L L A Axelsson skrev:
Har för mig att VVS-montörer har utrustning för det, men inte så hjälpt av det en söndag.
Prova att öka trycket till strax innan 1,5 bar och se om det hjälper. En annan lösning kan vara att montera en automatisk avluftare på högsta stället.
Jag uppfattade det som att du har ett slutet system.
Jag ska prova de när jag kommer hem, sitter på båten nu. Jag har luftnipplar lite varstans i anläggningen.
 
L L A Axelsson skrev:
Har du tvårör eller ettrörssystem?
Fläktkonvektor som du monterade har den någon ventil som går att stänga eller öppna? Den kan sitta isåfall innanför en plugg på samma sätt som ett vanligt element där den sitter i underkant på elementet där rören kommer in.
Det är 2 rörssystem, när jag monterade konvektorn, så satte jag dit två ballofixer, och två luftnipplar, har provat att stänga ballofixerna för att utesluta att de är nått med den. Men de har vart utan resultat tyvärr
 
Det var ju mysko detta?
Stäng till garaget, shunten på max, ev även cirkpumen på max, då ska det bli varmt på slingan. Blir det inte det och pumpen fungerar är det stopp någonstans. Det kan inte ha släppt något grums som stoppar? Ingen stängd och bortglömd ventil?
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det var ju mysko detta?
Stäng till garaget, shunten på max, ev även cirkpumen på max, då ska det bli varmt på slingan. Blir det inte det och pumpen fungerar är det stopp någonstans. Det kan inte ha släppt något grums som stoppar? Ingen stängd och bortglömd ventil?
Inga stängda ventiler. har testat lite olika nu, min Shunt är i skala 1-10 och är ju manuell.

Och de jag märkte var att 1-8 på shunten så är temperaturen oförändrad, runt 20-26grader, kommer jag över till 9 eller 10 så blir rörer hett som F&N. Då börjar man misstänka shunten direkt så klart, Till det roliga då, shunten har jag tagit isär och inspekterat men allt är intakt.. den är bara Gammal och ful men helt funktionsduglig.
 
Här är bilderna på shunten, allt intakt sedan (säkert) 50 tal 😅

Skall tillägga också att handtaget inte "slitar" mot själva innerdelen
 
  • Hand håller använd bildel, möjligen mekanisk komponent, smutsig verkstadsmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller mekanisk del över verkstadsgolv med verktyg, oordning och matta med tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen cirkulationspump, rostiga rör, vvs-installation, underhåll, reparationsbehov, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat så att du inte har någon blandare från returen i systemet som krånglar?. Råkade ut för det med vår gamla acktank men då gällde det iofs varmvattnet som aldrig blev riktigt varmt trots 90 grader i tanken..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.