Hej

Jag undrar vilket riktvärde för ventialtion man bör ha för ett hus som står tomt. (sommarstuga)
I ett hus/lägenhet där det bor och vistas folk nämns ju då och då 0,35 l/s men det känns ju lite onödigt mycket att blåsa ut en dryg kubikmeter varm luft (mekanisk frånluft, och friskluftsventiler) i timman när huset står tomt och uppvärmt.

Finns något riktvärde för tomgångsventilation för att bara undvika "instängd" eller unken lukt när man kommer på besök?

när man vistas där vädras det, men går in och ut genom dörren osv, så det brukar vara helt ok luft, men när man är borta en vecka eller två står det rätt still om man stänger av fläkten, och är den på så blri det som sagt många kråkor som trivs i veckorna.

/mm
 
Nått riktvärde känner jag inte till, det beror ju helt på yttre förhållanden.

Men en idè är ju att installera en klocka till din ventilation som du kan programmera in att ventilationen går 1-2 timmar varannan dag eller så, bara för att vädra ur och få grejerna att jobba lite.
 
Jo, så kör jag nu faktiskt och hålle rpå och testar mig fram till vad som känns lagom.

för närvarande har jag en luftomsättning på 200% per dygn, men det verkar behövas lite mer.
provar en vecka nu med att byta luften 3 ggr per dygn.
 
Egentligen behöver du inte ventilera alls i ett hus som står tomt. Det som behövs är att man ser till att fukthalten håller sig på en bra nivå. Detta kan ske genom ventilation eller avfuktning.
 
Där sa du något.
Kanske är det billigre att koncentrera sig på avfuktning än på ventilation.
Det innebär ju dessutom mindre damm in utifrån, vilket är skönt.
Ska titta på den varianten också.
 
Där har vi ett osant rykte, att ventilation drar in damm utifrån. En väl underhållen anläggning med friska filter bidrar till en bättre luftkvalitet inne än ute...
 
Att luften skulle vara bättre i ett ventilerat filtrerat utrymme än utanför verkar rimligt.
Att gasblandningen/lukten skulle vara bättre i ett ventilerar utrymme än ett tillslutet verkr också rimligt.

men att det skulle vara mindre damm i ett ventilerat utrymme än ett tillslutet verkar orimligt.

i en sluten volym med stillastående luft kommer damm antingen samlas på golvet eller under taket om det finns damm som är lättare än luft), således kommer luften vara dammfri.
Inte heller kommer damm in utifrån som annars kan slinka igenom eventuella filter.
Det naturliga nedfallet blir förståss kvar, men eftersom luftrörelser saknas kommer dammet ganska snart lägga sig på golvet.

vad som sedan händer när man öppnar dörren och virvlar upp allt är en helt annan sak.
Där har vi ju fördelen med att ventilera ut dammet orsakat av nerfall (vilket torde vara mer än det damm som slinker igneom filter).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.