften som annars skulle blåsts ut. Denna värme måste dock hamna i frånluften från någon annan källa först. Antingen matlagning, belysning, människokroppar, solinstrålning eller något annat. Om det inte finns någon annan primär energikälla så kommer elpatronen i FLVPn utgöra denna värmekälla. Värmepumpar är fiffiga men de trollar som sagt inte fram energi ur ingenting.

Slutsatsen blir att en FLVP är en dålig lösning för ett fritidshus. Där passar en LVVP eller en LLVP betydligt bättre om man inte är där väldigt ofta eller har någon annan listig lösning med t.ex. solvärmefångare. För permanentboende fungerar det ok eftersom mänsklig aktivitet i huset genererar värme som kan återvinnas. Det används i nybyggen eftersom det också ordnar med ventilationen i samma paket istället för att behöva ett separat FTX-aggregat (eller extrem isolering och vanlig frånluftsfläkt, för att klara energikraven). Dvs det är billigare på sista raden när man bygger huset. I drift är det sämre än en BVP (eller sjö/markvärmepump). Troligen är det också sämre än en separat LVVP men det beror lite på var i landet huset ligger. Dessa lösningar är dock dyrare i investeringskostnad och kräver separat ventilation.
Det är egentligen ganska enkelt

Delta temperatur mellan brine och framledningstemperatur avgör hur effektiv pumpen kan bli.

När det är kallt ute har en FLVP, LVVP och LLVP lite samma lägsta temperatur att lyfta upp från men FLVP har begränsad luftmängd. Är det kallare ute en avluften blir resterande elpatron. F730 har -15 som kallast.

LVVP har mycket större luftmängd och klarar sig därför med att dra ur mindre temperatursänkning och istället mer volym för att få ut samma energimängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.